9 °C Budapest

Becsatolva kétszer nagyobb az esély a túlélésre

Pénzcentrum
2007. október 31. 13:06

Szakértői vélemények szerint az ÁAK Zrt. által kezelt autópályákon előforduló halálesetek jelentős része nagy valószínűséggel elkerülhető lett volna a biztonsági öv használatával. Sajnálatos tény, hogy a 2007-ben eddig bekövetkezett 23 ütközéses és egyben halálos kimenetelű baleset alkalmával csak 11-nél viseltek biztonsági övet.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szakemberei folyamatosan elemzik a társaság kezelésében lévő autópálya-szakaszokon bekövetkező balesetek körülményeit és azok kiváltó okait. Az elmúlt évek során regisztrált pályaesemények értékelése alapján elmondható, hogy a közlekedésbiztonsági szakterületen leggyakrabban használt statisztikai mutatók alapján az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai autópályákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb.

Egy tavalyi vizsgálat kimutatta, hogy a 2004. II. féléve és 2006. I. féléve között történt halálos baleseteknél az elhunyt áldozatok mindössze 20%-a viselt biztonsági övet, ami elszomorítóan alacsony arány. A baleseti helyzet a 2007-es adatok előzetes elemzése alapján sem mutat javuló tendenciát: az év első kilenc hónapjában regisztrált 23 ütközéses és egyben halálos kimenetelű baleset közül csupán 11 alkalommal használtak biztonsági övet az áldozatok. A negatív statisztikák és az elmúlt időszakban bekövetkezett tragédiák ismét arra irányították a szakemberek figyelmét, hogy az eddigieknél is intenzívebben kell foglalkozni a probléma gyökerével.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a biztonsági öv viselési arányának növeléséhez a figyelem felkeltésén és az erre irányuló kommunikációs kampányokon kívül más eszközzel nem rendelkezik, a nagyobb forgalombiztonság érdekében viszont annál többet tehet. A társaság ennek megfelelően aktívan közreműködik az autópályák melletti sebességmérők telepítésében, valamint nagy erőfeszítéseket tesz az úgynevezett megbocsátó környezet kialakítására a balesetveszélyesnek minősített szakaszokon. Ez utóbbi a passzív forgalombiztonsági intézkedések (erősebb szalagkorlátok, fakivágás, energiaelnyelők) alkalmazásával a már bekövetkezett balesetek kimenetelének súlyosságát hivatott csökkenteni. A társaság a jövőben is nagy hangsúlyt kíván fektetni ezekre az intézkedésekre, ezért 2008-as üzleti tervében mintegy 900 millió forintot különített el forgalombiztonsági beruházások végrehajtására.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 7. péntek
Gizella
18. hét
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?