9 °C Budapest

Megszólalt az ALDI vezére: újabb béremelés jön a diszkontláncban

2019. október 24. 05:37

"Nem versenytársainkra szeretnénk rálicitálni, hanem a legjobb bért fizetni a legjobb munkaerőnek. Olyan bért, amely nem csupán a kiskereskedelmen belül, hanem akár más iparágakkal szemben is versenyképes" - árulta el a Pénzcentrumnak adott interjújában Bernhard Haider. Az Aldi Magyarország ügyvezető igazgatójával a kiskereskedelmi szektorban (is) uralkodó munkaerőhiányról, az üzlethálózatban alkalmazott munkarendekről, és természetesen a bérekről is beszélgettünk. Emellett szóba került az is, hogy tervezik-e az online vásárlás elindítását Magyarországon; illetve, hogy miként érintette a diszkontlánc neve alatt futó utazási irodát a Thomas Cook bedőlése. Interjú

Pénzcentrum: Jelenleg hány alkalmazottja van az Aldinak Magyarországon? Mely területeken van munkaerőhiány, hová a legnehezebb embert találni?

Bernhard Haider: Jelenleg több mint 3500 főt foglalkoztatunk 142 üzletünkben, a biatorbágyi logisztikai központunkban, illetve az országos igazgatás területén. Ezen felül a biatorbágyi és pécsi informatikai szolgáltató részlegünkön, amelyek az európai üzlethálózatnak - 3800-nál is több üzletnek és 55 logisztikai központnak - nyújtanak öt idegen nyelven informatikai támogatást, már több mint 110-en dolgoznak. Ezen a területen is bővítünk, legalább 150 főt szeretnénk foglalkoztatni, mivel az európai hálózat nagyon elégedett a Magyarországról nyújtott szolgáltatással, és újabb feladatokkal bízzák meg informatikai központunkat.

Mi alapvetően nem munkaerőhiányt érzékelünk, hiszen bérezési politikánknak és a rugalmas részmunkaidős lehetőségeknek köszönhetően jellemzően eddig is megtaláltuk munkatársainkat. Sokkal inkább azt látjuk, hogy az ország egy-egy régiójában, főleg a nyugati megyékben és különösen Budapesten - azon belül is elősorban a budai kerületekben - tovább tart a kiválasztás, a pozíciók betöltésének a folyamata, mint korábban. Azt nem lehet állítani, hogy egy-egy területre nehéz embert találni, ennél jóval árnyaltabb a kép.

A logisztikai központunkban például három műszakban több mint 400 ember dolgozik. Sokan azt gondolják, hogy az éjszakai műszakra, vagy a hűtött raktárba nehéz munkatársakat találni, pedig nem. A délelőtti és az éjszakai műszakban csupán néhány nyitott hely van, a hűtőraktárban is kielégítő a létszám. Ezzel szemben a délutáni műszakot nehezebb, tovább tart felölteni. A logisztikai területen egyébként jelentős fejlesztésbe fogtunk, itt legalább 50 új munkahelyet hozunk létre, mivel több milliárdos beruházással 8800 négyzetméterrel növeljük a hűtőraktárunkat, az ehhez kapcsolódó toborzókampányunkat is hamarosan indítjuk.

Az informatikai területen szintén nagy a verseny a dolgozókért. Számunkra itt a nyelvtudás az egyik döntő aspektus. Az IT-támogatási központjainkban dolgozók több mint 80%-a két idegen nyelven beszél, de már most látszik, hogy a német hiánynyelv. Angol nyelven számos országban lehet támogatást nyújtani, de a német nyelvű országok elvárják a német nyelven végzett szolgáltatást. Ha csak egy tanácsom lehetne a most tanulók számára, akkor azt javasolnám, hogy az angol mellett tanuljanak legalább németül is, hiszen a magyar gazdaság ezer szállal kötődik Németországhoz, illetve a német nyelvű országokhoz - gazdaságilag, de kulturális és turisztikai szempontból is fontos a német nyelv ismerete. A legnagyobb változás azonban nem is ezeken a területeken következett be.

PC: Hanem?

B. H.: A menedzsment-utánpótlás területén. Néhány évvel ezelőtt még kihívás volt regionális területi vezetőket találni. Az itt dolgozók - egy kilenc hónapos tréningprogram elvégzése után - 4-5 üzlet teljes körű vezetéséért felelősek, és 100-150 munkavállalót irányítanak. Olyan, mintha egy öt üzletből álló vállalkozást vezetnének önállóan. Szerintem rendkívül izgalmas és vonzó lehetőség ez egy ambiciózus, gazdasági területen végzős hallgató számára, de kevés volt a jelentkező. Hozzáteszem, ezeknek a fiataloknak a kiskereskedelem korábban talán kevésbé volt vonzó karrierlehetőség mondjuk a pénzügyi, vagy az autóipari szektorral szemben.

Megfordítottuk a szemléletet, mi mentünk el hozzájuk. Bemutatkozókat tartottunk egyetemeken, állásbörzéken, illetve olyan karriernapot szerveztünk, ahová pályázni kellett. Itt személyesen találkozhattak cégünk teljes felsővezetésével, és közvetlenül, első kézből tájékozódhattak.

Transzparensen közzétettük erre a területre is a bérezésünket, amely bátran állítom, hogy minden szektorral szemben versenyképes, sőt, kiemelkedő. Mindezeknek köszönhetően megsokszorozódott a jelentkezők száma, és azóta az ALDI nem csupán a vásárlók, hanem a munkavállalók szemében is erős márka lett. Ezt igazolja vissza a PwC Magyarország mostani kutatása is: 36 000 megkérdezett, 16-28 év közötti fiatal válasza alapján a retail kategóriában az ALDI kapta a "Legvonzóbb munkahely" díjat.

PC: Hogyan oszlanak meg a munkarendek a magyar áruházakban? Mennyire népszerű a heti 10 órás részmunkaidő például?

B. H.: Előnyben részesítjük a részmunkaidőt, így áruházláncunk dolgozóinak több ideje jut családjukra vagy szabadidős tevékenységükre. A munkavállalók értékelik ezt a lehetőséget, hiszen - az üzletvezetőket leszámítva - a bolti eladóink nagy többsége részmunkaidőben dolgozik, és így is versenyképes bért tudhat magáénak. A munkarend megoszlása régiónként, de még akár két "szomszédos" üzlet között is eltérő.

Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a budapesti üzletekben inkább a magasabb óraszámú - 30-35 órás - pozíciók a keresettek, a fővárostól távolodva pedig az alacsonyabb óraszám a preferált a munkavállalók részéről.

Vevőinknek is olyan termékeket kínálunk, amelyre igazán szükségük van, munkavállalóink számára szintén olyan lehetőségeket nyújtunk, amelyekkel megtalálják a számításukat, amelyeket be tudnak illeszteni az élethelyzetükbe. A munkaerőpiacon igény volt a heti 10 órás részmunkaidőre, mi pedig kidolgoztuk ennek a kereteit. Ez persze nem azt jelenti, hogy aki ezt választja, napi két órát fog dolgozni öt napon át, hanem a boltvezetővel egyeztetve akár két nap alatt ledolgozhatja a 10 órát, így a hét maradék öt napján mást csinálhat - ideális megoldás például egy egyetemistának.

A 10 órás munkarend Budapesten és környékén népszerű.

PC: Véget ért a szektorban az egymásra licitálás a bérek tekintetében, vagy terveznek még további bérfejlesztéseket a jövőben?

B. H.: Magyarországi piacra lépésünk óta arra törekszünk, hogy a kiskereskedelemben a legvonzóbb béreket fizessük. Tesszük mindezt azért, mert alapelvünk a minőség: minőségi termékeket kínálunk alacsony áron, és minőségi szolgáltatást - például gyorsan működő pénztárakat, udvarias kiszolgálást - nyújtunk a vásárlóink számára. Ehhez motivált dolgozókra van szükség, hiszen csak egy elégedett dolgozó képes a vásárló számára is érzékelhetően minőségi kiszolgálást nyújtani. Nem licitálni szeretnénk, hanem a legjobb bért fizetni a legjobb munkaerőnek.

