Hogyan védekezhet egy cég a felvásárlás ellen?

Pénzcentrum
2007. október 10. 14:57

Ellenséges, a célpont menedzsmentje által nem kívánatos felvásárlási kísérlet meghiúsítása ellen a felvásárolni kívánt cég menedzsmentjének számos eszköz és technika áll a rendelkezésére annak érdekében, hogy megnehezítse a felvásárló cég dolgát. Alábbi írásunkban ezeket a módszereket mutatjuk be. Az M&A tranzakciók és piaci trendek folyamatosan nyomon követhetőek a portfolio.hu Vállalati Pénzügyek mellékletében. A portfolio.hu 2007. november 6-án rendezi meg 4. Közép-Kelet Európai Vállalatfinanszírozási és Kockázati Tőke Konferenciáját.

Az ellenséges felvásárlás elleni védekezés alapvetően két nagy csoportra, az ajánlattétel előtti és az ajánlattétel utáni technikákra osztható. A kettő között az a különbség, hogy az első csoportba tartozó módszerek megpróbálják elkedvetleníteni a felvásárlókat, az utóbbi technikák pedig arra alkalmasak, hogy az ajánlattétel után nehezítsék meg a támadók életét.

Ajánlattétel előtti technikák

Minősített többség (supermajority)
Ez esetben a felvásárlás jóváhagyásához a célpont vállalat menedzsmentjének két- harmados, vagy annál is nagyobb arányú szavazati többsége szükséges.

Korlátozott szavazati jogok
A szavazati jog nem azonos arányban érvényesül a tulajdonolt üzletrésszel egy bizonyos tulajdoni hányad felett, hacsak a vállalat irányítása ezt nem teszi lehetővé. Ez arra készteti a felvásárlót, hogy egyezkedjen a meglévő cégvezetőkkel. Ilyen például a MOL esetében a szavazati jog 10%-os szinten való maximalizálása.

IT tagok lépcsőzetes választása
Talán a leggyakoribb védekezési eszköz az igazgatósági tagok lépcsőzetes, azaz különböző években történő megválasztása, melynek következtében mandátumuk lejárta sem ugyanazon évre esik. A mandátumok lépcsőzetes lejártának hatására a felvásárló cég nem tudja azonnal átvenni a hatalmat a célpont társaságnál. Hazai példaként a Synegont említhetjük, ahol a Cashline-Pannonplast páros relatív könnyedén tudta leváltani a korábbi IT-t.

Fair ár meghatározás
A felvásárlás lehetetlen, hacsak a részvényenkénti felvásárlási ár nem megfelelő a tulajdonosok számára. Ezt az árat rendszerint valamilyen külső független becslés alapján határozzák meg előre felállított szabály szerint.

Várakozási időszak
A célpont menedzsmentje által nem támogatott ajánlattétel után a vevőnek várnia kell, amíg végre tudja hajtani a tranzakciót.

Méregpirulák (poison pill)
Ez egy nagyon hatékony módszer a felvásárlás megakadályozására. Bár több változata van, az alapötlet azon alapul, hogy a vállalat aktuális tulajdonosainak bizonyos esetekben jogot biztosítanak arra, hogy alacsony áron vásároljon saját részvényt, ami jócskán megnöveli az ellenséges felvásárló költségeit a szabadon forgó részvények megszerzéséért folytatott küzdelemben. Ennek a jognak az érvényesítését általában a felvásárló által elért tulajdoni hányadhoz kötik.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Poison put
Ez a módszer a vállalat hitelezőire fókuszál, melynek lényege, hogy jogot biztosít a kötvényeseknek arra vonatkozóan, hogy azok visszaköveteljék a nyújtott hitelt vagy annak egy részét, ha ellenséges felvásárlás történik a vállalatnál.

Ajánlattétel utáni technikák

Pereskedés
Az alapötlet azon alapul, hogy a felvásárlandó cég valamilyen okból pert indít a felvásárló ellen (tröszt ellenes törvények megsértése, versenyjogi problémák, stb. okán). A pereskedés költséges és időigényes, ami kedvét szegheti az ellenséges felvásárlónak.

Eszköz átstrukturálás
A célvállalat olyan eszközöket vásárol, melyek nem hasznosak a felvásárló számára, vagy olyan helyzetet teremt, mely a versenytörvény szempontjából lehetetlenné teszi a felvásárlást, például az akvizíció után a létrejövő cég monopolhelyzetbe kerülne.

Forrás átstrukturálás
A helyzet ugyanaz mint az előző esetben, csak a mérleg forrás oldalát alakítják át. Például új részvényeket bocsátanak ki, melyet egy vállalathoz közel álló jogi vagy természetes személy vásárol meg. Az is előfordulhat, hogy kötvényeket bocsátanak ki, hogy magasabb legyen a tőkeáttételi mutató, de a sajátrészvény visszavásárlás is egy védekezési technika lehet.

Fehér Lovag (white knight)
A célpont vállalat segítségül hív egy harmadik vállalatot, hogy vásárolja fel a céget az ellenséges felvásárló előtt. Ez azért lehet hasznos, mert egyrészt a licitálás elrettentheti az ellenséges felvásárlót, másrészt a "fehér lovag" később újra leválaszthatja a felvásárolt célpontot.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm