9 °C Budapest
Refreshing Hard Sparkling Water with a Lime Garnish

Hazánkat is letarolhatja a legújabb nyugati őrület: ennyiért adják itthon a sör nagy vetélytársát

2021. június 14. 11:10

Hazánkba is betört az alkoholos italok Egyesült Államokból pár éve indult legújabb termékköre, a hard seltzer névre keresztelt, vízszínű, szénsavas alkoholos ital. A magyar piacra már két nagy forgalmazó, a Dreher és a Borsodi Sörgyárak is bevezette a maga, a sörhöz hasonló eljárással készülő, ízre mégis leginkább az ízesített ásványvizekre hajazó termékét. 

2019-ben, a járvány előtti utolsó "szabad nyáron" tarolta le az Egyesült Államokban az alkoholos italok piacát a legújabb őrület. Az általában szénsavas, alkoholos víz gyakran kalóriadús, gluténmentes és elsősorban a fiatal felnőtteket célozta meg. Joggal merült fel a kérdés, hogy az új terméktípus mekkora szeletet szakíthat magának a piacon és, hogy népszerűsége mennyire lesz tartós. A hard seltzer amerikai diadalmenetéből és európai terjeszkedéséből mostanra úgy tűnik, az alkoholos soft drink nem maradt meg egynyári trendnek.

Mi is az a hard seltzer?

Az amerikai fogyasztók számára az elnevezés kétségkívül könnyebben befogadható, mint az (akár angol nyelvterületen élő) európai "közönségnek". A seltzer kifejezés ugyanis a tengerentúlon a hagyományos típusú, tiszta víz és szénsav elegyéből álló szódát jelenti, szemben az egyébként európában ismertebb sparkling water-rel, ami ott inkább gyűjtőnév és a hozzáadott ásványi anyagokat tartalmazó "club sodat" is magába foglalja.

Az alkoholos frissítőt a szódához való hasonlóság miatt keresztelték hard seltzernek, azaz nagyjából kemény szódának: lévén alacsony kalória, cukor, és alkoholtartalmú szénsavas vizekről van szó.

Az egészségtudatos, trendeket meglovagoló hard seltzer egyébként elsősorban a ezredfordulósokat, vagyis a 2000 körül születetteket célozta meg, és a szénsavas üdítők pozitívabb tulajdonságaival próbálja vegyíteni a "mindenmentes", diétás alternatívák előnyeit. Vagyis egy frissítő, szénsavas gyümölcsízű ital, de az ember mégis lelkiismeret-furdalás nélkül ihatja, köszönhetően a kevés kalóriának, cukornak és mesterséges összetevőnek, ráadásul még az alkoholtartalma is van annyi, mint a roppant kalóriadús söröké. 

Amerikai sikersztori

Bár alkoholos üdítők és "limonádék" korábban is léteztek, az akkor még Spiked (nagyjából felütött) seltzernek keresztelt ital brandjének megteremtése a Westporti Nick Shields nevéhez köthető. Az ötödik generációs sörfőző és egy barátja fejében 2013-ban született meg az ötlet, mikor felfigyeltek rá, feleségeik mennyire gyakran fogyasztanak "hagyományos" seltzert.

Piacra is dobták az alkoholos seltzereket, első körben a Bostoni régióban és 2015-ig több mint negyedmillió doboznyit sikerült belőlük értékesíteni. A hard seltzerek 2019-re, csak az Egyesült Államokban 550 millió dolláros üzletággá nőtték ki magukat, 2020-ra pedig a seltzer piac, a válság ellenére már 4,1 milliárdos bevételt hozott.

Egy csapásra kulcsszereplő lett

Az Egyesült Államokban az elemzők szerint már a hard seltzer pörgeti az úgynevezett Ready to Drink (fogyasztásra kész) italok piacát. A kategórián belül az alkoholtartalmú italoknál éves átlag 3,32%-os  növekedéssel számolnak a 2019-2027 közti időszakban.

2019-ben a hard seltzer alkategória az előre kevert italok piacának 43%-át tette ki a Nielsen mérése szerint.

Ráadásul, bár különlegességnek hangzik, a hard seltzer egy nagyon egyszerű termék, aminek gyártási folyamata a söréhez hasonlít. Főzéssel és fermentálással állítják elő.A tiszta alkoholhoz pedig csak valami ízesítőt és szénsavat adnak, tehát nem könnyű vele mellé lőni.

Az egészségtudatosság és a jellegtelenség lehet a siker kulcsa

Az alkoholos frissítőkről alapvetően nem az egészségtudatosság jut először az emberek eszébe, de a vásárlók már ebben  a szegmensben is keresik a kisebb az alkohol- vagy a cukortalmú, azaz kevésbé egészségtelen alternatívákat. Egy átlag hard seltzer 5%-os alkohololtartalmú és dobozonként 91-110 kalóriát tartalmaz, 0 és 4 gramm közötti cukortartalommal, ráadásul a legtöbb változat gluténmentes is.

A másik, gyakran felbukkanó szempont a hard seltzerekkel kapcsolatban azok „genderfree”, azaz uniszex jellege. Az ital a férfiak által preferált sörök és a nők által inkább kedvelt koktélok, vagy Ciderek közötti átmenet. Egy se nem keserű, se nem túl édes, kicsit jellegtelen ital.

A Seltzerek piacára belépni ráadásul nem áll sokból, hisz a gyártása is egyszerű, és bármilyen sört gyártó üzemnek már megvan, vagy kis beruházással meg lehet mindene, amire a hard seltzer előállításához szükség van.

A Seltzerek már a magyar polcokon vannak

Az olcsó, vagy szükségtelen beruházás és a könnyű profit miatt mostanra értelemszerűen a legnagyobb gyártók, mint a Budweisert és a Heineken is beszálltak a Seltzer bizniszbe és 2021-ben magyarországra is eljutott az ital. Sőt jelen pillanatban már két nagy sörgyár kínálatában is hozzájuk juthatunk.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az első hazai belépő a termékkört márciusban piacra dobó Dreher volt, de májusban már a Borsodi is bevezette maga hard seltzerét és valószínűleg a Heineken is csak a fogyasztói reakciókra vár, lévén, hogy portfóliójuknak már része a Pure Pirana nevű seltzer és még az idén, vagy jövő év elején bevezeti azt többek között a brit és az ír piacra is.

Utánanéztünk a két hazai nagyipari seltzer árainak is, és összemértük őket a gyártók néhány népszerűbb sörével. A seltzereket alapvetően nem lehet méreg drága, prémium kategóriás terméknek tekinteni, de nem is számítanak a legolcsóbb italnak. A maguk 299-359 forint körüli árával egy átlagos cider, vagy más, üdítősebb alkoholos frissítő árszintjét hozzák. Három üzletet vizsgáltunk meg, hogy kiderítsük a pontos számokat.

A ciderek közül a Borsodi terméke, a Somersby valamivel olcsóbb (339 Ft) volt seltzerüknél, míg a Dreher által gyártott Kingswood a maga 375 forintos árával nem csak a konkurens terméknél, hanem mindkét hard seltzernél is kicsivel többet kóstált. Leginkább ízlés és nem pénztárca dolga tehát, hogy ezen italok helyett a jövőben valaki a hard seltzereket választja-e, van ugyanis közöttük olcsóbb és drágább opció is azoknál.

A gyártók alacsonyabb kategóriás sörei nem meglepő módon jóval olcsóbbak a hard seltzereknél. A Löwenbrau és a Hofbrau egyaránt 219 Ft-ért kapható az összes vizsgált közértben, tehát az olcsóbb, 299 forintos Viper seltzernél is 80 forinttal jutányosabb áron. A középkategóriás sörök fél litere szintén pár tíz forinttal olcsóbb, mint a kisebb, 0,33 literes kiszerelésű hard seltzerek dobozonkénti ára. 249 Ft egy Borsodi világos sör például,  azaz üzlettől függően a sörgyár alkoholos szódájánál 100-110 forinttal olcsóbban juthatunk hozzá.

Az egyetlen sör, ami bár literár tekintetében mindkét hard seltzernél olcsóbb, de egy fél literes dobozhoz csak a Wai Momentnél juthatunk kedvezőbb áron, a Dreher prémium világos sörre, a 329 Ft-os Pilsner Urquell volt.

A Pénzcentrumnak a két nagy forgalmazó az új termékkör bevezetésének okáról és várakozásaikról is beszélt. Elárulták, hogy az elmúlt évek tapasztalatai alapján a magyar fogyasztókra egyre inkább jellemző, hogy kísérletezőbbé válnak. Ez a trend az elmúlt évtizedben folyamatosan erősödött, a vásárlóik szívesen keresik az újdonságokat. A seltzerek esetén pedig a nemzetközi tapasztalatok alapján ez a trend forradalmi gyorsaságúvá vált. A 2013-ban indult kategória ugyanis évről évre duplázza, triplázza az eladásait. A magyar fogyasztók körében pedig már az IPA-k és más felsőerjesztésű sörök nagyipari alternatíváit is sikerült népszerűvé tenni, ezért komoly várakozásokkal tekintenek a seltzerek magyarországi bevezetésére is.

A magyar piacnak ráadásul nagyon sok olyan adottsága van, ami miatt ideális tesztpiac. Például jelentős nemcsak a kiskereskedelmi, hanem a HoReCa (szállodai, éttermi, kávéházi) eladások aránya is, emellett eléggé széles és változatos az alkoholos termékek palettája ahhoz, hogy ideálisan lehessen megmérni egy márka/termék erejét. Tapasztalataik szerint a hard seltzerek esélyeinek jót tehet az is, hogy ez egy olyan kategória, amit a fogyasztók ismernek külföldről – az ilyen termékekre nagyon nagy ugyanis a kipróbálási hajlandóság magyarországon.

A Drehernek gyártott Vipert ezért elsőként Magyarországon és Hollandiában vezették be az unió országai közül.

Annak kapcsán, hogy mekkora szeletet képviselne a hard seltzer az Asahi/Dreher, vagy a Borsodi/Molson Coors forgalmában még nem tudtak becsléseket adni. Mindenesetre az előzetes fogyasztói felmérések alapján hasonló sikerre számítanak az új termékkategória esetében Európában is, mint a tengerentúlon.

Azt fontosnak tartották megemlíteni, hogy mivel ez egy új kategória, több idő kell majd magának a kategóriának a felépítéséhez, így a fogyasztók edukációjához is. Az jól látható, hogy egyre több piaci szereplő lép be a hard seltzer kategóriába itthon is, amely gyorsíthatja és erősítheti a kategória ismertségét és még szélesebb fogyasztói réteget szólíthat meg.

A hard seltzerek bevezetését kísérő marketing szembetűnően a fiatalabb fogyasztókra céloz. Ezzel kapcsolatban kíváncsiak voltunk rá, állhat-e bevezetésének hátterében a magyar fiatal felnőttek érdeklődésének visszaesése a hagyományos típusú sörök iránt, ami szintén a nyugati trendeket követné. Bár a gyártók bevallása szerint a sörök népszerűsége töretlen, a fiatalabbak már inkább az alacsonyabb alkoholtartalmú vagy alkoholmentes söröket részesítik előnyben és a különlegesebb italokat, ízeket keresik a hagyományosak helyett.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm