Jövő hét elejétől ugyan jelentősebb átalakulás indulhat Európa időjárásában, karácsony nagy részén még enyhe maradhat az idő.
Látogatórekorddal zárult az alig egy hete véget ért Balaton Sound: a fesztivál 145 ezer szórakozni vágyót vonzott a zamárdi szabadstrand területére. A rendezvény idén is teljesen készpénzmentes volt, kizárólag előre feltöltött Festipay kártyával és PayPass-os plasztikkal lehetett fizetni. Volt, aki nem bízta a véletlenre és rögtön a maximálisan feltölthető 290 ezer forinttal indult neki szórakozni. A buli végén azonban sokan nem bajlódtak a kártyákon maradt összegekkel, több mint nyolcmilliót hagytak veszni a látogatók.
Immáron nyolcadik alkalommal került megrendezésre Zamárdiban július 10. és 13. között a MasterCard Balaton Sound. Európa egyik legnagyobb szabadtéri elektronikus zenei fesztiválja teltházas volt, 145 ezren szórakoztak a zamárdi szabadstrand területén. A balatoni rendezvény évről-évre növekvő népszerűségét jól mutatja, hogy több mint egy hónappal a kezdés előtt elfogytak a bérletek, a finisben pedig már hétvégi napijegyeket is nehezen lehetett szerezni annak ellenére, hogy a szervezők az idén a fesztivál területét és a maximális látogatók számát is jelentősen növelték.
A készpénzmentes fesztivál
A zamárdi fesztiválon az elmúlt évekhez hasonlóan most is kártyás fizetési rendszer működött. Igaz, idén már új szolgáltató biztosította a MasterCard Balaton Sound készpénzmentes fizetési szolgáltatásait. Így idén és a következő két évben biztosan a Cardnet Zrt. által üzemeltett Festipay kártyákkal fizethetnek a szórakozni vágyók a legnagyobb hazai, Sziget Kft. által rendezett fesztiválokon. Az új rendszer ugyanakkor nem jelentett változást a rendezvényeken a bankkártyás fizetésben, azaz minden MasterCard PayPass-os kártyával is lehet fizetni az árusok termináljain (melyekből most több mint 400 állt a fesztiválozók rendelkezésére). Hagyományos bankkártyás vagy készpénzes fizetésre ezúttal sem volt lehetőség.

Az előre feltöltött NFC-s kártya alapú fizetés a pörgős fesztiválokon elsősorban a gyorsasága és egyszerűsége miatt előnyös. A nagy zajban egyrészt nem kell a pontos árat "fülelni", a még nagyobb tömegben pedig nem kell az apróval, visszajáróval bajlódni, ahogy a PIN-kód beütésével (elírásával, törlésével, újra beütésével) sem fogjuk feltartani a sort. Fizetéskor ugyanis megjelenik a pontos összeg a terminálon, ezután elég egy pillanatra odaérinteni a kártyát, ami az összeg levonása után a felhasználható egyenlegünket is kijelzi.
Személyes tapasztalatunk alapján a rendszer tényleg tökéletesen és gyorsan működött, a plasztik odaérintése után zöld fény jelezte a tranzakció sikerességét, majd a még felhasználható összeg is megjelent a kis terminálon. Ráadásul a Cardnet Zrt. idén lyukasztott kártyákat biztosított a fesztiválozóknak, így az nyakba akasztva mindig szem előtt volt, és még a zsebünkben vagy a tárcánkban sem kellett kotorászni utána.
Több százezres feltöltés egyetlen kártyára....
A kártyát a fesztiválon lehetett kiváltani (a 13+1 VIP feltöltőpont valamelyikén), melyet az elkölteni kívánt összeggel bármennyiszer fel tudtak tölteni a látogatók a rendezvény ideje alatt. Habár az átlagos feltöltés értéke 12 ezer forint volt, előfordult olyan eset is egyszer, amikor a maximális 290 ezer forintos összeggel vágott neki az éjszakának a fesztiválozó. Habár készpénzzel és bankkártyával is volt lehetőség feltölteni a kártyát, ez utóbbi esetén 100 forintos "kényelmi díjat" számoltak fel a szervezők. Ez azért többeket kellemetlen meglepetésként érhetett a feltöltőpontoknál annak ellenére, hogy a banki költségek részbeni fedezése miatt a szervezők ezt a gyakorlatot már évekkel ezelőtt vezették be.
....és bennragadt milliók
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A kártya kiváltásakor egyébként magáért a plasztikért is fizetünk egy 500 forintos kauciós díjat, valamint idén első alkalommal a VOLT fesztiválon bevezetett
szemetes zsákot is szintén 500 forint letéti díjért kapták meg a fesztiválozók. Ez utóbbi abban az esetben jár vissza, ha a részünkre kiadott szemetes zsákot megtöltve visszük vissza a szemétleadó pontokra. Arra egyelőre nem kaptunk választ, hogy ezt hányan teljesítették a fesztiválozók között, azonban azt megtudtuk a Cardnettől, hogy elég sokan lehettek azok, akik zárásig nem váltották vissza a kártyájukat: 8,6 millió forintot hagytak összesen veszni a látogatók (átlagosan 204 forintot). Ők nemcsak a kauciót bukták el, hanem az el nem költött pénzüket is, ugyanis azt a fesztivál után már semmilyen módon nem lehet visszaváltani a kártyán maradt összegeket. Igaz, az idei Sziget fesztiválon a kártya továbbra is használható és az ottani visszaváltás esetén a kártya kaució összege is visszakapható. A jövőben a szervezők vizsgálják annak lehetőségét, hogy a Sziget rendezvényei között (Gourmet Fesztivál, VOLT, Balaton Sound, Sziget) átvihetőek legyenek a megmaradt egyenlegek.

A 145 ezer látogató egyébként 42 151 darab Festipay kártyát váltott ki. Ez a szám valószínűleg annak tudható be, hogy sok pár vagy egy kisebb társaság közös plasztikot használ, valamint sokan éltek a PayPass-os fizetési lehetőséggel is. Ez utóbbinál azonban akkor érhette meglepetés a fesztiválozót, ha egymás után túl sokszor akart így fizetni, mivel a bankok többségénél maximalizálva van az egymás utáni egy érintéses fizetések száma vagy értéke. A K&H-nál például a 15 ezer forintos összértéket elérve csak egy hagyományos, PIN kódos tranzakció után lehet folytatni az érintésnélküli fizetést. Az átlagos, 1700 forintos költést tekintve azért banktól függően jó néhány PayPass-os tranzakciót lehetett végrehajtani a limitbe ütközés előtt.

52 darab ellopott vagy elveszett kártya
Miközben egy ellopott pénztárca esetén szinte semmi esély nincs arra, hogy valaha is visszaszerezzük a pénzünket, addig a regisztrált kártyákat le lehetett sms-ben tiltani, a megmaradt egyenleget pedig átvezetni egy új plasztikra. Érdekes ugyanakkor, hogy a 42 ezer kiváltott kártyának csak az 5,5 százalékát, azaz 2354 darabot regisztráltak sms-ben. Ezek közül összesen 52 darab került letiltásra. Pedig az eddigi online regisztrációnál jóval egyszerűbb és kényelmesebb sms nem is emelt díjas, ezért a fesztiválozóknak érdemes lehet a pénzük biztonsága érdekében egy üzenetet küldeni a következő fesztiválokon.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