Olyan bért, amely nem csupán a kiskereskedelmen belül, hanem akár más iparágakkal szemben is versenyképes. Korábban - még a válság éveiben is - folyamatosan emeltük a béreket, hiszen nagy hangsúlyt fordítunk a bérek reálértékének megőrzésére, így munkatársaink fenn tudják tartani a megszokott életszínvonalukat. Ahogy a válság éveiben tartottuk magunkat ehhez, úgy most is ezt folytatjuk, tehát lesz további bérfejlesztés a jövőben az ALDI-nál, a mértékét most számoljuk.

PC: Piaci információink szerint több versenytársuknál is létszámstop van érvényben a back-office munkaköröknél. Önöknél mi a helyzet?

B. H.: Mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy hatékony és eredményes működésünk eleve egy egyszerű szervezetet igényel. Létszámstop nálunk nincs, amennyiben új feladatokat kell ellátnunk - erre a magyarországi sikeres bővülésünk lehetőséget is teremt -, akkor arra nyitunk új pozíciót, amit igyekszünk jó szakemberekkel betölteni.

PC: Egyre több elemzés szerint recesszió várható. Készülnek erre?

B. H.: Az élelmiszer-kiskereskedelem jobban ellenáll a recessziónak. Az általunk biztosított napi fogyasztási cikkekre a válság idején is szükség van. Alacsony árainkkal széles célcsoportot szólítunk meg, gazdasági visszaesés idején ez még inkább így van, hiszen a vásárlók még jobban megnézik, milyen terméket, milyen minőséget kapnak milyen áron.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

PC: Átlagosan hányan jelentkeznek egy-egy meghirdetett pozícióra? Mennyien jutnak el az állásinterjúig?

B. H.: A jelentkezők száma erősen függ a régiótól, Budapesten belül pedig akár a kerülettől is. Amint említettem, a vidéki üzletek esetében többszörös a jelentkezők száma egy budapesti pozícióhoz képest. Az állásinterjúnál pedig kérdés, hogy mit tekintünk annak, hiszen a fent említett szemléletváltás jegyében az üzleteinkben, a logisztikai központunkban is rendszeresen tartunk nyílt napokat, bemutatókat, így egy óra alatt akár több tucatnyi érdeklődőnek tudjuk testközelből megmutatni a folyamatokat, a munkakörülményeket. A jelentkezők ennek köszönhetően bővebb, első kézből kapott információk alapján el tudják dönteni, hogy szeretnének-e interjúra jönni.

PC: A szezonális hatásoktól megtisztítva, mekkora a fluktuáció az egyes pozíciókban?

B. H.: A fluktuáció jelenlegi mértéke egy pillanatnyi adat; mintha egyetlen képkockából kiindulva próbálnánk kitalálni, miről szól egy film. A tendencia sokkal fontosabb: ez pedig csökkenő mértéket mutat. Számunkra az a feladat, hogy minél több intézkedéssel csökkentsük a fluktuáció mértékét, hiszen ezek költsége kisebb, mint egy-egy új munkavállaló megtalálásának költsége. Az üzletekben a boltvezetőket külön képezzük arra, hogy a heti beosztás tervezésénél a lehető legnagyobb mértékben vegyék figyelembe a munkavállalók egyéni igényeit. Ha egy dolgozó azt érzi, hogy versenyképes, kimagasló fizetése mellett nagyobb figyelmet kapnak a személyes, élethelyzetből adódó igényei, akkor kisebb eséllyel fog állást váltani. A logisztikai központunkban például kiemelten kezeljük az egészségvédelmet, az új munkatársak három hónap után már targoncavezetői jogosítványt szereznek, amelynek díját átvállaljuk, ingyenes buszjáratokat biztosítunk Biatorbágyra, vagy nemrégiben olyan légszűrőket szereltünk fel a raktárunkban, amelyek az országban egyedülállók. Mindezek talán kis lépéseknek tűnnek, de fontos, adott esetben döntő intézkedésnek bizonyulnak.

