Rossznak tartja a saját belföldi ügyfeleinek fizetési magatartását a vállalatok egyharmada, miközben a nemzetközi üzleti partnerek ennél sokkal pozitívabbnak látják a magyar fizetési morált - ez derült ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmányából. A vizsgált közép-kelet európai országok közül jellemzően nálunk tapasztalható a leggyakrabban fizetési késedelem.
Kritikusak és borúlátóak a fizetési magatartás megítélésében a magyar cégek, de védekeznek a nemfizetések ellen - így lehetne összefoglalni az Atradius tanulmányának magyar vonatkozású részeit. A Fizetési Szokások Barométer elnevezésű felmérés keretében hat ország (Ausztria, Cseh Köztársaság, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia) vállalatait kérdezték országuk követeléskezelési jellemzőiről és a fizetési kockázatokról.
A tanulmány szerint a belföldi üzleti partnerek fizetési szokásainak értékelése Magyarországon a legrosszabb - a hazai vállalkozások háromnegyede ügyfeleit "rossznak" vagy "közepesnek" minősítette, így a magyar cégek voltak a leginkább kritikusak valamennyi vizsgált ország közül. "Ez abból a tényből eredhet, hogy itt a legnagyobb a különbség a fizetési határidők és a tényleges fizetési időpont között. Átlagosan 7 nap az eltérés, ami azért is szomorú, mert a fizetési határidők viszont nagyon hosszúak" - nyilatkozta Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító magyarországi fióktelepének vezetője.

A közép-kelet európai országok közül Románia mellett Magyarország rendelkezik a leghosszabb fizetési határidőkkel: a vállalkozások leggyakrabban 15 és 30 nap közötti fizetési határidőt említettek a felmérés során. Ugyanakkor minden ország - Magyarország kivételével - igazítja a hitelezési határidőket az ügyfelük gazdasági ágazatától és származási országától függően nagyjából azonos mértékben, 40 % és 44 % közötti arányban. A magyar vállalatok csak az esetek egyharmadában (34 %) biztosítanak eltérő fizetési határidőket a fentiek függvényében.
A felmérésbe bevont közép-kelet európai vállalkozások között a késedelmes fizetés inkább szórványosan volt tapasztalható, semmint rendszeresen. A legrosszabb helyzetben mégis Magyarország van, a cégek majdnem fele késedelembe esik a tartozásai rendezésével.

A tanulmány szerint a magyar vállalatok szkeptikusak a belföldi vállalkozások fizetési magatartásának jövőbeni javulását illetően. A "Ha a jövőre gondol, Ön szerint a fizetési szokások az Ön országában javulni vagy romlani fognak az elkövetkező hat hónapban?" kérdésre a vállalatok 23%-a mondta azt, hogy egyértelműen romlani fog, és 50%-uk, hogy nem fog változni a helyzet. Meglepő módon ebben a kérdésben Románia vállalatai voltak a legoptimistábbak. Annak ellenére, hogy a fizetési szokások tekintetében Románia áll a legrosszabbul, a megkérdezettek 22%-a gondolja úgy, hogy egyértelműen javulni fog a jövőbeni fizetési szokások kultúrája - talán azért, mert ők rendelkeznek a legnagyobb mozgástérrel a javulás irányában.

A külföldi üzleti partnerek azonban másként látják a magyar vállalatokat: a fizetési szokásokat - német cégekéhez hasonlóan - átlagosnak tartják. Vanek Balázs szerint ez az ellentmondás azt mutatja, hogy a külföldiek alábecsülik a magyarországi kockázatokat. Tavaly Magyarországon tízezer vállalatból 165 felszámolás alá került, míg ez a szám Európában mindössze 67, Németországban pedig 90.
Vanek Balázs szerint ugyanakkor bizakodásra adhat okot, hogy más vizsgált országokkal összehasonlítva, a magyar vállalatok szélesebb körben használnak intézkedéseket annak érdekében, hogy megvédjék magukat a behajthatatlan követelésekkel szemben. Azonban több mint 20%-uk még így sem rendelkezik védelemmel. A magyar cégek a leginkább az "átvételkor fizetés" módszerét alkalmazzák a védelem eszközeként - ezt a rendszert az ország vállalkozásainak több mint a fele használja, és 19%-uk rendelkezik hitelbiztosítási szerződéssel.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az is biztató, hogy egy kulcsfontosságú ügyfél esetleges nemfizetése általánosságban nem okozna komoly gondot a magyar vállalkozások szerint. A cégek egyharmada úgy nyilatkozott, hogy egy ilyen esemény nem okozna számukra súlyos pénzügyi problémákat. Ugyanakkor ugyanilyen arányban arculati problémákkal szembesülnének, vagyis a fő ügyfél fizetésének hirtelen leállása komoly kárt a cég hírnevében okozna.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


