Elemzés készült a munkaerőpiacon látható, felsőfokú végzettséggel rendelkező munkakeresőket érintő trendekről.

A vállalkozó kedvű fiatalok régi dilemmája, hogy az érettségi megszerzését követően egyetemre menjenek vagy diploma nélkül vágjanak az üzleti életbe és indítsák el saját cégüket. A jó döntés meghozatalát azonban nem segíti az a sztereotípia, hogy a felsőoktatási intézmények csak elméleti, elavult tananyagokat oktatnak. Bethlendi András, a BME GTK Pénzügyek Tanszékének tanszékvezetője, egyetemi docense szerint a technológia ismerete mellett egy komoly vállalkozás vezetéséhez, működtetéséhez mára nélkülözhetetlen a legfrissebb nemzetközi gazdasági módszertanok alkalmazása, amelyek az egyetemi képzés során sajátíthatók el. Idén február 15-ig lehet jelentkezni a szeptemberben induló felsőoktatási képzésekre az E-felvételi rendszerben.
Továbbra is él valamennyire az a berögződés, hogy a felsőoktatási intézmények nem naprakész, a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket oktatnak, azonban világszerte egyre több egyetem lesz az innovációs ökoszisztéma része, ami pont ennek ellenkezőjéről árulkodik. Hogyan változott az egyetemek szemlélete?
A 1990-es évekhez képest teljesen más lett a magasabban rangsorolt egyetemek hozzáállása az innováció és vállalkozási ismeretek oktatása terén. Már nem elégszenek meg a tudás termelésével és terjesztésével, a tudás hasznosításában is aktívan részt kívánnak venni, a vállalkozók, a nagyvállalatok, a kockázati tőke és az állam mellett az innovációs ökoszisztémák részévé váltak. Ez a szemléletbeli változás egy természetes evolúció eredménye, amely elsőként az Egyesült Államokban erősödött meg, ahol a nagyobb egyetemek felismerték, hogy üzleti alapon is meg lehet közelíteni bizonyos folyamatokat.
Az innovatív technológiák fejlesztésével foglalkozó vállalatok általában szívesen invesztálnak ilyen együttműködésekbe,
de az oktatóknak és a diákoknak is jó, ha olyat terméket, megoldást fejlesztenek, amire igényt tart a piac és értékesíteni lehet.
Később szinte az egész világon egyfajta “benchmark” követelménnyé vált, hogy az egyetemek a tudáshasznosítás területén is megjelenjenek, válaszoljanak az üzleti igényekre és a versenyszférával szorosabban együtt dolgozzanak.
Az elmúlt években a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen is stratégiai prioritássá vált az innovációs ökoszisztéma fejlesztése, amely keretében a diákok széles körben tanulhatnak vállalkozásalapítási és innovációs ismereteket. A konkrét vállalkozási ötleteiket projektmunkák keretében dolgozhatják ki.

Mindezt a BME GTK angol nyelvű mesterszakján nemzetközi hallgatói, oktatói környezetében, ahol igyekszünk a legkorszerűbb pénzügyi és finanszírozási ismereteket átadni a hallgatóknak. A programunk egyébként nemzetközi akkreditcióval is rendelkezik a CFA és FRM által, jelentős mértékben támaszkodunk ezen nemzetközi szervezetek tudásanyagára.
A szak European Foundation for Management Development általi akkreditációja is a csőben van, amivel (siker esetén), az egyetlen ilyen pénzügy mester lesz az országban.
A fejlett országokban már minden az innováció körül forog, de a hazai oktatás- és gazdaságpolitika is tett lépéseket ezen a téren. Mire lenne szükség ahhoz, hogy jobban beinduljon a hazai egyetemi innovációs ökoszisztéma?
Az egyetemi szemléletváltás egy folyamat, az innovációs projektek, azok piacravitelének igénye épphogy csak megjelent a magyarországi egyetemeken. Ennek támogatására azonban erős kormányzati szándék is van, ezt szolgálja például a Nemzeti Innovációs Ügynökség (NIÜ) Technológia Transzfer Pályázata, amihez várhatóan csatlakozik a BME is, valamint a és a Hungarian Startup University Program (HSUP) ösztöndíj is.
A BME akítv tagja a HSUP-nak, amely keretében a hallgatók a vállalkozási ötleteik kidolgozásához kaphatnak ösztöndíjat, a legjobbak pedig akár kockázatitőke-befektetést is.

