Visszaélt piaci erőfölényével a Tigáz Zrt. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A társaság túl magas csatlakozási díjakat állapított meg és nem engedte, hogy fogyasztói beleszóljanak a gázhálózathoz való csatlakozásukhoz szükséges vezetéket építő vállalkozások kiválasztásába. Emiatt a társaságnak 4 millió forint bírságot kell fizetnie, de a versenyhatóság további kötelezettségeket is előírt számára.
A GVH azért indított vizsgálatot, mert a Tigáz 2004. és 2006. között kapacitásnövelés címén többletszolgáltatás nélkül ismételten csatlakozási díjat szedett fogyasztóitól, noha a szolgáltató a fogyasztók költségén megépített, majd a Tigáz által anyagi hozzájárulás nélkül tulajdonba vett vezetéken keresztül szállította a gázt.
A csatlakozási díjról szóló rendelet értelmében a földgázrendszerhez a magatartás tanúsítása idején kétféle módon lehetett csatlakozni: szabályozott és megállapodásos csatlakozással. Szabályozott csatlakozású fogyasztók esetén a díjat jogszabály rögzíti, míg a megállapodásos fogyasztók csatlakozása esetén a díjról a felek szabadon állapodnak meg. A Tigáz üzletszabályzata előre meghatározta a megállapodásos fogyasztók csatlakozási díjait. Ugyanazon fogyasztási paraméterrel rendelkező fogyasztók közül a szabályozotti körbe esők a rendelet szerint 3 ezer FT/m3/h díjat, míg a megállapodásos körbe esők a TIGÁZ üzletszabályzata szerinti 10 ezer Ft/m3/h díjat fizettek.
Ahhoz, hogy a szabadpiacra kilépő fogyasztók a kiszemelt szolgáltató hálózatához csatlakozzanak, a gázátadó állomástól a fogyasztási hely telekhatáráig egy elosztóvezetéket kell építeni. Ez a vezetékrész az elosztóhálózat üzemeltetőjének tulajdonában van. A telekhatártól a gázmérő főcsapjáig húzódó csatlakozóvezetéket a fogyasztónak kell kiépíteni, így az az ő tulajdona. A vizsgálat során kiderült, hogy a szükséges vezetékek megépítését végző vállalkozásokat a Tigáz pályáztatta és választotta ki, a folyamatba a fogyasztókat csak egyedi kérelem alapján vonta be. Erre a tényre azonban a Tigáz sem üzletszabályzatában, sem a hálózati csatlakozási szerződésben nem hívta fel a fogyasztók figyelmét.
A GVH döntése szerint a Tigáz visszaélt gazdasági erőfölényével 2004-2006 között, amikor:
- tisztességtelenül állapította meg a megállapodásos csatlakozási díj mértékét, amelyet az új fogyasztók hálózatra kapcsolása és a régebbi fogyasztók megnövelt kapacitásigénye esetében kellett megfizetni 20 m3/h igény fölött, illetve
- nem vonta be a fogyasztókat a kivitelező vállalkozások kiválasztási folyamatába.
Emiatt a Tigáznak 4 millió forint bírságot kell fizetnie. Ezen túlmenően a GVH a gázszolgáltatót eltiltotta a törvénybe ütköző magatartás további folytatásától. A versenyhatóság kötelezte a Tigázt arra is, hogy a határozat kézhezvételétől számított 45. naptól kezdve tegye lehetővé a fogyasztók számára, hogy a kivitelező kiválasztásával kapcsolatban észrevételt tehessenek. E lehetőségről a Tigáznak a fogyasztókat a szerződéskötéskor tájékoztatnia kell.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-116/2005.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