PC: Tavasszal üzentek hadat az egyszer használatos műanyagoknak. Mi lesz a következő, amitől búcsúzhatnak a vásárlók?

B. H.: Folytatjuk tovább a "Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani" szlogen alatt futó intézkedéscsomagunkat: 2025-re saját márkás termékeink esetében 100 százalékban újrahasznosítható csomagolóanyagot fogunk használni, illetve ugyaneddig 15%-kal csökkentjük a csomagolóanyag-felhasználásunkat. Kivezettünk számos egyszer használatos terméket, például műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat, továbbá a műanyag fültisztító pálcika esetében a műanyagot FSC tanúsított papírral helyettesítettük. A látványpékségünknél elhagyjuk a műanyag kesztyűket és fém fogóeszközt biztosítunk.

Legújabb döntésünk értelmében kivezetjük a műanyag bevásárlótáskákat a kínálatunkból, a jövőben egy biológiailag lebomló anyagból készült táska lesz a helyettesítő termék. A jelenlegi készletek kifutása után csak ez a lebomló, illetve papír-, valamint többször használatos táskák lesznek elérhetőek áruházainkban. Október közepétől öt üzletünkben teszteljük a biológiailag lebomló zöldség- és gyümölcszacskót, amit 10 forintos egységáron kínálunk.

Egy tavasszal elvégzett közönségszavazás eredményeképp saját márkás tejtermékeinkről fokozatosan elhagyjuk a műanyag fedőket. Decemberben akciós termékként többször használatos, több méretben elérhető szilikon fedőt is kínálni fogunk, amelyek fenntartható módon helyettesíthetik a műanyag tetőket. A vásárlók számára pedig elérhető opció, hogy saját hozott csomagolóanyaggal is vásárolhatnak zöldséget, gyümölcsöt, valamint pékárut az ALDI üzleteiben.

PC: Jelenleg hány magyar áruháznál üzemeltetnek e-autó töltőpontot, mekkora ezek kihasználtsága? Tervezik a bővítést?

B. H.: Idén tavasszal kezdtük el az ország egyik legnagyobb e-töltőhálózatának a kiépítését az E.ON-nal közösen, így 80 településen 123 üzletünknél 360 töltőpont lesz elérhető, amelyből legalább 15 helyszínen 25KW-os DC gyorstöltők állnak majd rendelkezésre. Jelenleg már 13 üzletünknél - köztük Nyíregyházán, Debrecenben, Szolnokon, Székesfehérváron, Veszprémben, Zalaegerszegen és Szombathelyen - működnek a töltőoszlopok, így Magyarország kelet-nyugati irányban akkor is biztonságosan és tervezhetően átutazható egy elektromos autóval, ha csak az ALDI jelenlegi töltőit használja a vezető. Terveink szerint az év végéig pedig összesen már 20 áruháznál lehet majd tölteni az elektromos autók akkumulátorait. Ezeken kívül Budapesten még további 18 helyszín esetében készül el a töltő telepítése év végéig, ahol a telepített töltőoszlopok áramszolgáltató általi elektromos bekötését követően válik elérhetővé a töltési szolgáltatás, ami 2019-ben még biztosan ingyenes marad.

Azt tervezzük, hogy a jövőben minden újonnan nyíló üzletünknél üzembe állítunk majd töltőket, illetve várhatóan 2020 első félévére mind a 123 töltőhely elkészül. Egyébként mi is fogjuk használni a töltőhálózatot, a napokban elektromos autót állítottunk üzembe a gépjárműparkunkban.

PC: Az utóbbi időben több magyar versenytársuknál is elindult az online vásárlási rendszer. Önök mikor lépnének be erre a piacra? 

B. H.: Akciósan már évek óta kínálunk úgy non-food termékeket - hűtőgépet, TV-t, mosógépet, vagy éppen lapvibrátort -, hogy az üzletben csak megrendelni lehet az árucikket, és mi házhoz szállítjuk. Az ALDI Süd vállalatcsoporton belül az Egyesült Királyságban évek óta működik az online ALDI-shop, tehát bőséges tapasztalattal rendelkezünk arra az esetre, ha elindítanánk ezt a szolgáltatást. Folyamatosan figyelemmel kísérjük az online vásárlási rendszerek iránti igényt, jelenleg azonban még nem látjuk elérkezettnek az időt a magyarországi bevezetésre.

PC: A Thomas Cook csődje után mit tapasztalnak az Aldi Travelnél?

B. H.: Egy erős nemzetközi versenytárs kiesése a piacról sosem pozitív, hiszen végeredményben a vásárló, az utas kisebb kínálatból tud választani, valamint fennáll a lehetősége annak is, hogy a vásárlási szokások megváltoznak. Több dolgot tapasztalunk: az immár két éve működő ALDI Utazásnál a csőd napján a szokásos napi foglalási szám háromszorosát regisztráltuk, a trend pedig azóta is növekvő. A foglalások száma egész évre nézve egyébként terveink felett áll, az előfoglalások száma 2020-ra is ígéretes. A másik, jól érzékelhető hatás, hogy nagyon megnőtt az utasok igénye a biztonságra, ügyfélszolgálatunknál is sokan erre kérdeznek rá. Érthető, hiszen egy nyaralás végén senki sem szeretne ottragadni a szállodában, és még egyszer kifizetni a szállás díját. Ez nálunk egyébként nem is fordulhat elő, hiszen a szállodákat - ahol vendégeink nyaralnak - azonnal, vagyis a vendég érkezése előtt kifizetjük, tehát nem állhat elő az a helyzet, hogy bárkinek a helyszínen még egyszer ki kelljen fizetni a szállást, vagy éppen nem is fogadják a vendéget.

Partnerünk, a pénzügyileg rendkívül stabil osztrák Eurotours, amely az ALDI németországi, svájci és osztrák vállalatainak szintén nyújtja ezt a szolgáltatást, és természetesen rendelkezik mind csőd elleni, mind felelősségbiztosítással, amely utóbbi az utazásszervező hibájából bekövetkező esetekben nyújt segítséget. Aki nálunk fizeti be a nyaralását vagy éppen a síelését, annak garantáljuk, hogy nem lesz ilyen jellegű problémája. Ráadásul az üzleteinkben megszokott garanciát az utazások mellé is kínáljuk, hiszen a foglalás után 24 órán belül meggondolhatja magát az utas, és díjmentesen lemondhatja az utat.

PC: Hány magyar utas foglalt önöknél utazást az elmúlt két évben? Melyek a legnépszerűbb úti célok?

B. H.: Több tízezer utas választotta már az ALDI Utazást, de a számoknál sokkal fontosabb a bizalom: nagyértékű utakból is jelentős mennyiséget adunk el Magyarországon, nagyon keresettek a hajós utak, például sokan foglaltak nálunk egy olyan 33 napos Dél-afrikai hajós körútra, amely személyenként több mint egymillió forintba került. Ez egyértelműen a bizalom jele. A legnépszerűbb úti célok ország szerint Ausztria, Olaszország és Horvátország (e két országba szinte ugyanannyi foglalásunk van), majd Magyarország, Szlovénia és a hajós utak a sorrend. Ha régiónként vagy városok szerint nézzük, akkor nyáron Ausztriában Salzburg és Karintia a befutó, télen Semmering és a Rauris síparadicsom a legkedveltebbek. Horvátországban Krk és Gradac szigete, Olaszországban pedig Jesolo és Lignano a legkeresettebbek, míg Magyarországon a Balatonra és Sárvárra utaznak velünk a legtöbben.

Fotók: Pictorial Collective

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem