6 °C Budapest

Hogyan alkudjuk le a bérleti díjat ?

Pénzcentrum
2005. december 9. 06:20

Mikor egy vállalkozás életében elérkezik az az időpont, hogy kinövi az otthoni dolgozószobát, illetve már tűnik jó megoldásnak, hogy üzleti partnerei székhelyén folytassák le a tárgyalásokat, akkor nincs más megoldás: saját irodába kell költözni. De vegye vagy bérelje a cég az új "főhadiszállását" ?

Mikor egy vállalkozás életében elérkezik az az időpont, hogy kinövi az otthoni dolgozószobát, illetve már nem jó megoldás az, hogy üzleti partnerei székhelyén folytassák le a tárgyalásokat, akkor nincs más megoldás: saját irodába kell költözni. De vegye vagy bérelje a cég az új „főhadiszállását” ?
A saját iroda vásárlása csak olyan vállalatok számára jelent optimális megoldást, amelyek – tevékenységi körük miatt – hosszú távon is ugyanakkora ingatlanban kívánnak működni.
Azon cégek számára akik nem akarnak (tevékenységük miatt) vagy nem tudnak egy jelentős pénzeszközt ingatlanvásárlásra fordítani azoknak marad az ingatlanbérlés lehetősége.
Azoknak a vállalkozásoknak is jobban megéri bérelni az irodájukat akik bíznak méretük gyors bővülésében, és arra számítanak, hogy rövid időn belül „kinövik” jelenlegi székhelyüket. De hogyan válaszunk magunknak irodát ? Hogyan alkudjunk az árból ? Milyen díjakra számíthatunk ?
Minden az időzítésen múlik
Minden irodaház kivétel nélkül első körben jobban preferálja a nagy bérlőket, hiszen így gyorsabban és hatékonyabban be lehet tölteni a szabad területeket, azonban ahogy az irodaházban egyre kevesebb szabad terület lesz és egyre több a kisebb irodaterület, úgy kerülnek előtérbe a közepes és kisebb bérlők igényei (illetve ezáltal kerülnek a kisebb cégek egyre jobb alkupozícióba).
A kisebb bérlők előnyei, hogy alacsonyabb rizikófaktort hordoznak, hiszen nehezebben hagyják el az irodaházat, nehezebben férnek hozzá a jó területekhez. Emellett a kisebb bérlők jövedelmezősége is magasabb, hiszen általában kisebbek az igényeik is, mint a nagy terület iránt érdeklődőknek.
 
Milyen díjakra számíthatunk ?
 
Iroda mérete (nm)
Bérleti díj (Euro/nm/hó)
Üzemeltetési díj (Euro/nm/hó)
Parkoló díja (Euro/db/hó)
 Raktár bérleti díj (Euro/nm/hó)
Minimális bérleti időszak (év)
40
 3-14
1,8-4,5
62-120
 4-6
 0,5-1
60-80
 3-14
1,8-4,5
30-120
 4-6,5
 0,5-3
100-150
 3-13,5
1,8-4,5
30-120
 4-7
 0,5-3
160-220
 3-15,5
1,8-4,5
30-125
 4-7
 0,5-3
Forrás: iroda.hu
A bérleti díjak a kilencvenes évek eleje óta fokozatosan csökkennek. Azonban szétnézve a fővárosi irodapiacon elég vegyes képet kapun a fizetendő díjakról. Ezen díjak alakulása nagymértékben függ attól, hogy a város melyik részén helyezkedik el az ingatlan (a külvárosban jelentősen olcsóbban kapunk irodát, de ez gondolom nem túl meglepő), milyen felszereltsége van az irodaháznak, kik a bérlők, stb. A bérleti díj azonban csak egy a fizetendő költségek közül, ehhez csatlakoznak a különböző szolgáltatások (költözés, takarítás, irodabútorok, üzemeltetés, stb.) és ingatlanok (parkoló, raktár) díjai.
A bérbeadók sokszor akár 3 évi ottlétet is megkívánnak a bérbevevőtől, előnyt jelenthet viszont, hogy az ingatlanvétel megspórolásával megmaradó pénzt a termelésbe lehet forgatni. Azonban több kérdést kell mérlegelni, akkor amikor a bérleti időtartam hosszáról hozunk döntést: - Mennyire stabil a területigény, előfordulhat- e hogy pár éven belül bővül a cég ? Ha ennek van reális esélye azt mindenképpen érdemes a szerződésbe foglalni és inkább a rövidebb időtartamot preferálni. -
 
