17 °C Budapest

Egyre több kisvállalkozás kaszál itthon: így csinálják

2016. május 11. 05:26

A jelenlegi piaci viszonyok ellenére egyre több a sikeres kis- és középvállalkozás. A legtöbben EU-s forrásokat felhasználva, vagy beszállítóként próbálnak meg érvényesülni. Egy friss kutatás szerint a válság éveit követően átalakult a magyar kisvállalkozások jövőképe, és bár sokan optimisták, egyelőre tudatos üzleti terv nélkül kísérlik meg az előrejutást. Ennek apropóján megnéztük a hazai kis-és középvállalkozások aktuális helyzetét, és hogy milyen kilátásokra számíthatnak a közeljövőben.

A hazai kis-és középvállalkozások (kkv) jelenleg nincsenek egyszerű helyzetben, ugyanis még mindig vannak, akik a válság következményeit nyögik. Ugyanakkor elmondható, hogy a kisvállalkozások nagyobb része fejlődő gazdasági helyzetről számol be, és sikerre tudja vinni üzleti elképzeléseit. Szakértők szerint az utóbbi időben felértékelődött a kkv-k és azon belül a kisebb vállalkozások gazdasági szerepe, ami annak köszönhető, hogy az ország jövedelemtermelésében, a munkahelyteremtésben és a beruházásokban is fontos szerepet játszanak. A legfrissebb kutatások alapján pedig a kisvállalkozások nagy része a jövőt illetően is hasonlóan optimista.

A magyar kisvállalatok legnagyobb része a szolgáltatóiparban dolgozik: a legkisebb vállalatok esetében 100-ból 63 cégnek ez a tevékenységi köre. Ugyanakkor - mint az a CIB Bank 2016-os kutatásából kiderül - sokan működnek a kereskedelemben is. Általánosságban elmondható, hogy az árbevétel növekedésével egyre csökken a szolgáltatóipar súlya, és egyre több olyan céget találunk, amelyik kereskedelemben vagy valamely termelői ágazatban tevékenykedik.

Annak érdekében, hogy tisztább képet kaphassunk a hazai KKV-k helyzetéről, megnéztük, milyen a jelenlegi piaci környezet, és mik a jövőbeli kilátások.

Állandó vevőkör, kevés import-export

A hazai kisvállalatok nagyobb része főképp helyi piacra termel, kevés az export-import tevékenységgel is foglalkozó vállalat. Emellett a legtöbben jellemzően kevés, viszonylag állandó ügyfélkörrel dolgoznak.

Ezek szerint a 0-300 millió forint árbevételű vállalkozások nagyobb része, egészen pontosan 60 százaléka helyi piacra (is) termel, a települést illetve környékét szolgálja ki. Negyedük régiós, harmaduk pedig országos piacra (is) dolgozik. A nemzetközi piacon e szegmensnek csak egy szűk ötöde (18 százalék) van jelen. Ezekre a vállalkozásokra általánosságában nem jellemző az import-export tevékenység, 81 százalékuk egyáltalán nem folytat ilyet.Emellett a többség (53 százalék) kevés ügyfelet, vagy vevőt szolgál ki és viszonylag állandó vevőkörrel rendelkezik. További 43 százalékuk változatos, nagy létszámú vevőkörrel bír, míg mindössze 3 százalékuk dolgozik egyetlen vevőnek dedikáltan.

A foglalkoztatottak létszáma sem változott számottevően az utóbbi időben, 83 százalékuk esetében a létszám stagnál vagy ingadozik. Ennek ellenére szakértők egyetértenek abban, hogy bár az átlagos magyar KKV jellemzően kevesebb alkalmazottat foglalkoztat, a magas darabszám miatt ugyanakkor jelentős a foglalkoztatási hatása.

Növekvő pályán a hazai kisvállalatok?

Az itthoni kisvállaltok nincsenek egyszerű helyzetben, hiszen sokan még mindig nem heverték ki a válság következményeit. Ráadásul a piacot főképp a nagyvállalatok és a multik uralják.

Ahhoz, hogy egy cég fenn tudjon maradni, és nyereséges lehessen, egyrészt élnie kell a rendelkezésére álló piaci, valamint kedvezményes adózási és forráslehetőségekkel, másrészt - még ha ehhez profilváltásra is van szükség - a piaci elvárásokhoz kell igazodnia. Azok, akik erre nem képesek, nagyon nehezen fognak tudni fennmaradni. Sokan vannak, akik tőke- és forráshiány miatt, illetve a nemzetközi terjeszkedéshez elengedhetetlen nyelvtudás nélkül a fenntartásukért küzdenek - vélik a szakértők.

Ugyanakkor a kisvállalkozások nagyobb része sikerre tudja vinni üzleti elképzeléseit: a vállalkozások harmada javuló gazdasági helyzetről számol be, 65 százalékuk pedig mérsékelten nyereséges. A 100 millió forint alatti szegmensben a vállalkozásoknak csupán az ötöde van jelenleg csökkenő pályán.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Milyen tényezők állnak a növekedés mögött?

A vizsgált vállalkozások számára az élénkülő piaci kereslet a leggyakoribb növekedési tényező, a 0-300 millió forintos árbevételű cégeknél 32 százalék említette a nyereség okaként a piaci keresletnövekedést. Emellett az új termékek bevezetése, illetve a piacbővítés és a működési hatékonyság növelése is fontos tényező volt (20-22 százalék).

Kisebb szerepe volt az értékesítés fejlesztésének (pl. online csatorna) és a reklámnak (11-12 százalék). Sikeres beruházásokra pedig az érintett cégek közel tizede hivatkozott.

A pozitívumok mellett azonban olyan tényezők is vannak, amik inkább hátráltatják a kisvállalkozásokat a fejlődésben. A növekedését akadályozó tényezők feltérképezéséről készült felmérésekben a vállalkozások legtöbbször a magas adó- és társadalombiztosítási terheket, a gazdasági szabályozás kiszámíthatatlanságát, valamint a bonyolult adminisztrációt, az erős és néha tisztességtelen versenyt, illetve az információszerzés nehézségét említették. Ezen felül a nem kielégítő keresletet is sokan felhozták negatív tényezőként.

A többség optimistán áll a jövőhöz

A kisvállalatok többsége a nehézségek ellenére is optimistán áll a jövőhöz, leginkább a versenyhelyzetben, a vállalat pénzügyeinek alakulásával, illetve a munkaerővel kapcsolatban számítanak javulásra.

A 0-300 millió forint árbevételű vállalkozások 3 százaléka jelentős, 43 százaléka mérsékelt fejlődést, míg további 39 százalékuk stagnálást jelez előre. Csökkenéssel csupán minden kilencedik vállalkozás számol.

Érdekes, hogy a 0-100 millió forintos szegmenshez képest a 101-300 millió forintos árbevételű vállalatok még optimistábbak: ők ugyanis magasabb arányban gondolják úgy, hogy mérsékelten (56 százalék) vagy dinamikusan (6 százalék) fognak tudni fejlődni a következő két évben. Még pozitívabban látják helyzetüket és kilátásaikat a magasabb, 301-500 millió forintos árbevételű vállalkozások: itt közel 10 százalék gondolja úgy, hogy dinamikus fejlődést fog produkálni, csökkenéssel pedig nem is számolnak. Általánosságban megállapítható, hogy a magasabb árbevételű szegmensek vállalatai (100-300 millió forint és 301-500 millió forint) stabilabb működésről és nagyobb mértékű fejlődésről számoltak be.

NEKED AJÁNLJUK
Brutál nyereséget jelentett a Hell Energy

2023-ban 15 milliárd 468 millió forintnyi nyereséget termelt a Hell Energy Magyarország Kft., ami majdnem 2,5 milliárddal magasabb, mint az egy évvel korábbi eredmény.

Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 19. vasárnap
Ivó, Milán
20. hét
Május 19.
Forrásvizek napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. május 18. 19:19
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm