Negyedéves összeállításunkban ismét megnéztük, melyek a legolcsóbban elérhető új autók Magyarországon, és mennyit változtak az árak az elmúlt hónapokban.

Bár a magyar üzemanyagárak nem kiugróan magasak a régióban, a fizetésekhez viszonyítva már kevésbé kedvező a kép. A tíz vizsgált régiós ország közül hatban is megfizethetőbb volt a tankolás, mint Magyarországon. hogy az üzemanyagárak kérdése továbbra is fontos gazdasági és társadalmi téma marad.
Az elmúlt időszakban ismét reflektorfénybe kerültek a hazai üzemanyagárak, miután Orbán Viktor miniszterelnök januárban "felháborítónak" és "vérlázítónak" nevezte a benzinkutakon tapasztalható helyzetet. Bár Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy sejtelmes Facebook-posztja átmenetileg felvetette az árstopok visszatérésének lehetőségét, a tárca hamar tisztázta, hogy ez nem az üzemanyagokra, hanem az élelmiszerárakra vonatkozik.
A kérdés azonban továbbra is aktuális: valóban kedvezőbb-e a helyzet a tankolás terén, vagy csak a kormány prioritásai változtak? Hogyan viszonyulnak a magyar üzemanyagárak a régió többi országához képest, és milyen képet mutat a helyzet, ha a fizetéseket is figyelembe vesszük?
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) februári közleménye szerint januárban a hazai benzin és dízel átlagára alacsonyabb volt, mint a szomszédos országokban. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai azonban árnyalják ezt a képet: bár valóban 3 forinttal alacsonyabb volt a magyar átlag a szomszédos országokhoz képest, a régió egészét tekintve már 18 forinttal magasabb árakkal szembesültek a magyar autósok - számolt be a G7.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint az üzemanyagárak alakulása a kőolaj árának és a forint árfolyamának változásával magyarázható, és nem indokolt újabb árstop bevezetése.
A KSH adatai alapján januárban a benzin ára valóban alacsonyabb volt Magyarországon, mint a szomszédos országokban, azonban Csehországban és Bulgáriában jelentősen olcsóbban lehetett tankolni. A gázolaj esetében még vegyesebb a kép: több szomszédos országban is kedvezőbb áron lehetett hozzájutni, mint itthon.
Az elmúlt fél év trendjeit vizsgálva megállapítható, hogy a magyar üzemanyagárak ritkán voltak a régiós átlag alatt. Szeptember óta mind Magyarországon, mind a régióban emelkedtek az árak: a benzin itthon 8, a régióban 9 százalékkal, míg a dízel itthon 9, a régióban 11 százalékkal drágult.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,22 százalékos THM-el, havi 143 171 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az K&H Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az UniCreditnél 6,64% a THM, míg a MagNet Banknál 6,76%; az Erste és a CIB Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál pedig 7,00%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője szerint a 600 forint körüli literenkénti ár már olyan lélektani határ, amely befolyásolja az autóhasználati szokásokat.
A vásárlóerő szempontjából vizsgálva a helyzetet, a KSH adatai alapján kiszámítható, hogy az átlagfizetésből mennyi üzemanyagot lehetne vásárolni. Bár 2024-re nőtt a magyar autósok vásárlóereje az előző évhez képest, még mindig nem érte el a 2020-as szintet, és az elmúlt években inkább stagnálás volt jellemző a korábbi növekvő trendhez képest.
A régió országaival összehasonlítva Magyarország helyzete nem túl kedvező. A becslések szerint a csehek és a lengyelek átlagosan harmadával több üzemanyagot tudnak vásárolni fizetésükből, mint a magyarok. Románia csak kicsivel előzi meg hazánkat, míg Szlovákia esetében érdekes módon jobb helyzetben vannak a magyar autósok.
Összességében elmondható, hogy bár a magyar üzemanyagárak nem kiugróan magasak a régióban, a fizetésekhez viszonyítva már kevésbé kedvező a kép. A tíz vizsgált régiós ország közül hatban is megfizethetőbb volt a tankolás, mint Magyarországon, ami rávilágít arra, hogy az üzemanyagárak kérdése továbbra is fontos gazdasági és társadalmi téma marad.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozásod van? Így csökkentheted az áramköltségeket akár harmadával, beruházás nélkül
Szalai Sándort, az E.ON szakértőjét kérdeztük az energiaszolgáltató új tarifacsomagjáról.
-
Érdemes már most bevásárolni az iskolakezdésre: néhány trükkel tízezreket spórolhatunk
Kedvező áron juthatunk iskolaszerekhez a Penny kínálatában.


