13 °C Budapest

Fényévekre nyugattól: a magyar márkák hátul kullognak a sorban

Pénzcentrum
2007. szeptember 22. 09:00

Bár a marketingszakkönyvek sorra fejezetek szentelnek a márkaépítés rejtelmeinek, és a márka szerepének a vásárlókkal való kapcsolatban, sokak számára maga a márka csupán egy általánossá váló elképzelést jelent, melynek értéket nem lehet számszerűsíteni. A Viennában található Európai Márkaintézet, a nemzetközi felmérések példáját követve, most először határozta meg az európai márkák értékét.

A Novomatic AG és a Raiffeisen által támogatott felmérés keretében 3000 márkacsaláddal rendelkező vállalatot és egyedi márkát vizsgáltak meg Európa 24 országában, melyek 16 üzletágból kerültek ki. A vállalatok "hovatartozását" tulajdoni struktúrájuk alapján állapították meg: minden vállalat ahhoz az országhoz került, melynek állampolgárai legalább a részvények 45 százalékát birtokolták.

Az eurobrand2007 elnevezést viselő felmérés különlegessége, hogy a nemzetközi felmérésekkel szemben, nem csak a tőzsdén jegyzett vállalatokat vizsgálta, de a zárt körűen működő és az állami tulajdonban lévő cégeket is. A következőkben ennek a felmérésnek az eredményeit, illetve hazai vonatkozásait tekintjük végig.

Módszertan és eredmények

A bécsi intézet a különböző márkák által produkált bevételt bizonyos növekedési és piaci faktorokkal korrigálta, így állapította meg a márka tényleges értékét. A korrekciós tényezők között találkozhatunk a bevétel változására, a piaci pozícióra, a versenyképességre, a potenciális fejlődésre, a befektetésekre és a fogyasztói körre vonatkozó adatokkal. A rangsort a lezárt üzleti év árbevétele és a Világbank idei évre vonatkozó makrogazdasági adatai alapján állították fel.

A márkaértékeken túlmenően a szakemberek vizsgálták a GDP és az össz nemzeti márkaérték közötti összefüggéseket, illetve azt, hogy a legnagyobb értékkel rendelkező vállalatok és egyedi márkák mely ágazatokban összpontosulnak.

Az alábbi diagramból jól kivehető, hogy a legfontosabb márkák 54 százaléka négy ágazatban koncentrálódik, melyek mindegyike szorosan kötődik a napi szükségletekhez. Így minden második top márka a pénzügyi, a kiskereskedelmi, a telekommunikációs vagy a fogyasztási cikkek szektorából kerül ki.


Forrás: Európai Márkaintézet

A 10 legmagasabb értékkel rendelkező brit, francia és német márka a vizsgált márkák összértékének 45 százalékát teszi ki, a legjobb 9 országban pedig az érték 83 százaléka összpontosul. Tehát a csúcsmárkák többségét az európai országok kevesebb, mint fele állítja elő.

A legjobb 10 márka teljesítményét országonként az egy főre jutó GDP-hez hasonlítva arra az eredményre jutunk, hogy a kettő között rendkívül erős, 82 százalékos korreláció áll fenn. Vagyis a kapcsolat a nemzeti márkák értéke és a gazdasági vagyon között szoros: a márkaértéket a vagyonképző szerepe mellett, egyfajta multiplikátornak tekintik, mely elősegíti és felgyorsítja a gazdaság növekedését-

Forrás: Európai Márkaintézet

Kik lettek a legjobbak? Finn győzelemmel zárult a verseny

A legjobb márka az idei évben a finn Nokia lett, a telekommunikáció vállalat márkájának értéke a számítások szerint eléri a 32,33 milliárd eurót. A második helyen a luxusipart fémjelző LMVH (29,8 milliárd euró), a harmadik helyen pedig az egyik legnépszerűbb élelmiszermárka, az Unilever (25,1 milliárd euró) zárt.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Forrás: Európai Márkaintézet

A brandek legértékesebbjei a telekommunikációs szektorból és az autóiparból kerültek ki. Így felfért a legjobbak listájára a Mercedes-Benz és a BMW is. A top 50 (link) csupán egyharmada egyedi márka, vagyis egymárkás vállalat, ez arra enged következtetni, hogy egyre nagyobb jelentőséggel bír a diverzifikáció, a brand portfolió ugyanis nagyobb mobilitást enged meg a piaci hatásokhoz való alkalmazkodásban.

Hol végzett a magyarok legjobb márkája?

A felmérés szerint hazánkban a 100 százalékos állami tulajdonban lévő Szerencsejáték Zrt. a legjobb márka, 466 millió eurós értékével. Ez a teljes európai listát nézve a 335-dik hely megszerzéséhez volt elegendő.

Forrrás: Európai Márkaintézet

A rendszerváltó államok számára márkakérdésben mindenképpen problémát jelent, hogy a privatizáció során, sok kulcsfontosságú vállalat került külföldiek kezébe. A könnyűipari gyárakat és márkákat megvásárló multinacionális vállalatoknak pedig nem engedtek teret az apróbb vállalatok számára.
A legfontosabb márkákat több volt szocialista országban, így Csehországban, Romániában és Magyarországon is, a szerencsejáték szektor adja. Ez alól kivételt jelent az orosz telekommunikációs vállalat, a Beeline és a tartós fogyasztási cikkeket gyártó, szlovén vállalat a Gorenje.

Hazánkban a 10 legjobb márka összértéke 1,29 milliárd euró, jó összehasonlítási alap, hogy Nagy-Britanniában ugyanez az érték ennek 100 szorosára rúg. A top márkák itthon a GDP 0,92 százalékát adják, ez a vizsgált 24 ország között a 20. helyre volt elegendő.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm