18 °C Budapest
Mindenki felkötheti a gatyát Európában: teszten a BYD elektromos népautója, ez készülhet Szegeden

Mindenki felkötheti a gatyát Európában: teszten a BYD elektromos népautója, ez készülhet Szegeden

2024. január 6. 07:02

Bíjhuájd, Bivaly-dé, Béjjdí - szoknunk kell még, de biztosan meg fogjuk tanulni a kínai óriásmárka nevét Magyarországon is, és nem csak a szegedi gyár miatt. A BYD már most is óriási offenzívávba kezdett Európában, és elnézve tesztautónkat, a "középső" modell Atto 3-at, van is mitől tartania az öreg kontinensen már-már elkényelmesedett autógyártóknak. Ár-érték arányban gyakorlatilag mindenki alá vág a kínaiak ajánlata: már a kocsi alapárában is olyan, máshol feláras exták vannak, mint a napfénytető, vagy a forgatható képernyő. Mennyire valós a 420 kilométeresnek ígért hatótávja? Mivel fog őrületbe kergetni a gyerek a hátsó ülésen? Mely német nagyvárosokban kezdhetik rágni a körmüket? Tesztünkben minden kérdésre választ adunk.

December végén járunk, borús hétköznap, koradélután. Éppen valamit nagyban pötyögök a számítógép előtt, amikor csengetnek. Futárt nem várunk, ahogy más küldeményt sem - gondoltam, esetleg egy közműleolvasó, vagy valaki megint a Jóistennel jött házalni. De nem, a kapuba érve egy ismeretlen férfi szól hozzám: "szia, bocs hogy csak így becsöngetek, de ez az a szegedi autó?!" Hosszasan magyarázkodni nem volt kedvem, hogy még egy kapavágás nem volt a gyárnál, évek múlva gurulhat ki onnan az első kocsi, inkább csak annyit feleltem, "igen, oké, gyere be, nézd meg".

Nagyjából ilyen reakciókat váltott ki mindenkiből a BYD Atto 3 - főleg, mert a tesztidőszak pont a szegedi gyárberuházás bejelentésének idejére esett, így a márkára még azok is felfigyeltek, akiket hidegen hagynak az autók. Az egy hét alatt hallottam mindennek: Bíjhuájd, Bivaly-dé, Béjjdí. Mindig segítettem, Bí-váj-dí, angolul, betűnként kiejtve. A teljes nevével inkább ne próbálkozzunk: Build Your Dreams, azaz "építsd az álmaid". Az itthon új kínai óriásmárka középső modellje járt nálunk teszten, a legmagasabb, Design felszereltséggel - ami amúgy az alaphoz képest sok nélkülözhetetlen extrát nem ad, de erről később.

Szóval, a cég ettől a SUV-től várja az áttörést, és a legtöbb eladást Európában - az igazi dömping akkor várható, ha Szegeden beröffentik az üzemet. Főbb konkurensei a piacon a szintén kínai MG ZS EV, a Kia e-Niro és a Hyundai Kona. Az Atto 3 árban mindegyik alá lő, viszont ellenben a konkurens modellekkel, sok választási lehetőség nincs: Európában csak 204 lóerős villanymotorral és 60,5 kWh-s akkumulátorral kapható, a kisebbik akkus változatot egyelőre nem hozzák a kontinensre.

Viszont ez már az úgynevezett "blade" akkumulátort kapta meg, ami a cég saját fejlesztése, pengeszerű lapokba sűrítették az akkumodulokat: ez egyfelől nem csak energiatárolóvá alakítja az akkupakkot, hanem szerkezeti elemmé is, másrészt pedig - állítják ők - biztonságosabb, kevésbé érzékeny a melegre és a villámtöltésre, attól sem csökken az élettartama, ha életvitelszerűen 100 százalékig feltöltik - erre azért majd térjünk vissza pár év múlva.

A konditerem esete a gitárokkal

Kinézetre az autóban nincs semmi különös, és ezt most a dolog jó oldaláról kell éretni: formáját az európai vásárlók szemének is kompatibilisre tervezték. Viszont nincsenek rajta unalmas részletek, az olyan dizájn-apróságok, mint az orrán és a hátulján is látványosan végigfutó fénycsík egyedi külsőt kölcsönöz neki. Belekötni sok mindenbe nincs.