A hallgatói startup versenyek közül kiemelném a BME GTK és Corvinus által alapított nemzetközi Danube Cup-ot, aminek mára 9 Duna menti egyetem a tagja. Ezen a versenyen az elmúlt években a BME csapatai nagyon jól szerepeltek, 2023-ban a BME-es Gellit agrár startup nyerte a nemzetközi versenyt, a projekt azóta inkubációs fázisban van. 2024-ben pedig a BME-es hallgatók BridgeAID csapata 2. helyet ért el a hidak állapotfelmérésére és közutak terhelésének vizsgálatát célozza mesterséges intelligencia szoftverrel.
A finanszírozási lehetőségek jelentősebb bővítése nélkül azonban érdemi előrelépésre nem lehet számítani. Nem várható el a fiatal hallgatóktól, hogy meg tudják finanszírozni a projektjeiket és az egyetemeknek sincs erre forrása.
A megoldás az lenne, ha az egyetemek olyan tőkepiaci szereplőkkel dolgoznának együtt, akik értik a piac működését, nemzetközi kapcsolatrendszerükkel erősítik és a jelenleginél sokkal inkább üzleti alapra helyezik az egyetemi berkekből bőségesen feltörő innovációkat. Amennyiben a források is rendelkezésre fognak állni, akkor már tényleg minden adott lesz a vállalkozó kedvű fiatalok részére: tudás, gyakorlati ismeretek, mentori támogatás, kapcsolatok és pénz. Nem kérdés, aki komolyan akar vállalkozni, az egyetemre jön.
Milyen hátrányt jelent az üzleti életben azoknak a gondolkodási kereteknek, modelleknek, készségeknek a hiánya, amelyeket az egyetemi képzésben lehet elsajátítani?
A vállalkozói döntéshozást ezek az ismeretek nagyban megkönnyítik. A vállalkozónak adhat egy magabiztosságot, egy világlátást, egy ismeretanyagot, plusz ezek a módszerek, modellek, gondolkodásmódok magában a döntéseket segítik, például a megtérülési idő kiszámítását, ami a projekteknél az egyik legfontosabb szempont.

Emellett a hallgatók különböző technológiákat is megismernek, menedzsment technológiákat, kontrolling rendszereket, szoftvereket, így később már nem fognak idegenkedni azok használatától.
A konkrét vállalkozási ötleteiket a hallgatók projektmunkák keretében dolgozhatják ki a Master of Business Administration (MBA) mesterképzési szakon. Ez hogyan zajlik a gyakorlatban?
Az MBA mesterszakunk vállalkozásfejlesztési specializációja a diákok vállalkozói szemléletformálását tűzte ki célul. A két félév alatt szakemberek kísérik végig őket egy vállalkozásfejlesztési kurzus keretében az ötlettől egészen a projekt megtervezéséig.
Azok is sokat profitálhatnak a képzésből, akik vállalatnál dolgoznak és szeretnének középvezetői státuszba kerülni, vagy épp a vállalkozási szemléletet elterjeszteni.
Olyan nélkülözhetetlen elméleti és legfőképpen gyakorlati tőkére tehetnek szert, amellyel könnyebben haladhatnak a szakmai útjukon. A kurzusnak azok veszik a legnagyobb hasznát, akik már néhány évet eltöltöttek a munka világában, így megtapasztalták a kihívásokat, vagy eljutottak egy szintre a saját szakmájukban, de szeretnének szintet lépni. Olyan értékes hálózatnak és kapcsolatrendszernek lesznek a részesei az oktatás végére, amelyhez egyébként csak nagyon nehezen tudnának hozzáférni.
A BME Master of Business Administration képzése iránt érdeklődők a 2025. február 4-én 17 órakor kezdődő online beszélgetésen a szak oktatóitól és volt hallgatóitól tudhatják meg, miért érdemes a Műegyetem menedzserképzését választaniuk, és milyen tudnivalók vannak a jelentkezéssel kapcsolatban. A további információk az eseményről a kar Facebook oldalán érhetők el.
Fotók: Stiller Ákos/Pénzcentrum

Hetek óta nincs fűtés egy fővárosi elitgimnáziumban: a szülőknek nem engedik, hogy szerelőt hívjanak
A budapesti Fazekas Mihály Gimnáziumban fűtési problémák nehezítik a tanítást,
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
-
Tudod, hogy milyen káresetekre fizet a lakásbiztosításod?
A kutatásunkban arra keressük a választ, hogy az olvasóink a lakásukat vagy ingatlanukat érinthető káresemények közül mitől tartanak a leginkább.
-
Egyetemre menjek vagy vállalkozzak? Sok fiatal teszi fel a kérdést
Bethlendi András tanszékvezető szerint egy komoly vállalkozás vezetéséhez nélkülözhetetlen a legfrissebb nemzetközi gazdasági módszertanok alkalmazása.
-
Akár 100.000 forint is megtakarítható bankváltással (x)
2024-ben a Gránit Bank lakossági ügyfeleinek közel 60%-a költségmentesen tudott bankolni a tartósan kedvező díjaknak és a folyószámlán lévő összegre fizetett kamatoknak köszönhetően
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


