A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 313,98 pontos, 0,33 százalékos emelkedéssel, 95 317,22 ponton zárt pénteken.

A magyar frissdiplomások többsége kezdetben alkalmazottként képzeli el jövőjét, ám öt évvel később már harmaduk vállalkozóként dolgozna. Az OTP Bank erre a trendre reagálva indítja el OTP Junior Piacralépők című műsorát, amelyben tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért: a mentorok között három sikeres vállalkozó, Cserháti-Herold Janka (Hormonmentes.hu), Tóth Simon (Simon's Burger) és Wettstein Albert (Munch) szerepel.
A magyar frissdiplomások 71,1%-a alkalmazottként képzeli el a jövőjét közvetlenül a diploma megszerzése után, ám öt évvel később ez az arány jelentősen, 51,8%-ra csökken – derül ki a GUESSS nemzetközi kutatás magyar eredményeiből. Ezzel párhuzamosan a vállalkozás alapítását tervezők aránya számottevően nő öt évvel a diploma megszerzése után, 13,8%-ról 32,9%-ra emelkedik. "A fiatalok jellemzően először alkalmazottként gyűjtenek tapasztalatot, majd bátrabban vágnak bele saját vállalkozásba" – emelte ki a programot bemutató pénteki sajtótájékoztatón Sáfrányné Gubik Andrea, a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karának egyetemi docense.
A kutatás részletes képet ad a különböző képzési területek hallgatóinak vállalkozói hajlandóságáról is. A gazdálkodás és menedzsment, állam- és jogtudományi, valamint a művészettudományi képzések hallgatói bizonyultak a legnyitottabbnak a vállalkozásindításra. Ezzel szemben a természettudományi, matematikai és informatikai szakokon tanulók inkább a biztos alkalmazotti karriert részesítik előnyben.
A családi háttér szerepe is meghatározó: azok körében, akiknek szülei vállalkozók, magasabb arányban vágnak bele maguk is saját üzletbe.
Az OTP Bank erre a társadalmi-gazdasági trendre reagálva új műsort indít OTP Junior Piacralépők néven, amelynek epizódjai 2025. június 18-tól lesznek elérhetők a bank YouTube csatornáján - jelentették be a a sajtótájékoztatón. A műsorban tíz, pályája elején járó fiatal vállalkozó versenyez a 10 millió forintos fődíjért, amit a nyertes saját vállalkozása fejlesztésére fordíthat.
A fiatalok körében egyre fontosabbá válnak azon ismeretek és kompetenciák, amik egy vállalkozás elindításához, eredményes és fenntartható működtetéséhez szükségesek. A pénzintézet azzal a céllal hívta életre a versenyt és műsort, hogy ezek elsajátításában és céljaik elérésben támogassa az ambiciózus fiatalokat - tette hozzá Dancsné Engler Bernadett, az OTP Bank Mikro- és Kivállalkozói üzletág vezetője.
Az üzletágvezető a Pénzcentrumnak elmondta: tapasztalatai szerint a kezdő vállalkozás sikerét számos kompetencia megléte befolyásolja. Kulcsfontosságú, hogy a vállalkozó képes legyen reális célokat kitűzni, tudatosan tervezni, és rendelkezzen az ehhez szükséges alapvető pénzügyi ismeretekkel. Fontos, hogy tisztában legyen saját lehetőségeivel, erősségeivel, ugyanakkor felismerje hiányosságait és gyengeségeit is – vagyis ismerje önmagát és azt a piacot, amelyre belépni készül.
Választ kell tudnia adni olyan kérdésekre is, mint például: miben egyedi a terméke vagy szolgáltatása a versenytársakhoz képest? Kik lesznek a vevői, és milyen csatornákon érheti el őket? Emellett elengedhetetlen, hogy gyorsan tudjon reagálni a változásokra, nyitott legyen az újdonságokra, és folyamatosan fejlessze tudását.
Valós üzleti feladatokra készülnek
Mint megtudtuk, a műsor résztvevői három hónapos szakmai mentorálás mellett valós üzleti feladatokkal néznek szembe, a megszerzett tapasztalatokat pedig saját vállalkozásuk építésében is hasznosíthatják. A versenyzők sokszínű háttérrel rendelkeznek, a kreatív iparágból, szolgáltató szektorból vagy az élelmiszeriparból érkeznek, termékeket készítenek vagy online és offline szolgáltatásokat nyújtanak. A műsor nemcsak a versenyzőknek, hanem a nézőknek is értékes tudást kínál, hiszen közérthető és szórakoztató módon hozza közelebb a vállalkozói világot a fiatalokhoz.

A versenyzőket három sikeres vállalkozó, Cserháti-Herold Janka (Hormonmentes.hu), Tóth Simon (Simon's Burger) és Wettstein Albert (Munch) mentorálják, akik szakmai tanácsadással és többéves vállalkozói tapasztalataik megosztásával segítik a résztvevőket. A nyolc epizódból álló műsor nyertesét a döntőt követően, ősszel ismerhetik meg a nézők, aki a 10 millió forintos fődíjjal vállalkozása fejlesztésére kap lehetőséget.
A fiatal cégvezetők a Pénzcentrum kérdésére elmondták, trendszerűen azt látják, sok olyan vállalkozás indul, ami kihasználja a digitalizációban, AI-ban rejlő lehetőségeket. Sokan vannak olyanok is, akik saját kreatív termékeiket, szolgáltatásaikat értékesítik. Ugyanakkor manapság már nehéz országspecifikus ötleteket meghatárorzni: a magyar vállalkozók is a nemzetközi trendekkel haladnak, sokszor már a kezdetektől a globális piacokban gondolkoznak.
Megkérdeztük a fiatal vállalkozókat: bátorság és kemény munka vezet a sikerhez
Milyen általános tanácsot tudnál adni a fiatal vállalkozóknak, mire érdemes figyelni, mik az első nagy buktatók?
Cserháti-Herold Janka (Hormonmentes.hu): Azt tanácsolnám, hogy merjenek kilépni a piacra az ötletükkel – még akkor is, ha az még nem tökéletes. A legtöbb esetben a finomhangolás úgyis útközben történik, a valós visszajelzések alapján. Nem érdemes hónapokat vagy éveket azzal tölteni, hogy egy elképzelést tökéletesre csiszoljunk a fiókban. Sokkal többet ér a bátor indulás és a tanulás a gyakorlatban.
Emellett elengedhetetlen, hogy legyen bennük nyitottság a fejlődésre és a tanulásra, valamint rendelkezzenek egy átgondolt üzleti tervvel, amely mentén már el lehet indulni az első lépések felé.
Milyen típusú vállalkozási ötletek számítanak a legígéretesebbnek a verseny során?
Úgy gondolom, nincs egyértelmű válasz arra a kérdésre, hogy milyen típusú ötletek számítanak a legígéretesebbnek. Szerintem bármilyen vállalkozási ötlet lehet ígéretes – a lényeg az, hogy legyen benne valami egyedi, lendületes, vagy olyan plusz, amitől azt érezzük: igen, vele szívesen dolgoznánk együtt a mentorprogram három hónapja alatt.
Fontos, hogy az ötlet mögött legyen egyfajta elhivatottság, és hogy lássuk benne a potenciált a közös munkára. Természetesen ez mindannyiunk számára mást jelent – számomra, Simon számára, vagy Albert számára is más típusú ötletek és személyiségek lehetnek inspirálóak. Éppen ezért nyitottak vagyunk mindenféle témára és területre, nincs előre meghatározott preferenciánk. Szívesen fogadunk bármilyen ötletet, ami mögött valódi szándék és elkötelezettség van.
Ha egy tanácsot adhatnál fiatal vállalkozóknak, mi lenne az?
Tóth Simon (Simon's Burger): Ha egy tanácsot tudok adni egy fiatal vállalkozónak, egy vállalkozó szellemű fiatalnak, akkor én mindig azt szoktam mondani, hogy ha tényleg hiszel magadban, és hiszel abban, hogy képes vagy valamit létrehozni, akkor indulj ki a legegyszerűbb matematikából. Nagyon sok mázli kell ahhoz, hogy egy vállalkozás beinduljon, de 100%-ig igaz, hogy ez előbb-utóbb meg is fog érkezni. Sokszor csak a tizenegyedik vagy tizenötödik próbálkozásra jön meg, de jönni fog. És ha tízszer nem sikerül, akkor se add fel, mert statisztikailag nem létezik, hogy soha ne sikerüljön.
Addig kell próbálkozni, addig kell valami újba belefogni, amíg egyszer csak működni nem kezd.
Én nem egyetlen ötletre tennék fel mindent. Inkább találj ki húsz dolgot, és lehetetlen, hogy abból egy se működjön.
Ha már csak egy működik, akkor nyert ügyed van. Akkor azt kell szétszedni, megépíteni, és abba kell beletenni minden energiádat, akár napi tizennyolc órát is, hogy abból egy nagyon sikeres vállalkozás legyen.
Milyen általános tanácsot tudnál adni a fiatal vállalkozóknak? Mire érdemes figyelni, mik az első nagy buktatók?
Wettstein Albert (Munch): Az egyik legfontosabb dolog: ne várj a tökéletes pillanatra! Indulj el kicsiben, validáld az ötleted, és nézd meg, hogyan reagál rá a piac. Sok fiatal vállalkozó ott bukik el, hogy túlságosan a részletekbe temetkezik, miközben az első és legfontosabb lépés az, hogy legyen egy valódi kapcsolat a terméked vagy szolgáltatásod, és a valós, létező igények között.
Továbbá: ne félj segítséget kérni. Egy jól megírt, személyes üzenet gyakran sokkal messzebbre visz, mint gondolnánk. Keress példaképeket, tanulj tőlük, de közben hallgass a saját intuíciódra
is. A vállalkozás nem sprint, hanem maraton — legyen türelmed magadhoz, de mindig legyen egy következő lépésed.
Címlapkép: OTP Bank
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