Hogyan lehet kedvező bérleti díjat elérni?
Abban az esetben aha a leendő bérlőnek átalakítási igényei vannak (márpedig ezek általában vannak), akkor a bérleti szerződés hosszával csökken az átalakítás hónapra vetített költségaránya, ezáltal a bérleti díj is csökkenhet. Egyszóval, ha komolyabb átalakítási munkákat igényel a bérleti terület kialakítása és hajlandó a bérlő hosszabb távú szerződést aláírni kedvezőbb bérleti díjat lehet elérni, mint rövidebb távúnál.
Az, hogy mennyivel lehet mérsékelni a bérleti díjat hosszabb szerződéses időtartam esetén, illetve milyen kedvezményeket lehet elérni, az minden esetben a tulajdonostól, illetve a tulajdonos érdekeitől függ azáltal, hogy milyen tervei vannak az ingatlannal kapcsolatban rövid, közép és hosszú távon. A tulajdonos érdekeitől függ az is, hogy hosszabb távú szerződésnél milyen kedvezményeket nyújt a bérlőnek, csökkenti a bérleti díjat, esetleg egy-két hónap bérleti díjmentes időszakot biztosít a bérleti időszak elején.
A kedvezmények fajtái végtelenek, vannak tulajdonosok, amelyek speciális kedvezményeket preferálnak, mint például fizetik a költözés költségét, ingyenesen kialakítják az irodaterületet, ingyenes parkolóhelyeket biztosítanak a mélygarázsban és még hosszasan sorolhatnánk.
Hogyan válasszunk irodát ?
A fenti kérdés eldöntéséhez elsőként azt kell mérlegelnünk, hogy mennyire fontos az irodánk területi elhelyezkedése az üzlet szempontjából. Mérlegelnünk kell azt, hogy lehetőség van-e arra, hogy pár éven belül megváltozik a környezet jellege, a környező lakosság összetétele. El kell döntenünk, hogy szükségünk van –e céges parkolóra munkatársaink és ügyfeleink részére, kell-e különálló raktár, illetve irattár, stb.
Az előkelő, jó helyen lévő iroda bérlése jó befektetés, mert a cégnek megfelelő komfortszintet kell garantálnia, saját munkatársai, és üzletfelei számára egyaránt. Azonban kerülni kell a túlzott luxust, mert a partnerek azt hihetik, hogy a cég reprezentatív életmódját is beleszámítják a szállítandó árú, vagy kínált szolgáltatás ellenértékébe.
Mi a különbség a A ,B és C kategóriás irodaház között ?
Nincs semmilyen olyan egységes, általánosan elfogadott szabvány arról, hogy pontosan mi a különbség az A , a B és a C kategóriás irodaházak között, minden egyes ügynökség más-más ismérveket tart fontosnak a kategorizálásnál.
Az A kategóriás irodaépületek alatt, minőségi felszereltséget, és szolgáltatáscsomagot nyújtó reprezentatív, a legmagasabb igényeket kielégítő, első osztályú irodaterületeket értünk. Az A kategóriás épületek minimális követelményei: reprezentatív homlokzat (minőségi építőanyagok, magas szintű műszaki megoldások), korszerű légkezelés, pl. központi fan-coil (4-csöves, hűtő-fűtő rendszer), álpadló vagy álmennyezet, kiépített számítógép-hálózat, tűzjelző rendszer, flexibilis térkialakítás, őrzött mélygarázs (vendégparkoló), reprezentatív központi recepció, színvonalas szolgáltatások az épületben (postai, éttermi és egyéb szolgáltatások az épületben vagy a közvetlen szomszédságban).
A B kategóriás irodák definíciója kevésbé meghatározott, azonban általánosságban elmondhatjuk, hogy ide soroljuk azokat az irodaházakat amely jó minőségű, felújított épületben kialakított, vagy új építésű, kiépített számítógépes- és telefonhálózattal, biztonsági szolgálattal, esetleg központi légkondicionálóval, mélygarázzsal ellátott, de a luxus irodáknál olcsóbb kivitelezésű, alacsonyabb színvonalú szolgáltatást nyújtó épületek.
Minden egyéb ennél alacsonyabb színvonalú épületet a C kategóriás irodaházak közé sorolunk.
 
Forduljunk szakemberhez
Amennyiben nem vagyunk elég tapasztaltak az irodabérlés terén, illetve nem akarunk hosszú napokat rászánni a keresgélésre vagy kedvezőbb bérleti díjakat szeretnénk, akkor érdemes egy erre a piacra szakosodott ügynökségen keresztül kiválasztani a nekünk megfelelő ingatlant. Az ügynökségeknek adott ilyen jellegű megbízásokat bérlőképviseleteknek nevezzük.
A bérlőképviselet, ingatlantanácsadó (illetve ügynök) által nyújtott átfogó szolgáltatás, mely során a bérlőképviselő az irodaterület akvizíciójánál a bérlő kizárólagos képviseletét látja el. A – jellemzően előre meghatározott, fix díjazású – megbízás a legtöbbször kiterjed a bérlő irodahasználati szokásainak és igényeinek felmérésére, az irodahasználattal kapcsolatos költségek kielemzésére, a piaci lehetőségek felkutatására és kiértékelésére, valamint az iroda akvizíció teljes körű lebonyolítására.

A bérlőképviselő szerepe az irodakeresés előkészítésekor és a bérleti szerződés letárgyalásakor a legnagyobb, a szaktudásnak e két lépésnél van a legnagyobb értéke.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm