Sokan, akik eddig bizonytalanok voltak, így inkább visszatérhetnek a benzines vagy dízel autókhoz.
Bár a magyar üzemanyagárak nem kiugróan magasak a régióban, a fizetésekhez viszonyítva már kevésbé kedvező a kép. A tíz vizsgált régiós ország közül hatban is megfizethetőbb volt a tankolás, mint Magyarországon. hogy az üzemanyagárak kérdése továbbra is fontos gazdasági és társadalmi téma marad.
Az elmúlt időszakban ismét reflektorfénybe kerültek a hazai üzemanyagárak, miután Orbán Viktor miniszterelnök januárban "felháborítónak" és "vérlázítónak" nevezte a benzinkutakon tapasztalható helyzetet. Bár Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy sejtelmes Facebook-posztja átmenetileg felvetette az árstopok visszatérésének lehetőségét, a tárca hamar tisztázta, hogy ez nem az üzemanyagokra, hanem az élelmiszerárakra vonatkozik.
A kérdés azonban továbbra is aktuális: valóban kedvezőbb-e a helyzet a tankolás terén, vagy csak a kormány prioritásai változtak? Hogyan viszonyulnak a magyar üzemanyagárak a régió többi országához képest, és milyen képet mutat a helyzet, ha a fizetéseket is figyelembe vesszük?
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) februári közleménye szerint januárban a hazai benzin és dízel átlagára alacsonyabb volt, mint a szomszédos országokban. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai azonban árnyalják ezt a képet: bár valóban 3 forinttal alacsonyabb volt a magyar átlag a szomszédos országokhoz képest, a régió egészét tekintve már 18 forinttal magasabb árakkal szembesültek a magyar autósok - számolt be a G7.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint az üzemanyagárak alakulása a kőolaj árának és a forint árfolyamának változásával magyarázható, és nem indokolt újabb árstop bevezetése.
A KSH adatai alapján januárban a benzin ára valóban alacsonyabb volt Magyarországon, mint a szomszédos országokban, azonban Csehországban és Bulgáriában jelentősen olcsóbban lehetett tankolni. A gázolaj esetében még vegyesebb a kép: több szomszédos országban is kedvezőbb áron lehetett hozzájutni, mint itthon.
Az elmúlt fél év trendjeit vizsgálva megállapítható, hogy a magyar üzemanyagárak ritkán voltak a régiós átlag alatt. Szeptember óta mind Magyarországon, mind a régióban emelkedtek az árak: a benzin itthon 8, a régióban 9 százalékkal, míg a dízel itthon 9, a régióban 11 százalékkal drágult.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője szerint a 600 forint körüli literenkénti ár már olyan lélektani határ, amely befolyásolja az autóhasználati szokásokat.
A vásárlóerő szempontjából vizsgálva a helyzetet, a KSH adatai alapján kiszámítható, hogy az átlagfizetésből mennyi üzemanyagot lehetne vásárolni. Bár 2024-re nőtt a magyar autósok vásárlóereje az előző évhez képest, még mindig nem érte el a 2020-as szintet, és az elmúlt években inkább stagnálás volt jellemző a korábbi növekvő trendhez képest.
A régió országaival összehasonlítva Magyarország helyzete nem túl kedvező. A becslések szerint a csehek és a lengyelek átlagosan harmadával több üzemanyagot tudnak vásárolni fizetésükből, mint a magyarok. Románia csak kicsivel előzi meg hazánkat, míg Szlovákia esetében érdekes módon jobb helyzetben vannak a magyar autósok.
Összességében elmondható, hogy bár a magyar üzemanyagárak nem kiugróan magasak a régióban, a fizetésekhez viszonyítva már kevésbé kedvező a kép. A tíz vizsgált régiós ország közül hatban is megfizethetőbb volt a tankolás, mint Magyarországon, ami rávilágít arra, hogy az üzemanyagárak kérdése továbbra is fontos gazdasági és társadalmi téma marad.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








