14 °C Budapest
Budapest cabs near Boscolo Hotel and famous coffeehouse New York

Nehéz helyzetben a pesti taxisok: alig van autó, lassú lesz a talpra állás

2021. augusztus 5. 14:03

A turizmus befagyásával, illetve a járványügyi korlátozások következtében jelentősen újra kellett szervezniük működésüket a fővárosi taxis vállalatoknak. Az egy főre jutó fuvarszám a harmadára esett, és 2021 év elején már 5000 taxis sem volt a főváros útjain. A jelenlegi piaci helyzetről, és a jövőképről beszélgettünk a legnagyobb szolgáltatókkal. A Pénzcentrum kérdéseire Reich Ádám, a Főtaxi Zrt. vezérigazgatója; Brandt Ilona, a 6x6 Taxi marketing vezetője; Pásztor Marcell, a Tele5 Taxi ügyvezetője; és Pintér Attila, az MB ELIT Taxi ügyvezetője válaszolt.

Pénzcentrum: Hogyan tudták a taxi cégek az elhúzódó koronavírusos helyzetet túlélni?

Reich Ádám: A korlátozó intézkedések, a rendezvények, sportesemények elmaradása, a beutazó turizmus leállása talán a leggyorsabb és legmélyebb hatást a taxis személyszállítási ágazatra mérte. Gazdasági szempontból az utóbbi évtized legnehezebb éve lett a 2020-as, ugyanakkor a tavalyi volt az az év is, amelyben az elmúlt évtized legnagyobb technikai fejlődését értük el, miután viszonylag hamar, már 2020 május hónap táján azt tűztük ki, hogy az év során - amíg ez a helyzet tart -, járvány okozta csendes üzletmenetet a technikai fejlesztések jelentős felgyorsítására szeretnénk kihasználni.

A Főtaxi árbevételének jelentős része a korlátozások alatt is aktív üzleti partnerek szállításából származott: e széles partneri kör folyamatos bővülése köre komoly versenyelőny és jövőbeni lehetőség is a vállalat és a gépkocsivezetők számára. Üzleti szempontból nagy siker, hogy tavaly decemberben újabb öt évre elnyertük a Budapest Airport taxis személyszállítási tenderét. Ez különösen fontos, hiszen az új megállapodás a vírushelyzet gazdasági hatásaitól sújtott taxis partnerek számára – a piacon egyedülállóan – biztos munkát, jól kalkulálható bevételi forrást jelent a közeljövőben.

Brandt Ilona: Más szolgáltatási területek felé nyitott a 6x6 taxi, mint például az ételszállítás, a csomagszállítás, a teljes körű ügyintézések (posta, levélküldemények).  Vállalkozóink havi rendszeres díját a 6x6 felé felére csökkentette, az átmenetileg visszavonuló sofőrök részére pedig díjmentes tagfenntartást biztosítottunk.  

Pásztor Marcell: A cég kölcsönből tudta átvészelni ezt az időszakot. Létszámunk nagyjából 120 fővel csökkent.

Pintér Attila: Az MB ELIT taxi helyzete sajátos volt, hisz 2021 januárban új tulajdonosi körrel új irányítással kezdett. A válság legmélyebb pontján még beruháztak, úgyhogy egy gyakorlatilag teljesen leállt céget vett át, az új vezetés.

Pénzcentrum: Mennyi dolgozójától vált meg a vállalat, illetve milyen áthidaló megoldást alkalmaztak megtartásukra?

Pintér Attila: Az új vezetés 2021 januárjában kezdte meg az érdemi munkát, folyamatosan alkalmazkodtunk a piachoz, bővülünk és terveink szerint a COVID előtti időszakban az MB ELIT-nél dolgozókat újra tudjuk majd foglalkoztatni.

Reich Ádám: A járványidőszakra a Főtaxi a taxisbarát informatikai fejlesztések mellett tagdíjcsökkentéssel, az elektromos autókkal dolgozók számára nyújtott kedvezményekkel, bérelhető villanyautókkal, üzleti megrendelői körének bővítésével, új szolgáltatások bevezetésével reagált.

Brandt Ilona: A 6x6 átcsoportosításokat eszközölt, home-office munkavégzést rendelt el, de sajnos elkerülhetetlen volt a leépítés is.

Pásztor Marcell: Érzékenyen érintett minket, hogy a leépítés mellett munkahelymegtartó támogatásunkat is elutasították, mely jól jött volna a bajban.

Pénzcentrum: A fokozatos normalizálódott helyzettel minden visszaáll a megszokott kerékvágásba?

Pintér Attila: Reméljük, hogy minden visszaáll a megszokott mederbe, de a COVID helyzet rávilágított arra, hogy mindig keresnünk kell az új, más lehetőségeket is. Az MB ELIT gyakorlatilag az idegenforgalom piacán tevékenykedett, de hazai piacon is van érdeklődés a prémium kategóriás szolgáltatásra. 

Pásztor Marcell: Sajnos a 120 taxisból, akik elmentek, még senki nem jött vissza! Továbbra is csak a csökkentett létszámmal tudunk szolgáltatni.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Pénzcentrum: Hogy mire ébresztette rá a vírus helyzet a Társaságokat? Merre kell elmozdítaniuk a szolgáltatást?

Reich Ádám: A Főtaxi folytatni tudta az elektromobilitási programját, a Zöldút Programot. Számos módon támogatjuk a környezetkímélő járműflotta bővítését. A társaság taxisofőrjei elektromos gépkocsikat is bérelhetnek, a kedvezményes tagdíj, ráadásul az autó töltését is magába foglalja. Ezen túlmenően pályázati tanácsadást is igénybe vehetnek az elektromos autó vásárlását állami forrásból támogató pályázatokon való részvételhez. A tavalyi pályázat keretében az országban 250-en nyertek támogatást, köztük Főtaxis munkatársak is. A pandémia időszaka alatt egyetlen egy elektromos autóval dolgozó bérlőt sem vesztettünk el, sőt – nem kis részben az elektromos járművek beszerzését segítő állami támogatásoknak köszönhetően – tovább nőtt a Főtaxi elektromosautó-flottája: jelenleg már közel 70 emissziómentes, teljesen elektromos üzemű és több mint 200 alacsony károsanyag kibocsátású hibrid taxi közlekedik a fővárosban.

Terveik szerint elektromos autóink számát jövőre három számjegyűre bővítjük. A Főtaxi Magyarországon elsőként június elsejétől bevezette az e-taxi rendelést Budapesten, mely könnyebb választás a környezettudatos budapestiek számára, akkor is, ha taxiba ülnek.

Mobilapplikáción keresztül immár közvetlenül rendelhető teljesen emissziómentes elektromos, illetve az alacsony károsanyag kibocsátású hibrid autó valamelyike. A vírushelyzet arra is megtanított minket, hogy egy cégnek több lábon kell állnia és mindenre fel kell készülnie, hiszen amíg számos szektor padlóra került, addig vannak iparágak - például a csomagszállítás vagy az ételkiszállítás - amelyek történetük legnagyszerűbb évén vannak túl. Teljes gőzzel azon dolgozunk, hogy a taxiszolgálatáson túlmutató, új, innovatív üzleti lehetőségeket teremtsünk az üzletmenet hosszú távú fenntartása érdekében. Ilyen új terület a csomagküldési szolgáltatás elindítása, amelyre a járvány időszaka alatt és azt követően is számíthatnak a Főtaxi ügyfelei. 

Brandt Ilona: Mivel a taxi fuvarozás iránti kereslet drasztikusan, több mint 70%-kal esett vissza, azonnal meg kellett vizsgálni, hogy miként tudunk megélhetést biztosítani vállalkozóinknak, akik professzionális városismerettel, mobilisan tudnak reagálni a taxin túlmutató igényekre is. Ezért is esett választás az ételszállításra, csomagszállításra, ügyintézésre, ugyanakkor fontos számunkra a fenntarthatóság is, így dolgozunk az elektromos állomány növelésén annak érdekében, hogy év végére legalább 50-60 elektromos autóval álljunk a város szolgálatában.

A 6x6 Taxi fókuszáll a korábbi pozíciókba való visszatérésre, a 6x6 by Birdie, új taxirendelő applikációval startol, mely innovatív megoldást kínál a lakossági, és üzleti ügyfelek részére egyaránt!

Pintér Attila: Az MB ELIT víziója a fokozatos nyitás tekintetében bizakodó és reméljük, hogy a szakmából eltávozott sofőrök ismét bizalmat szavaznak a személyszállításnak és visszatérnek a szakmába. A számok tekintetében bízunk abban, ha ez évben a 2019-es számok 25 %-át tudjuk teljesíteni, már elégedettek leszünk. A tényleges elmozdulást számunkra az idegenforgalom újraindulása fogja jelenteni, véleményünk szerint erre 2022 áprilisig még várni kell, de addig lépésről lépésre haladunk tovább.

Pénzcentrum: A normalizálódott helyzettel minden visszaáll a megszokott kerékvágásba, mi a vállalat víziója?

Pintér Attila: Nagyon bizakodó vagyok e tekintetben, de a COVID-helyzet rávilágított arra, hogy mindig keresnünk kell az új, a más lehetőségeket is. Az MB ELIT gyakorlatilag az idegenforgalom piacán tevékenykedett, de a hazai piacon is van érdeklődés a prémium kategóriás szolgáltatásra. 

Brandt Ilona: Növekednek hétről hétre a számaink, így hamarosan visszaállunk a "normális" szintre.

Pásztor Marcell: Sajnos semmi jövőképünk nincs! A forgalom kissé növekedett, de a taxisok hiánya nagyon érezhető, sokszor nem tudunk kocsit küldeni”.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem