24 °C Budapest
This is a T-junction in south London, and frost has done its work heaving up the surface in an area already weakened by previous road repairs. The aggregate stone beneath the surface is exposed and is scattering across the road. This sort of adverse frost action can take place place in two main ways. The first is frost heave, where ice forms below ground level and pushes the surface upwards. The second involves weakening of the substrate due to saturation of the under-surface as the ice melts.

Kátyúk tengerén: horrorisztikus a magyar utak állapota, itt vannak a friss számok

2022. július 7. 10:02

Bár folyamatosan újítják fel az országutakat, még bőven lenne tennivaló, mert a kocsink is bánhatja, ha kátyúra futunk. A statisztikák szerint folyamatosan javul az utak minősége, de a helyi utaknál borzalmas minőséggel szembesülnek az autósok. Megnézzük, mik az arányok.

Már be sem kell mutatni a közutak állapotát: aki autóval jár a magyar utakon, mindig tapasztalhatja, hogy az utak sok helyen rettenetes állapotban vannak. A küzdelem, melyet a magyar állam vagy az önkormányzatok vívnak az utak felújítása kapcsán, szinte végeérhetetlennek látszik. Most statisztikákon keresztül mutatjuk be, milyen úttípusok vannak, és mely szegmensben lenne még bőven fejlesztenivaló.

Aszfaltból van a legtöbb

Kezdjük azzal, hogy a Magyar Közút, valamint a KSH is két féle utat különböztet meg: a településeken áthaladó főútvonalakat, valamint az önkormányzati kezelésben lévő utakat. Mint a statisztikából láthatjuk is: utóbbiak építése és állapota, kiépítettsége messze elmarad a kívánatos minőségtől. Az országos közúthálózat hossza 32 395 kilométer volt a Magyar Közút tavaly év végén kiadott adattáblája szerint.

A KSH legfrisebb, 2020-as adatai szerint az látszik leginkább, hogy az országos utak burkolata legnagyobb részben aszfalt és bitumen (több mint kilenctized része), de a helyi utaknál ugyanez az arány csak húsz százalék körül van. Vannak még más összetételű utak is országos és helyi szinten egyaránt (például beton, makadám vagy kőút), de ezek százaléka az országos hálózatban elenyészőnek mondható.

A Magyar Közút Zrt. immár majdnem tíz éve, 2013 óta méri fel az országos utak állapotát, ezt láthatod a lenti grafikonon. Kiderül belőle, hogy a legfontosabb felmérnivaló minden évben a keréknyomvályú-mélység, vagyis annak a vizsgálata, hogy a használat mennyire terheli le az adott utat. Ebben a statisztikában jól állnak az országos utak: csaknem 85 százalék kapott jó besorolást a tavalyi méréskor, míg a legrosszabb osztályzatot csak az utak 2 százaléka kapta meg. Ez javulás a 2020-as adathoz képest is, vagyis itt elmondható, hogy a felújítások rendben mennek, igaz, hogy az utak egy százalékáról még nincs is adat.

Borzasztó minőségű sok út

Kicsit más a helyzet, ha a burkolatállapot minőségét nézzük meg közelebbről. Ebben a statisztikában a földutakat nem nézik - elvégre ott nincs burkolat - de itt az utak csaknem fele, pontosabban a 42 százalékának rossz állapotot mértek a tavalyi évben. Ez már inkább egybefügg azzal, amit te is tapasztalhatsz nap mint nap, ha autóba ülsz: leginkább a főútvonalakon tapasztalható, hogy az utak egy jó része még nem kapta meg a felújítást, ami akár évek óta húzódik.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Brutális pénzekbe kerülhet a javítás

Egy kátyú okozta sérülés körülbelül 20-30 ezer forintos kárt okoz a kocsiban, persze a sérülés súlyosságától függően. Előfodrulhatnak felnisérülések, károsodhat a futómű is, de ami ennél is fontosabb, hogy az országutakon akár személyi sérüléssel járó balesetet is okozhat. Ha nincs biztosításunk, akkor először a közút fenntartójához kell fordulnunk egy baleset után: a településeket összekötő utak esetében ez a Magyar Közút, lakott területen pedig az illetékes önkormányzat. Ha pedig van biztosításunk, akkor kátyú okozta balesetben elég a saját biztosítónkhoz fordulni, persze alaposan dokumentálva, hogy mi történt.

Némi javulást láthatunk az úthálózat minőségében, ha az utóbbi öt évet nézzük. Nagyjából 2018-ig az úthálózat minősége stagnált, a következő évben viszont már lecsökkent a rossz minőségű utak aránya, a megfelelő, valamint jó besorolást kapott utak száma pedig növekedésnek indult. Persue ha megnézzük a statisztikát, azért kiderül, hogy még bőven van min dolgozni.

Új utak is épülnek

A Magyar Közút még korábban közölte, hogy ebben az évben milyen útfejlesztések és útépítések vannak folyamatban, ezek pedig a következők:

  • folytatódik a 31. számú Budapest–Jászberény–Dormánd másodrendű főút és a 311. számú Nagykáta–Cegléd másodrendű főút balesetveszélyes csomópontjának átalakítása, körforgalmi csomóponttá történő kiépítése
  • A meglévő 67. számú főút Kaposfüred elkerülő szakaszának 2x2 forgalmi sávossá fejlesztése 3,1 kilométer hosszon. Ez a Kaposvár és az M7 között megvalósuló 2x2 sávos útszakasz részét képezi majd, 2023. áprilisáig szeretnék befejezni
  • Az M8 autóút Körmend–Rábafüzes országhatár szakasz szentgotthárdi különszintű csomópontjának és az Ipari park III. bekötő út közötti hiányzó szakasz megvalósítása is zajlik, aminek tervezett befejezési határideje idén december
  • Jászberény elkerülő útjának harmadik üteme is épül 4,5 kilométeres szakaszon, a tervek szerint augusztusra meglesz
  • Sümegen a meglévő 84. számú főút és a Tóth Tivadar utca, illetve a Fehérkő utca szintbeni, négy ágú csomópontját építik át körforgalmú csomóponttá 2022. szeptemberéig
  •  valamint a 8. számú főút Veszprém déli elkerülőjének első üteme is zajlik már, ezt januárig be szeretnék fejezni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Nagy siker a közösségépítő agrárprogram: így fogadhatsz Te is örökbe egy birsalmafát

Hatalmas siker a birsalmafa-örökbefogadó program, az a cél pedig, hogy közösséget építsenek, egyre inkább beérni látszik.

Semmit nem ér csak az ötlet: sok magyar így rontja el az esélyeit arra, hogy a saját főnöke lehessen

Sokakat vonz az, hogy a saját főnöke legyen, ráadásul többen éreztük már úgy, hogy olyan ötlettel rukkoltunk elő, ami tényleg felpörgetné a piacot.

Alapvető hibákon úszik el a magyarok pénze: erre figyelj, ha nem akarsz legatyásodni

A mostani gazdasági helyzetbe szinte bármit megtennénk, hogy spóroljunk, azonban sokan tapasztalhatják azt, hogy hiába igyekeznek, még így is elfolyik a pénz a bankszámlájukról.

Ilyet még nem láttál: így adnák ki a magyar gyerekek kedvenc könyvét újra

Közösségi finanszírozással adnák ki újra a 2012-es év gyerekkönyvét, a Dobozvárost.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 19. péntek
Huba
33. hét
Augusztus 19.
Humanitárius világnap
KONFERENCIA
Tovább
Portfolio Future of Finance 2022
Októberben jön a magyar pénzügyi szakma nagy találkozója.
Energy Investment Forum 2022 - A MEKH szakmai támogatásával
Válság kontra klímacélok? Lesz miről beszélni az Energy Investment Forum-on!
Private Health Forum 2022
A hazai magánegészségügy legkiemelkedőbb konferenciája.
EZT OLVASTAD MÁR?