Rossznak tartja a saját belföldi ügyfeleinek fizetési magatartását a vállalatok egyharmada, miközben a nemzetközi üzleti partnerek ennél sokkal pozitívabbnak látják a magyar fizetési morált - ez derült ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb tanulmányából. A vizsgált közép-kelet európai országok közül jellemzően nálunk tapasztalható a leggyakrabban fizetési késedelem.
Kritikusak és borúlátóak a fizetési magatartás megítélésében a magyar cégek, de védekeznek a nemfizetések ellen - így lehetne összefoglalni az Atradius tanulmányának magyar vonatkozású részeit. A Fizetési Szokások Barométer elnevezésű felmérés keretében hat ország (Ausztria, Cseh Köztársaság, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia) vállalatait kérdezték országuk követeléskezelési jellemzőiről és a fizetési kockázatokról.
A tanulmány szerint a belföldi üzleti partnerek fizetési szokásainak értékelése Magyarországon a legrosszabb - a hazai vállalkozások háromnegyede ügyfeleit "rossznak" vagy "közepesnek" minősítette, így a magyar cégek voltak a leginkább kritikusak valamennyi vizsgált ország közül. "Ez abból a tényből eredhet, hogy itt a legnagyobb a különbség a fizetési határidők és a tényleges fizetési időpont között. Átlagosan 7 nap az eltérés, ami azért is szomorú, mert a fizetési határidők viszont nagyon hosszúak" - nyilatkozta Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító magyarországi fióktelepének vezetője.

A közép-kelet európai országok közül Románia mellett Magyarország rendelkezik a leghosszabb fizetési határidőkkel: a vállalkozások leggyakrabban 15 és 30 nap közötti fizetési határidőt említettek a felmérés során. Ugyanakkor minden ország - Magyarország kivételével - igazítja a hitelezési határidőket az ügyfelük gazdasági ágazatától és származási országától függően nagyjából azonos mértékben, 40 % és 44 % közötti arányban. A magyar vállalatok csak az esetek egyharmadában (34 %) biztosítanak eltérő fizetési határidőket a fentiek függvényében.
A felmérésbe bevont közép-kelet európai vállalkozások között a késedelmes fizetés inkább szórványosan volt tapasztalható, semmint rendszeresen. A legrosszabb helyzetben mégis Magyarország van, a cégek majdnem fele késedelembe esik a tartozásai rendezésével.

A tanulmány szerint a magyar vállalatok szkeptikusak a belföldi vállalkozások fizetési magatartásának jövőbeni javulását illetően. A "Ha a jövőre gondol, Ön szerint a fizetési szokások az Ön országában javulni vagy romlani fognak az elkövetkező hat hónapban?" kérdésre a vállalatok 23%-a mondta azt, hogy egyértelműen romlani fog, és 50%-uk, hogy nem fog változni a helyzet. Meglepő módon ebben a kérdésben Románia vállalatai voltak a legoptimistábbak. Annak ellenére, hogy a fizetési szokások tekintetében Románia áll a legrosszabbul, a megkérdezettek 22%-a gondolja úgy, hogy egyértelműen javulni fog a jövőbeni fizetési szokások kultúrája - talán azért, mert ők rendelkeznek a legnagyobb mozgástérrel a javulás irányában.

A külföldi üzleti partnerek azonban másként látják a magyar vállalatokat: a fizetési szokásokat - német cégekéhez hasonlóan - átlagosnak tartják. Vanek Balázs szerint ez az ellentmondás azt mutatja, hogy a külföldiek alábecsülik a magyarországi kockázatokat. Tavaly Magyarországon tízezer vállalatból 165 felszámolás alá került, míg ez a szám Európában mindössze 67, Németországban pedig 90.
Vanek Balázs szerint ugyanakkor bizakodásra adhat okot, hogy más vizsgált országokkal összehasonlítva, a magyar vállalatok szélesebb körben használnak intézkedéseket annak érdekében, hogy megvédjék magukat a behajthatatlan követelésekkel szemben. Azonban több mint 20%-uk még így sem rendelkezik védelemmel. A magyar cégek a leginkább az "átvételkor fizetés" módszerét alkalmazzák a védelem eszközeként - ezt a rendszert az ország vállalkozásainak több mint a fele használja, és 19%-uk rendelkezik hitelbiztosítási szerződéssel.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az is biztató, hogy egy kulcsfontosságú ügyfél esetleges nemfizetése általánosságban nem okozna komoly gondot a magyar vállalkozások szerint. A cégek egyharmada úgy nyilatkozott, hogy egy ilyen esemény nem okozna számukra súlyos pénzügyi problémákat. Ugyanakkor ugyanilyen arányban arculati problémákkal szembesülnének, vagyis a fő ügyfél fizetésének hirtelen leállása komoly kárt a cég hírnevében okozna.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