A beltérben viszont már jobban kiélték magukat a tervezők, és most idézem a prospektust: "a beltér dizájnját egy edzőterem inspirálta". És nem hazudnak! A váltógomb/kapcsoló egy kettlebell fogantyúját idézi, a könyöklőbe beleláttam a futópadot, a légbefúvó lamellái súlyzókra emlékeztetnek - a rossz nyelvek szerint boronatárcsákra, de ők csak irigykednek. A belső ajtókilincsek felismerése sokaknak okozott nehézséget, ugyanis az ajtónyitó a kitüremkedő hangszóró tetején van mindenhol, szokatlan megoldás, de nekem kifejezetten tetszett, ahogy a franciakulcs-formájú könyöklő is - vagy franciarúd a konditeremből, fene tudja. Ötletesek a pengethető, gumipók-gitárhúrokkal határolt ajtó-térképzsebek is, viszont ha gyerekek kezébe kerülne, annak beláthatatlan következményei lennének...

A LED-csík végigfut az egész beltéren, természetesen 87-féle szín közül lehet variálni, akár színváltást is beállíthatunk, ha az tetszik - ennek is rengeteg programja van. Sőt, állítólag a hangulatvilágítás a zene ritmusára is tud változni, de ezt nekünk sem a Slayerrel, sem pedig a Bittó Duóval nem sikerült előcsalogatni - lehet, rossz előadókkal próbálkoztunk.

Összességében az összeszereléssel és az anyaghasználattal nincsen baj, sőt, sok más gyártó is megirigyelhetné. Nem nyikorog, zörög semmi, ami szem előtt van, az jól néz ki és a tapintása is kellemes. Mi ebben a kék-fehér színkombinációban kaptuk meg, de elvileg lesz belőle többféle is, ami jó hír, mert a fehér betétek félően hamar koszolódnak. Viszont zongoralakkal alig találkozni a beltérben, ellenben ami gombot meghagytak (a legjobb helyen, a váltó körül), az tényleg igazi fizikai gomb, nem az az átkozott érintésérzékeny felület, amit sokszor nem sikerül rendesen megnyomni. További pozitívum, hogy a panorámatető szériafelszereltség, nagyon sokat dob az egész autón. A csomagtér 440 literes, a normál lakossági felhaszbálásra elégnek kell lennie, viszont negatívum, hogy a motorháztető alatt nincs egy kisebb csomadtartó mondjuk a kábeleknek.

A rendelkezésre álló helyre sem lehet panasz, ugyanakkor hátul a magasabb utasoknak már vigyázni kell a fejükre,190 centi felett inkább az anyósülés ajánlott. A második üléssorba is jutott USB-A és USB-C csatlakozó és a levegő-befúvást sem spórolták ki. Az első ülések sportosan néznek ki, fűtöttek, elektromosan állíthatóak, mi kell még? Az egyetlen kényelmetlen dolog a fejtámla, ami talán túl vastag, ezért pedig nyomja az ember fejét, ha mondjuk sapkában van kapucnis pulóverben vezeti.

Fekvő vagy álló? Mindkettő!

Igen, ebben is benne van a sokadjára is bazárinak ható, elforgatható képernyő. A kormánykeréken megnyomva egy gombot 90 fokot fordul a 15,6 colos érintőképernyő (ez a Design csomag sajátja, a Comfortban csak 12,8-as a nagyképernyő), így mindenki a saját ízlésének megfelelően használhatja - talán fektetve praktikusabb, mert állítva valamennyit kitakar a kilátásból a teteje, de ez lehet, csak engem zavart. Az viszont szerintem nem csak engem, hogy a telefontükrözés nem támogatja az álló-módot, így mindig visszafordul, ha Android Autó vagy Apple CarPlay üzemmódra váltunk - utóbbit egyelőre csak vezetékesen tudja, de ez is szoftverfrissítés kérdése.

Emellett a nagykijelző nappali fényben - főleg verőfényes napsütésben - nekem kissé sötét volt még maximáslis fényerőn is, de ezt vélhetően egy frissítés megoldja majd, mert több kakaó biztosan van benne! Amikor ugyanis benyomja az ember a 360 fokos kamerarendszer képét, egyből jóval világosabb lesz minden. Ha már itt tartunk: a kamerák képe elég jó, maga a rendszer is használható, nagy segítség a parkolásnál, manőverezésnél.

Viszont a mesterséges intelligencia által támogatott hangvezérlés nagyon jól működik, egyelőre csak angolul: tudja a klíma hőfokát, ventillátorsebességét szabályozni, az ablakot, tetőablakot vezérelni és a többi. Maga a szoftver is meglepően gördülékenyen megy, akadás, fagyás nélkül - azaz, annyira nem meglepő, hiszen az egész Android-alapú. Ők is rájöttek, hogy nem kell itt pepecselni a saját rendszer kifejlesztésével, hanem kérni kell attól, aki már évtizedek óta ezt csinálja, és az rendesen működni fog!

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A biztonsági extráknál alapáron jár többek között, sávtartó, tempomat, táblafelismerő, és a már említett, 360 fokos kamerarendszer. A kocsi 5 csillagot szerzett az Euro NCAP törésteszten, úgyhogy ez már messze nem a régi kínai kocsik színvonala, amik sörösdobozként nyomódtak össze, amikor nem túl nagy sebességgel falhozvágták őket. Ebben a videóban is olyan, mintha az egyik autó konkrétan szívószálból lenne felépítve:

Ellenben az Atto 3 így teljesítette a töréstesztet:

Milyen vezetni, mennyit megy el?

Erre a kérdésre a legpontosabb válasz az, hogy inkább kényelmes, mint sportos. Persze, a 7,3 másodperces 0-100 nem rossz, meg megvan benne a villanyautós húzás, de ezt a kocsit nem sportos vezetére teremtették - arra ott a Seal. Viszont a futómű kiállta a magyar utak és a fóti Auchan kátyúinak próbáját, remekül elnyeli az egyenletlenségeket. Ugyanakkor nagyobb sebességnél talán a kelleténél nagyobb a szélzaj az autóban.

Gyári hatótávnak 420 km-t adtak meg vegyes használattal, ami15,6 kWh/100 km-s fogyasztást jelent. Ezt nyugodtan felejtsük el, főképpen télen. Fűtéssel, rossz időjárási körülményekkel simán megeszik 18-20 kWh-t is 100 kilométeren, de még így is 300 kilométer feletti hatótávot kapunk, ami azért nem rossz. Az autó maximum 88 kilowattal tud tölteni, így 30-ról 80 százalékra a gyártó szerint fél óra alatt is fel lehet tölteni.

Nagy előny, hogy a töltési sebességet csak 90 százalék felett vette vissza éreszthetően, 11-13 kWh környékére, még 80 százalék felett is 30-40 között tudta tartani magát, vélhetően ez is az akkutechnológiának köszönhető. Nem tud ultragyorsan tölteni, viszont ezt a "közepes" sebességet sokáig megtartja, így nekünk például egy tízenpár százalékról 100-ig futó töltés nagyjából 50 percet vett igénybe - egy átlagos bevásárlás.

Most akkor olcsó vagy drága?

Relatív, nyilván a magyarok jelentős hányada nem engedheti meg, hogy 13 997 900 forintot fizessen az alacsonyabb, Comfort felszereltségért, vagy 14 820 900 forintot a tesztautónkba is pakolt Design csomagért. De ha eggyel hátrébb lépünk, és egy potenciális autóvásárló szemével megnézzük, hogy a konkurencia mit nyújt ennyiért, akkor azért el lehet gondolkodni a BYD javára, mert ár-érték arányban elég erős versenyző. Ha a piacot nem is tarolja le, de komoly lépéskényszert hozhat az Európában már-már elkényelmesedett "régi márkáknak" - amelyeknél adott esetben akár 3-4 millió forinttal is olcsóbb tud lenni, és több dologban akár jobb is lehet náluk. És akkor még a céges elektromos autós támogatásról nem is beszéltünk, amellyel még lejjebb lehet faragni az árcéduláját.

Összességében nem túlzás kijelenteni: fel lehet kötni Stuttgartban, Münchenben, Wolfsburgban, Ingolstadtban...

Aki pedig a felszereltségi csomagok között gondolkodik, annak jó tudni, hogy a kb. 820 ezer forintos felárért az alapon felül jár a

  • motoros csomagtérajtó,
  • a PM 2.5-ös levegőszűrő-rendszer (ez rendesen mutatja, milyen minőségű a levegő kint és bent, és a beltérben tisztít is, Kínában nagyon hasznos extra lehet),
  • a nagyobb kijelző (de nem kell félni, a kisebb is ugyanúgy elforgatható!),
  • és a "ritmusérzékeny hagulatfény", ami nem szerette a Slayer ütemeit.

Ha valakinek mindezek megérnek 820 ezeret, lelke rajta, rosszul vélhetően nem fog járni így sem. Minden más szériafelszereltség a Comfort-változatban is.

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem