"Most ismét a kijózanodás időszakát éljük - a tőzsdén nem csak nyerni lehet" - Interjú Kuruc Péterrel

Pénzcentrum
2008. július 3. 12:00

Hazánkban egyre jobban előtérbe kerülhetnek a tőkevédelmet nyújtó eszközalapok, amelyekkel megállítható a biztosítási tartalékok csökkenése és a piaci fejlődés új szakasza kezdődhet. Ennek ellenére az elkövetkezendő öt évben csökkenhet a hazai biztosítási szektor szereplőinek száma. A bankbiztosítási modell jelentős fejlődés előtt áll, míg a direkt csatornák nem alkalmasak az életbiztosítási termékek nagy tömegű értékesítésére. Kuruc Péterrel, a K&H Biztosító életbiztosítási üzletágvezetőjével, beszélgetünk az ügyfelek tőkekivonásáról és a hazai piac jövőjéről.

Pénzcentrum.hu: Milyen folyamatok zajlanak most a régióban, és ezek hogyan hatnak ezek a magyar piacra?

Kuruc Péter: Már az is kérdés, hogy mit tekintünk régiónak: a régi visegrádi négyeket, vagy kitekintünk még keletebbre. Sokan hajlamosak egy kalap alá venni ezeket az országokat, de én azt gondolom, hogy ezek az országok jelentősen eltérnek egymástól. Ami mind a négy országot sújtja jelenleg, az a tőkepiacok leértékelődése, amely hatással van a unit-linked, azaz befektetési egységekhez kötött életbiztosításokban lévő befektetések értékére.

Önéletrajz
Kuruc Péter (36) a K&H Biztosító Zrt. életbiztosítási üzletágának vezetője.
Tanulmányait a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem vezetés-szervezés és marketing szakán folytatta, melyet kiegészített a groningeni Rijksuniveritait-en és a linzi Kepler Universitaet-en és az Euro-Contact Business Schoolban.
Pályafutását az ÁB-AEGON Általános Biztosítónál termékmenedzserként kezdte. Tevékeny részese volt az AEGON Élet Divízió létrehozásában,melynek ügyfélkapcsolati és termékfejlesztési vezetője is volt.
2001-2002 között a PriceWaterhouse Coopers Dynasoft Rt tanácsadójaként a biztosítási szektor szakértője volt.
2002-ben csatlakozott marketing igazgatóként az a Credit Suisse Life & Pensions (később AXA) Magyarországhoz, majd a cég magyarországi termékstratégiájáért felelt. 2006-ban a biztosítási üzletág ügyvezető igazgatójává lépett elő.
Igazgatósági tag volt 2003 és 2007 között az AXA Egészségpénztárban, ugyanezt a pozíciót töltötte be alapításától 2007-ig a Premium Nyugdíjpénztárban.
A K&H Biztosítónál 2007.óta dolgozik, a vezetői bizottság tagjaként az életbiztosítási üzletág működéséért felel.

Az első negyedévben az a váratlan dolog következett be, hogy összességében a biztosítóknál lévő életbiztosítási tartalékok - unit linked és hagyományos együtt - értéke az év végéhez képest csökkenést mutatott. Az elmúlt tíz évben ezen tartalékokra exponenciális növekedés volt jellemző. Már a múlt év utolsó két negyedévében is erős lejtmenetben voltak a tőzsdék, amit abban az időszakban még pótoltak az új szerzések. Az első negyedévben jellemző volt a megtakarítások piacára, hogy az emberek egy része elkezdte felélni félretett pénzeit. Napjainkban pedig már az életbiztosításokra, elsősorban az ide elhelyezett rövidebb távú, úgynevezett eseti befizetések kivonására került sor.

Pénzcentrum.hu:
Semmibe foszlik tehát a unit-linked termékek öngondoskodásra ösztönző elmélete? Vagy csak átcsoportosítják a befektetők a vagyonukat más instrumentumba?

Kuruc Péter: Nem gondolom. Most ismét a kijózanodás időszakát éljük - a tőzsdén nem csak nyerni lehet. A megtakarítások átcsoportosítása már tavaly is jellemző volt mind a unit linked biztosításokon belül, mind a különböző megtakarítási formák között. A jelenleg zajló tőkepiaci folyamatok új termékek előtt nyithatnak teret.

Pénzcentrum.hu: Melyek ezek az új lehetőségek?

Kuruc Péter: A K& H Életbiztosító, 2003-ban, még önálló biztosítóként, lényegében elsőként jelent meg a tőkevédett eszközalapokkal a magyar életbiztosítási piacon s vált az egyik vezető szereplővé. A tőkevédelem nálunk jellemzően hozamvédettséggel párosul. Ezek a termékek ilyen hektikus időszakban komoly teret nyerhetnek. 2008. abból a szempontból speciális a K&H életében, hogy január végétől folyamatosan jegyezhető valamely tőkevédett eszközalap, a megtakarítási hangsúlyú életbiztosítási keretszerződésen belül. Általában 6 hetente kínálunk új tőkevédett struktúrát ügyfeleinknek. Igyekszünk az aktuális piaci helyzetre a lehető legkedvezőbb megoldást kínálni a befektetőknek.

Ha az elmúlt egy évet nézem, egyre több versenytársunk jelent meg tőkevédett eszközalappal. Ez terméktípus egyre nagyobb teret nyer az életbiztosítási szektorban is.

A mi tőkevédett termékeink ötévesek. A jelenlegi tőkepiaci lejtmenet öt év alatt meg kell, hogy forduljon, legalábbis lehet találni olyan régiókat vagy szektorokat, ahol ez várható. Ha esetleg mégsem lesz így, akkor a tőke- és hozamvédelem még mindig egy kiegyensúlyozott megtérülést biztosít ügyfeleinknek.

Pénzcentrum.hu: A unit-linked konstrukciókon kívül mely termékcsoportok kerülhetnek előtérbe?

Kuruc Péter:
Az idei évben a hagyományos, egyszeri díjas életbiztosítások ismét teret nyerhetnek. Az elmúlt években, olyan mértékben csökkent ebből a terméktípusból a díjbevétel, hogy már tavaly is azt jósoltam, hogy innen már csak fölfelé vezet út. Ez be is igazolódott, ez a termékcsoport nőtt a legnagyobb mértékben az első negyedév folyamán. A hagyományos életbiztosítás is konzervatív megtakarítás - jellemzően negyedévre egy előre meghirdetett garantált kamatot ad, ezzel biztonságos befektetést kínálva ügyfelünknek.

Pénzcentrum.hu: Az elkövetkezendő időszakban megerősödhet a járadékbiztosítási és az egészségbiztosítási termékek iránti érdeklődés. Legalábbis ez körvonalazódik a hazai és a nemzetközi termékfejlesztési irányokból. Önnek mi a véleménye erről?

Kuruc Péter:
A modern életbiztosítási piac kialakulását hazánkban a '80-as évek végére datálhatjuk. Azon biztosítók szerződései, akik ott voltak a piac indulásakor, már folyamatosan járnak le. Ez a tény is szerepet játszhat a tartalékok piaci szintű csökkenésében. Esetükben cél lehet a lejárati összeg járadékbiztosításba forgatása. Ezen túlmenően én jelenleg nem érzek mozgolódást a járadékpiacon. Ez a terület akkor fog igazán dinamikusan fejlődni, amikor a magánnyugdíjpénztári tagviszony eléri a 15 évet. Ez 2013-ban következik be. Akkor a nyugdíjba vonulók számára kötelező lesz, a törvény szerint négyféle járadékot biztosítani. 2013-ig még van idő, jelenleg a pénztárak általában technikai pénzügyi járadékban fizetnek, a kedvezményezett egyszerűen feléli a tőkét.

Pénzcentrum.hu: Mi a véleménye az egészségbiztosítási piacról?

Kuruc Péter:
Az elfogadott, majd megerősített, később visszavont törvénynek egy komoly előnye lett volna: valami történt volna. Bármilyen reformot könnyebb kiigazítani, javítani, mint ha nem teszünk semmit.

Azt gondolom az egészségbiztosítás jelenlegi és lehetséges jövőbeli szereplői egy dologban egyetértenek: a jelenlegi magyarországi helyzet hosszú távon nem tartható fenn. Egy hosszú távú, konszenzuson alapuló új egészségbiztosítási rendszer egyértelműen kijelölte volna illetve ki kell, hogy jelölje a magánbiztosítók helyét és szerepét. A jelenlegi bizonytalan helyzetben a minőségi szolgáltatásoknak mindenképpen van piaca. Az elmúlt hónapokban több biztosító jellemzően privát egészségügyi szolgáltatóhoz kapcsolódó termékekkel jelent meg a piacon.

Két alapvető eltérés van a jelenleg kínált, jellemzően összegtérítést nyújtó egészségbiztosítás és a hagyományos értelemben vett egészségbiztosítás között. A "valódi" egészségbiztosítás a felmerülő költségeket fedezi. A biztosítók részéről egy ilyen termék teljesen más kárrendezési folyamatot követel meg, ami nemcsak térítést utal át, de a teljes egészségügyi ellátási folyamat szervezését is megvalósítja, és képes a nap 24 órájában reagálni a biztosított egészségügyi problémáira, ehhez kapcsolódó igényeire. Emiatt erre a területre belépni rendkívül tőkeigényes.

Pénzcentrum.hu: Önök szeretnének belépni erre a piacra?

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Kuruc Péter: Kizárni semmit sem lehet. A K&H ügyfélköre, az egészségpénztári piacon betöltött szerepe, az ehhez kapcsolódó infrastruktúra megfelelő hátteret biztosíthat számunkra.

Pénzcentrum.hu: Önök rendelkeznek egy erős fiókhálózattal, hogyan valósul meg a K&H esetén a bankbiztosítási modell? Milyen a megoszlás az értékesítési csatornák eredménye között?

Kuruc Péter: Nem szívesen bocsátkoznék becslésekbe. Az nagyjából ma az életbiztosítások piaci díjbevételének 10-15 százaléka a banki értékesítésből származik. Ennek egyik fontos szereplője a K&H. Folyamatosan érkeznek az új szereplők. Sokan joggal gondolják, hogy a bankon keresztüli értékesítés jobban fog nőni, mint a teljes piac. Azt hogy ez az értékesítési modell hazánkban az új szerzések hány százalékát adja majd, nehéz megjósolni. Európában mindenre van példa. Van, ahol ez eléri a 70 százalékot, és van, ahol 10 százalék alatt marad.

Esetünkben, ha az életbiztosítási üzletágat nézzük, jelenleg az értékesítés elsöprő része, több mint 90 százaléka a bankfiókhálózatunkon keresztül történik. A bankfiókok elsősorban az egyszeri díjas termékek értékesítésére fókuszálnak, mert egy folyamatos díjfizetésű megtakarítási életbiztosítás értékesítése általában többszöri konzultációt igényel az ügyféllel, erre a hagyományos - ügynöki - értékesítés alkalmasabb.

Pénzcentrum.hu: Mit gondol a direkt értékesítési csatornáról?

Kuruc Péter: Azt gondolom, hogy az életbiztosításoknál sosem lesz akkora szerepe, mint a gépjármű-, lakás- vagy utasbiztosításoknál. Méghozzá azért, mert interneten olyan termékeket lehet értékesíteni, amelyek megfelelően standardok, nem kívánnak egyedi kockázatelbírálást. Ez egy megtakarítási terméknél igaz lehet, főként egy egyszeri díjasnál, így itt tudom elképzelni, hogy ez valamilyen szinten teret nyer. A folyamatos díjas életbiztosítási termék eladására azonban az internet nem megfelelő platform. Ha megnézzük, hogy jelenleg milyen adathalmaz kell ahhoz, hogy egy életbiztosítás létrejöhessen nehéz elképzelni, hogy az internet jelentős értékesítési csatornává váljon. Az adatok, nyilatkozatok jelentős része jogszabályi előírás, tehát kötelező. Ezen felül minden biztosító kér orvosi vizsgálatot bizonyos kor és biztosítási összeg felett, tehát nagyon szűk azon esetek köre, melyeket az ügyféltalálkozó kihagyásával lehet vállalni. .

Az internetnek az információszerzésen túlmenően két területen mindenképpen szerepe van és lesz: az egyik a unit-linked biztosításokhoz kapcsolódik. Ez a megtakarítások értékének nyomon követése, és azok átcsoportosítása .A másik az ügyfélszolgálat - adatmódosítás és kapcsolatfelvétel Több biztosítónál be lehet jelentkezni tanácsadásra is , akár telefonon, akár interneten keresztül.

Valljuk be ritkán fordul elő, hogy valaki otthon ül, és egyszer csak kigyullad az isteni szikra, hogy életbiztosítást alkar kötni. Az embereket szemtől szembe kell rádöbbenteni arra, hogy milyen jövedelem-kieséssel szembesülhetnek nyugdíjasként, milyen kockázatokat hordoznak a különböző élethelyzetek. Az életbiztosítások kötését a kockázatok kezelése és a hosszú távú megtakarítások elősegítése érdekében az állam különböző kedvezményekkel - adókedvezmény, kamatadó-, és illetékmentesség - támogatja. Ezzel sincs tisztában mindenki.

Pénzcentrum.hu: Mire számít a hazai piacon a következő 1-2 évben?

Kuruc Péter:
Azt gondolom, hogy nem lesz ennyi biztosító Magyarországon, de ez inkább öt év távlatában várható. Véleményem szerint a pénzügyi szektorban, és ezen belül a biztosítóknál is lesznek még felvásárlások, de ezek az üzletek nem Magyarországon köttetnek. Összességében a teljes életbiztosítási piac bevétele is nőni fog, ezen belül a bankon keresztüli értékesítési volumen kiemelkedő lesz. Ha a GDP-arányos penetrációs adatokat nézzük (életbiztosítási díjbevétel a GDP arányában), nagyon messze vagyunk még az EU-országoktól. Hosszabb - 5-10 éves - távon a jövedelmek növekedése meg fogja haladni a kiadások növekedési ütemét, ez a megtakarítások növekedését vonja maga után. Világtendencia, hogy nő az öngondoskodás szerepe, ami kiemelt helyzetbe hozza a biztosítókat. Ebből a növekedésből a K&H-nak a pénzügyi szektorban betöltött súlyához méltó részt kell kihasítania.

PC BLOGGER & PODCASTER
Kiszámoló  |  2024. április 24. 18:32
A friss Magyar Közlönyben jelent meg a kormányrendelet, ami megváltoztatja az eddigi jótállási előír...
MEDIA1  |  2024. április 24. 17:44
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 hazai médiafelületet elemezve megvizsgálta, hogy a...
Holdblog  |  2024. április 24. 15:40
Minden múltból nézve egy csoda az EU-tagság és a közös piac. Ahogy Vakmajom írja: Mennyi fantasztiku...
Bankmonitor  |  2024. április 24. 11:33
Várhatóan 2024 júniusában indul az új otthonfelújítási program. A támogatásból az 1990 előtt épült c...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem