2020. március 31. kedd Árpád

Étkezési kisokos a koronavírus-járvány idejére: így vásárolj és főzz


Nincsenek könnyű helyzetben a magyar családok: az iskolák bezártak, az óvodák, bölcsődék ügyeleti rendben működnek, miközben a szülők dolgoznak, jobb esetben otthon, rosszabb esetben a munkahelyen. Közben a bevásárlás megoldása sem egyszerű: házhozszállítást márciusra már nem nagyon lehet kérni, aki pedig munka után akar bevásárolni, az már nagyrészt kifosztott üzleteket talál. Márpedig a gyerekeknek enni kell valamit. Segítünk, mit érdemes beszerezni otthonra, hogy a karantén idején is egészséges, vitamindús ételeket ehessünk.

Mit vásároljak? Mit főzzek? Hogyan erősítsük az immunrendszert a karantén idején? Bizonyára rengetegen teszik fel mostanában ezeket a kérdéseket. Hiszen a bevásárlás elintézése a koronavírus idején korántsem egyszerű művelet: aki most akarna házhozszállítást kérni, az erre a hónapra, sőt, április első hetére sem nagyon tud már időpontot foglalni. Aki délután megy az élelmiszerboltba, az pedig jó eséllyel lecsúszik a friss áruról. Abból kell tehát főzni, ami marad, vagy eleve van otthon.

Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője szerint az első és legfontosabb, hogy mérje fel mindenki az otthoni készleteket, és csak ezután induljon vásárolni.

Törekedjen arra mindenki, hogy olyan terméket vásároljon, ami valóban nincs otthon. Vagyis ha van 2 konzerv gomba, felesleges még kettőt betárazni.

A szakember hangsúlyozta, fontos a napi ötszöri étkezés is. Érdemes megtervezni a heti menüt, bevonva a család minden tagját, készíteni egy táblázatot és kitenni egy mindenki által elérhető helyre. Persze, rugalmasnak kell lenni, könnyen előfordulhat, hogy valami közbejön, megcsúszunk, de kiindulási pontnak jó.

Mindenki nézze át a hűtőt, kamrát, és a legközelebbi lejáratú vagy gyorsan romló termékekből főzzön először, azokat használja fel a leghamarabb

 - mondta a Pénzcentrumnak. Kreatívnak kell lenni, és törekedni a maradékok ötletes, ízletes felhasználására.

A több napos, szikkadt kenyérből például bundás kenyeret, meleg szendvicset vagy mákos/diós gubát lehet készíteni, maradék rizsből, bulgurból pedig reszelt zöldség hozzáadásával zöldségfasírtot.

"Törekedni kell a változatos étrendre. A felnőttek ugyanis lehet, hogy hajlandóak egy héten három-négy alkalommal is enni ugyanabból az ételből, de a gyerekek nem feltétlenül" - mondta a szakember, hozzátéve, a karantén idején is figyelni kell arra, hogy betartsuk az egészséges táplálkozás szabályait.

Az ajánlás szerint a napi ételünk, tányérunk fele zöldség és gyümölcs kellene, hogy legyen. Kevés még a szezonális zöldség-gyümölcs, de a fagyasztott termékek jó megoldást jelenthetnek. Arra kell csak figyelni, hogy ahelyett, hogy lobogó, forró vízbe tesszük a mirelit árut, a felhasználás előtt egy nappal inkább tegyük át a hűtőbe és hagyjuk fokozatosan kiolvadni, így magasabb marad a vitamin-tartalma

 - mondta a Pénzcentrumnak, hozzátéve, a savanyúság vagy egy olyan finomság, mint a mézes diós sült alma szintén beleszámít a napi zöldség- és gyümölcsfogyasztásba. Felvágott, meghámozott zöldség és gyümölcs tízórainak is tökéletes, de készíthetünk smoothie-t is, vagy gyümölcsturmixot. Az aszalt gyümölcsök, vagy a konzervek szintén szóba jöhetnek.

Gondolkozz előre

Érdemes olyan fogásokkal készülni, amiket többször fel lehet használni a héten. Antal Emese példaként a pörköltet említi: egy alkalommal jó lehet rizzsel és savanyúsággal, másnap főzelékbe feltétként.

Mivel napközben a szülőknek rengeteg dolga van, érdemes este megfőzni másnapra, így ebédidőben elég csak megmelegíteni az ételt. Persze, a tartós otthonlét alatt biztosan lesz olyan, hogy este a szülőknek sem ideje, sem hangulata nem lesz már a konyhában munkálkodni, ilyenkor megoldást jelenthet valami gyors és könnyű étel: virsli főtt tojással, uborkával vagy tészta paradicsomszósszal.

Hétvégén, amikor az embernek több ideje van, érdemes előre elkészíteni néhány ételt és lefagyasztani, ez bármikor jól jöhet

- mondta Antal Emese.

Nincs itthon elég gyümölcs-zöldség, mi lesz most?

Pánikra semmi ok, ha néhány napig nem tudunk gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani.

Érdemes beszerezni vitaminkészítményeket, multivitamint, esetleg C és D vitamint.

Ezek nem helyettesítik a kiegyensúlyozott táplálkozást, de a karantén idején segíthetnek az immunrendszer erősítésében. Jó megoldás lehet a vitaminpótlásra a szárazbab, lencse, vöröslencse, sárgaborsó és csicseriborsó is. A hüvelyes zöldségek ugyanis rendkívül gazdagok nélkülözhetetlen ásványi anyagokban és vitaminokban, és gyorsan, könnyen lehet főzeléket vagy levest készíteni a felhasználásukkal.

Címlapkép: Getty Images

Mi az a koronavírus?

A 2019-nCoV (SARS-CoV-2) névre keresztelt vírus a koronavírusok közé tartozik. Ma "mindössze" 7 olyan koronavírusról tudunk, ami az embereknél is képes betegséget okozni - súlyosságukat tekintve nagyon változatos problémákkal: az egyszerű náthától a súlyos légúti problémákig. Aki nem tudná, ugyanez a vírustörzs (koronavírus) felelős a néhány éve feltűnt SARS-ért és MERS-ért. A vírus okozta megbetegedés hivatalos neve COVID-19.

Hogyan terjed a koronavírus?

A COVID-19 főként cseppfertőzéssel terjed, de a kutatók által az sem zárható ki, hogy a fertőzött széklettel való érintkezés során is megfertőződhetünk.

Kik kaphatják el a koronavírust?

Ahogy más, a légutakat érintő vírusfertőzést, úgy a koronavírust is gyakorlatilag bárki elkaphatja. Viszont erre is fogékonyabbak lehetnek a krónikus betegségekben szenvedők, a legyengült immunrendszerűek, a kisgyerekek és az idősebbek. A betegség lefolyása náluk súlyosabb tünetekkel járhat, és a szövődmények is gyakoribbak.

A koronavírus tünetei

A koronvírus lappangási ideje a jelenlegi tudásunk alapján 2-14 nap. A tünetek súlyossága egyénenként nagyon eltérő lehet, vannak, akik kb. teljesen tünetmentesek, míg mások csak enyhe tüneteket tapasztalnak. Ez is hozzájárul a COVID-19 gyors terjedéséhez. A koronavírus a légutakat támadja meg. A fertőzés tünetei kezdetben hasonlítanak az influenza vagy egyéb légúti fertőzés tüneteihez:

  • száraz köhögés
  • láz
  • gyengeség, fáradékonyság
  • légzési nehézségek
  • légszomj
  • hasmenés
  • torokfájás (ritkábban)
  • orrfolyás (ritkábban)

A COVID-19 okozta fertőzés az esetek nagyjából kb. 80 százalékában enyhe vagy közepesen súlyos tünetekkel jár együtt, míg a jelenelgi statisztikák szerint az érintettek negyedénél volt súlyos a betegség. Az elsődleges, influenzaszerű tünetek után a betegség továbbterjedhet a tüdőre, súlyos légzési nehézségeket okozva. A koronavírus szövődménye tüdőgyulladás, akut légzőszervi distressz szindróma (ARDS), szeptikus sokk, veseelégtelenség, végső esetben pedig halál is lehet. A kórházi kezelésre szorulók többsége a fertőzés előtt egészséges volt. A halálos áldozatok azonban azok közül kerültek ki, akik a fokozott rizikójú csoportokba tartoztak, például krónikus betegségeik, szívproblémáik, cukorbetegségük volt vagy idősebbek voltak.

Minden a koronavírusról a Pénzcentrum tematikus mellékletében - KATT!

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

03.26-04.01
Budapest

Interspar

03.26-04.01
Országos

Lidl

03.26-04.01
Országos

Spar

03.26-04.01
Országos

Auchan

03.26-04.01
Országos

Tesco

03.26-04.01
Országos

Auchan

Húsvét
03.12-04.11
Országos

Aldi

03.01-04.05
Országos