Visszaélt piaci erőfölényével a Tigáz Zrt. - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A társaság túl magas csatlakozási díjakat állapított meg és nem engedte, hogy fogyasztói beleszóljanak a gázhálózathoz való csatlakozásukhoz szükséges vezetéket építő vállalkozások kiválasztásába. Emiatt a társaságnak 4 millió forint bírságot kell fizetnie, de a versenyhatóság további kötelezettségeket is előírt számára.
A GVH azért indított vizsgálatot, mert a Tigáz 2004. és 2006. között kapacitásnövelés címén többletszolgáltatás nélkül ismételten csatlakozási díjat szedett fogyasztóitól, noha a szolgáltató a fogyasztók költségén megépített, majd a Tigáz által anyagi hozzájárulás nélkül tulajdonba vett vezetéken keresztül szállította a gázt.
A csatlakozási díjról szóló rendelet értelmében a földgázrendszerhez a magatartás tanúsítása idején kétféle módon lehetett csatlakozni: szabályozott és megállapodásos csatlakozással. Szabályozott csatlakozású fogyasztók esetén a díjat jogszabály rögzíti, míg a megállapodásos fogyasztók csatlakozása esetén a díjról a felek szabadon állapodnak meg. A Tigáz üzletszabályzata előre meghatározta a megállapodásos fogyasztók csatlakozási díjait. Ugyanazon fogyasztási paraméterrel rendelkező fogyasztók közül a szabályozotti körbe esők a rendelet szerint 3 ezer FT/m3/h díjat, míg a megállapodásos körbe esők a TIGÁZ üzletszabályzata szerinti 10 ezer Ft/m3/h díjat fizettek.
Ahhoz, hogy a szabadpiacra kilépő fogyasztók a kiszemelt szolgáltató hálózatához csatlakozzanak, a gázátadó állomástól a fogyasztási hely telekhatáráig egy elosztóvezetéket kell építeni. Ez a vezetékrész az elosztóhálózat üzemeltetőjének tulajdonában van. A telekhatártól a gázmérő főcsapjáig húzódó csatlakozóvezetéket a fogyasztónak kell kiépíteni, így az az ő tulajdona. A vizsgálat során kiderült, hogy a szükséges vezetékek megépítését végző vállalkozásokat a Tigáz pályáztatta és választotta ki, a folyamatba a fogyasztókat csak egyedi kérelem alapján vonta be. Erre a tényre azonban a Tigáz sem üzletszabályzatában, sem a hálózati csatlakozási szerződésben nem hívta fel a fogyasztók figyelmét.
A GVH döntése szerint a Tigáz visszaélt gazdasági erőfölényével 2004-2006 között, amikor:
- tisztességtelenül állapította meg a megállapodásos csatlakozási díj mértékét, amelyet az új fogyasztók hálózatra kapcsolása és a régebbi fogyasztók megnövelt kapacitásigénye esetében kellett megfizetni 20 m3/h igény fölött, illetve
- nem vonta be a fogyasztókat a kivitelező vállalkozások kiválasztási folyamatába.
Emiatt a Tigáznak 4 millió forint bírságot kell fizetnie. Ezen túlmenően a GVH a gázszolgáltatót eltiltotta a törvénybe ütköző magatartás további folytatásától. A versenyhatóság kötelezte a Tigázt arra is, hogy a határozat kézhezvételétől számított 45. naptól kezdve tegye lehetővé a fogyasztók számára, hogy a kivitelező kiválasztásával kapcsolatban észrevételt tehessenek. E lehetőségről a Tigáznak a fogyasztókat a szerződéskötéskor tájékoztatnia kell.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-116/2005.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








