Milliárdos baleset

Pénzcentrum
2006. április 11. 13:00

A Belügyminisztérium adatai alapján a negyedévente érvényes biztosítással nem rendelkező járművek száma 100-120 ezer darabra tehető, ami éves viszonylatban a magyarországi teljes járműállomány 7-8 százaléka.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
A gépjármű-felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet minden üzemeltetőnek kötelezően előírja a biztosítás megkötését, mégis előfordul hogy egy esetleges baleset után a vétlen fél biztosítatlan károkozóval szembesül. Ez azonban nem csak szándékos díjkerülés esetén történhet meg, hiszen a kötelezőt minden értesítés nélkül felmondja a cég, ha a szerződő a díjfizetési határidő után 30 napig nem fizeti, így egy rendszeres díjfizető figyelmetlensége esetén a szerződést és vele együtt a bónuszt is elveszítheti.
Biztosítás nélküli károkozó esetében egyébként a számlát a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) fizeti, egy erre a célra létrehozott garanciaalapból. Ezt a kártalanítási számlát a piacon jelen lévő biztosító társaságok töltik fel piaci részesedésük arányában. Az év végére az alapnak nullszaldósra kell kijönnie. A számla évente 2,3-2,5 milliárd forint kifizetést teljesít, amely nagyjából ötezer esetet jelent. Ez az összeg azonban nem teljes egészében terheli a biztosítókat, ugyanis a MABISZ minden esetben 8 napon belül kezdeményezett peres eljárásban próbálja meg behajtani a károkozótól az összeget, majd fizetési meghagyást kezdeményez bírósági úton, legvégső esetben pedig végrehajtóhoz folyamodik. A behajtási hatékonyság azonban így sem éri el a 40 százalékot.
Kétmilliárd forint - az elmúlt esztendőben ekkora kárt könyvelhetett el a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) a biztosítatlan járművek után kifizetett összegből, ám úgy tűnik, az idén inkább az öszszeg csökkenése, mint növekedése valószínűsíthető - írja a Világgazdaság.
Az első negyedéves kgfb-díjfizetéseknél a megkérdezett biztosítók nem tapasztalták, hogy nőtt volna a nemfizetések aránya az elmúlt évhez képest, amelyet elsősorban a 2004-ben életbe lépett jogszabállyal magyarázták. E szerint ugyanis csak ott kötheti meg az ügyfél a biztosítását, ahol korábban is volt, kártörténeti igazolást kell beszereznie. Ráadásul esetleges baleset esetén, a nem fedezett időszakra számolhat azzal, hogy számlát kap majd kézhez a Mabisztól, amelyben nem csupán a kárt, hanem a Mabisz költségeit is meg kell térítenie.

Vannak olyan társaságok, amelyek a díj nemfizetőkkel szemben a részükre a díjhátralékról küldött értesítőn kívül bírósági úton nem lépnek fel, díjfizetési halasztást sem adnak. A cégek egy része, a nemfizetések behajtására az inkasszó rendszerét működtetik, amelynek végső fázisában pert is indítanak a díj beszedése érdekében. Szakértők úgy gondolják, hogy egy normálisan végrehajtott szabályozás lenne igazán hatékony. Semmi másról nincs szó, mint hogy végre kellene hajtani és hajtatni az érvényben lévő jogszabályokat minden érintettel, legyen az biztosító, ügyfél, belügyminisztériumi adatfeldolgozás vagy éppen a jegyző, aki a fedezet nélkül maradt autókról levéteti a rendszámtáblát.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
NAPTÁR
Tovább
2021. december 9. csütörtök
Natália
49. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG