"Most ismét a kijózanodás időszakát éljük - a tőzsdén nem csak nyerni lehet" - Interjú Kuruc Péterrel

Pénzcentrum
2008. július 3. 12:00

Hazánkban egyre jobban előtérbe kerülhetnek a tőkevédelmet nyújtó eszközalapok, amelyekkel megállítható a biztosítási tartalékok csökkenése és a piaci fejlődés új szakasza kezdődhet. Ennek ellenére az elkövetkezendő öt évben csökkenhet a hazai biztosítási szektor szereplőinek száma. A bankbiztosítási modell jelentős fejlődés előtt áll, míg a direkt csatornák nem alkalmasak az életbiztosítási termékek nagy tömegű értékesítésére. Kuruc Péterrel, a K&H Biztosító életbiztosítási üzletágvezetőjével, beszélgetünk az ügyfelek tőkekivonásáról és a hazai piac jövőjéről.

Pénzcentrum.hu: Milyen folyamatok zajlanak most a régióban, és ezek hogyan hatnak ezek a magyar piacra?

Kuruc Péter: Már az is kérdés, hogy mit tekintünk régiónak: a régi visegrádi négyeket, vagy kitekintünk még keletebbre. Sokan hajlamosak egy kalap alá venni ezeket az országokat, de én azt gondolom, hogy ezek az országok jelentősen eltérnek egymástól. Ami mind a négy országot sújtja jelenleg, az a tőkepiacok leértékelődése, amely hatással van a unit-linked, azaz befektetési egységekhez kötött életbiztosításokban lévő befektetések értékére.

Önéletrajz
Kuruc Péter (36) a K&H Biztosító Zrt. életbiztosítási üzletágának vezetője.
Tanulmányait a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem vezetés-szervezés és marketing szakán folytatta, melyet kiegészített a groningeni Rijksuniveritait-en és a linzi Kepler Universitaet-en és az Euro-Contact Business Schoolban.
Pályafutását az ÁB-AEGON Általános Biztosítónál termékmenedzserként kezdte. Tevékeny részese volt az AEGON Élet Divízió létrehozásában,melynek ügyfélkapcsolati és termékfejlesztési vezetője is volt.
2001-2002 között a PriceWaterhouse Coopers Dynasoft Rt tanácsadójaként a biztosítási szektor szakértője volt.
2002-ben csatlakozott marketing igazgatóként az a Credit Suisse Life & Pensions (később AXA) Magyarországhoz, majd a cég magyarországi termékstratégiájáért felelt. 2006-ban a biztosítási üzletág ügyvezető igazgatójává lépett elő.
Igazgatósági tag volt 2003 és 2007 között az AXA Egészségpénztárban, ugyanezt a pozíciót töltötte be alapításától 2007-ig a Premium Nyugdíjpénztárban.
A K&H Biztosítónál 2007.óta dolgozik, a vezetői bizottság tagjaként az életbiztosítási üzletág működéséért felel.

Az első negyedévben az a váratlan dolog következett be, hogy összességében a biztosítóknál lévő életbiztosítási tartalékok - unit linked és hagyományos együtt - értéke az év végéhez képest csökkenést mutatott. Az elmúlt tíz évben ezen tartalékokra exponenciális növekedés volt jellemző. Már a múlt év utolsó két negyedévében is erős lejtmenetben voltak a tőzsdék, amit abban az időszakban még pótoltak az új szerzések. Az első negyedévben jellemző volt a megtakarítások piacára, hogy az emberek egy része elkezdte felélni félretett pénzeit. Napjainkban pedig már az életbiztosításokra, elsősorban az ide elhelyezett rövidebb távú, úgynevezett eseti befizetések kivonására került sor.

Pénzcentrum.hu:
Semmibe foszlik tehát a unit-linked termékek öngondoskodásra ösztönző elmélete? Vagy csak átcsoportosítják a befektetők a vagyonukat más instrumentumba?

Kuruc Péter: Nem gondolom. Most ismét a kijózanodás időszakát éljük - a tőzsdén nem csak nyerni lehet. A megtakarítások átcsoportosítása már tavaly is jellemző volt mind a unit linked biztosításokon belül, mind a különböző megtakarítási formák között. A jelenleg zajló tőkepiaci folyamatok új termékek előtt nyithatnak teret.

Pénzcentrum.hu: Melyek ezek az új lehetőségek?

Kuruc Péter: A K& H Életbiztosító, 2003-ban, még önálló biztosítóként, lényegében elsőként jelent meg a tőkevédett eszközalapokkal a magyar életbiztosítási piacon s vált az egyik vezető szereplővé. A tőkevédelem nálunk jellemzően hozamvédettséggel párosul. Ezek a termékek ilyen hektikus időszakban komoly teret nyerhetnek. 2008. abból a szempontból speciális a K&H életében, hogy január végétől folyamatosan jegyezhető valamely tőkevédett eszközalap, a megtakarítási hangsúlyú életbiztosítási keretszerződésen belül. Általában 6 hetente kínálunk új tőkevédett struktúrát ügyfeleinknek. Igyekszünk az aktuális piaci helyzetre a lehető legkedvezőbb megoldást kínálni a befektetőknek.

Ha az elmúlt egy évet nézem, egyre több versenytársunk jelent meg tőkevédett eszközalappal. Ez terméktípus egyre nagyobb teret nyer az életbiztosítási szektorban is.

A mi tőkevédett termékeink ötévesek. A jelenlegi tőkepiaci lejtmenet öt év alatt meg kell, hogy forduljon, legalábbis lehet találni olyan régiókat vagy szektorokat, ahol ez várható. Ha esetleg mégsem lesz így, akkor a tőke- és hozamvédelem még mindig egy kiegyensúlyozott megtérülést biztosít ügyfeleinknek.

Pénzcentrum.hu: A unit-linked konstrukciókon kívül mely termékcsoportok kerülhetnek előtérbe?

Kuruc Péter:
Az idei évben a hagyományos, egyszeri díjas életbiztosítások ismét teret nyerhetnek. Az elmúlt években, olyan mértékben csökkent ebből a terméktípusból a díjbevétel, hogy már tavaly is azt jósoltam, hogy innen már csak fölfelé vezet út. Ez be is igazolódott, ez a termékcsoport nőtt a legnagyobb mértékben az első negyedév folyamán. A hagyományos életbiztosítás is konzervatív megtakarítás - jellemzően negyedévre egy előre meghirdetett garantált kamatot ad, ezzel biztonságos befektetést kínálva ügyfelünknek.

Pénzcentrum.hu: Az elkövetkezendő időszakban megerősödhet a járadékbiztosítási és az egészségbiztosítási termékek iránti érdeklődés. Legalábbis ez körvonalazódik a hazai és a nemzetközi termékfejlesztési irányokból. Önnek mi a véleménye erről?

Kuruc Péter:
A modern életbiztosítási piac kialakulását hazánkban a '80-as évek végére datálhatjuk. Azon biztosítók szerződései, akik ott voltak a piac indulásakor, már folyamatosan járnak le. Ez a tény is szerepet játszhat a tartalékok piaci szintű csökkenésében. Esetükben cél lehet a lejárati összeg járadékbiztosításba forgatása. Ezen túlmenően én jelenleg nem érzek mozgolódást a járadékpiacon. Ez a terület akkor fog igazán dinamikusan fejlődni, amikor a magánnyugdíjpénztári tagviszony eléri a 15 évet. Ez 2013-ban következik be. Akkor a nyugdíjba vonulók számára kötelező lesz, a törvény szerint négyféle járadékot biztosítani. 2013-ig még van idő, jelenleg a pénztárak általában technikai pénzügyi járadékban fizetnek, a kedvezményezett egyszerűen feléli a tőkét.

Pénzcentrum.hu: Mi a véleménye az egészségbiztosítási piacról?

Kuruc Péter:
Az elfogadott, majd megerősített, később visszavont törvénynek egy komoly előnye lett volna: valami történt volna. Bármilyen reformot könnyebb kiigazítani, javítani, mint ha nem teszünk semmit.

Azt gondolom az egészségbiztosítás jelenlegi és lehetséges jövőbeli szereplői egy dologban egyetértenek: a jelenlegi magyarországi helyzet hosszú távon nem tartható fenn. Egy hosszú távú, konszenzuson alapuló új egészségbiztosítási rendszer egyértelműen kijelölte volna illetve ki kell, hogy jelölje a magánbiztosítók helyét és szerepét. A jelenlegi bizonytalan helyzetben a minőségi szolgáltatásoknak mindenképpen van piaca. Az elmúlt hónapokban több biztosító jellemzően privát egészségügyi szolgáltatóhoz kapcsolódó termékekkel jelent meg a piacon.

Két alapvető eltérés van a jelenleg kínált, jellemzően összegtérítést nyújtó egészségbiztosítás és a hagyományos értelemben vett egészségbiztosítás között. A "valódi" egészségbiztosítás a felmerülő költségeket fedezi. A biztosítók részéről egy ilyen termék teljesen más kárrendezési folyamatot követel meg, ami nemcsak térítést utal át, de a teljes egészségügyi ellátási folyamat szervezését is megvalósítja, és képes a nap 24 órájában reagálni a biztosított egészségügyi problémáira, ehhez kapcsolódó igényeire. Emiatt erre a területre belépni rendkívül tőkeigényes.

Pénzcentrum.hu: Önök szeretnének belépni erre a piacra?

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Kuruc Péter: Kizárni semmit sem lehet. A K&H ügyfélköre, az egészségpénztári piacon betöltött szerepe, az ehhez kapcsolódó infrastruktúra megfelelő hátteret biztosíthat számunkra.

Pénzcentrum.hu: Önök rendelkeznek egy erős fiókhálózattal, hogyan valósul meg a K&H esetén a bankbiztosítási modell? Milyen a megoszlás az értékesítési csatornák eredménye között?

Kuruc Péter: Nem szívesen bocsátkoznék becslésekbe. Az nagyjából ma az életbiztosítások piaci díjbevételének 10-15 százaléka a banki értékesítésből származik. Ennek egyik fontos szereplője a K&H. Folyamatosan érkeznek az új szereplők. Sokan joggal gondolják, hogy a bankon keresztüli értékesítés jobban fog nőni, mint a teljes piac. Azt hogy ez az értékesítési modell hazánkban az új szerzések hány százalékát adja majd, nehéz megjósolni. Európában mindenre van példa. Van, ahol ez eléri a 70 százalékot, és van, ahol 10 százalék alatt marad.

Esetünkben, ha az életbiztosítási üzletágat nézzük, jelenleg az értékesítés elsöprő része, több mint 90 százaléka a bankfiókhálózatunkon keresztül történik. A bankfiókok elsősorban az egyszeri díjas termékek értékesítésére fókuszálnak, mert egy folyamatos díjfizetésű megtakarítási életbiztosítás értékesítése általában többszöri konzultációt igényel az ügyféllel, erre a hagyományos - ügynöki - értékesítés alkalmasabb.

Pénzcentrum.hu: Mit gondol a direkt értékesítési csatornáról?

Kuruc Péter: Azt gondolom, hogy az életbiztosításoknál sosem lesz akkora szerepe, mint a gépjármű-, lakás- vagy utasbiztosításoknál. Méghozzá azért, mert interneten olyan termékeket lehet értékesíteni, amelyek megfelelően standardok, nem kívánnak egyedi kockázatelbírálást. Ez egy megtakarítási terméknél igaz lehet, főként egy egyszeri díjasnál, így itt tudom elképzelni, hogy ez valamilyen szinten teret nyer. A folyamatos díjas életbiztosítási termék eladására azonban az internet nem megfelelő platform. Ha megnézzük, hogy jelenleg milyen adathalmaz kell ahhoz, hogy egy életbiztosítás létrejöhessen nehéz elképzelni, hogy az internet jelentős értékesítési csatornává váljon. Az adatok, nyilatkozatok jelentős része jogszabályi előírás, tehát kötelező. Ezen felül minden biztosító kér orvosi vizsgálatot bizonyos kor és biztosítási összeg felett, tehát nagyon szűk azon esetek köre, melyeket az ügyféltalálkozó kihagyásával lehet vállalni. .

Az internetnek az információszerzésen túlmenően két területen mindenképpen szerepe van és lesz: az egyik a unit-linked biztosításokhoz kapcsolódik. Ez a megtakarítások értékének nyomon követése, és azok átcsoportosítása .A másik az ügyfélszolgálat - adatmódosítás és kapcsolatfelvétel Több biztosítónál be lehet jelentkezni tanácsadásra is , akár telefonon, akár interneten keresztül.

Valljuk be ritkán fordul elő, hogy valaki otthon ül, és egyszer csak kigyullad az isteni szikra, hogy életbiztosítást alkar kötni. Az embereket szemtől szembe kell rádöbbenteni arra, hogy milyen jövedelem-kieséssel szembesülhetnek nyugdíjasként, milyen kockázatokat hordoznak a különböző élethelyzetek. Az életbiztosítások kötését a kockázatok kezelése és a hosszú távú megtakarítások elősegítése érdekében az állam különböző kedvezményekkel - adókedvezmény, kamatadó-, és illetékmentesség - támogatja. Ezzel sincs tisztában mindenki.

Pénzcentrum.hu: Mire számít a hazai piacon a következő 1-2 évben?

Kuruc Péter:
Azt gondolom, hogy nem lesz ennyi biztosító Magyarországon, de ez inkább öt év távlatában várható. Véleményem szerint a pénzügyi szektorban, és ezen belül a biztosítóknál is lesznek még felvásárlások, de ezek az üzletek nem Magyarországon köttetnek. Összességében a teljes életbiztosítási piac bevétele is nőni fog, ezen belül a bankon keresztüli értékesítési volumen kiemelkedő lesz. Ha a GDP-arányos penetrációs adatokat nézzük (életbiztosítási díjbevétel a GDP arányában), nagyon messze vagyunk még az EU-országoktól. Hosszabb - 5-10 éves - távon a jövedelmek növekedése meg fogja haladni a kiadások növekedési ütemét, ez a megtakarítások növekedését vonja maga után. Világtendencia, hogy nő az öngondoskodás szerepe, ami kiemelt helyzetbe hozza a biztosítókat. Ebből a növekedésből a K&H-nak a pénzügyi szektorban betöltött súlyához méltó részt kell kihasítania.

NAPTÁR
Tovább
2021. május 15. szombat
Zsófia, Szonja
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?