22 °C Budapest

Miből lesz a cserebogár? - Mikor, kitől kaphatunk pénzt?

Pénzcentrum
2007. augusztus 27. 12:00

Elindítani egy vállalkozást bizony nem is olyan könnyű eset. Nem elég egy kósza, vagy egy gondosan kidolgozott évek óta dédelgetett ötlet. Létre kell hozni egy vállalkozást, egy működő szervezetet, amelynek időre és legfőképp tőkére, pénzre van szüksége ahhoz hogy gyarapodjon, s szilárdan megmaradjon talpán. Magyarországon a kis-és középvállalkozások szektora már-már hagyományosan forráshiánnyal küzd, és nem csupán a kezdőkre jellemző ez. Az egy-két éve működő vállalkozások általában több lehetőség közül választhatnak, ám akik nemrégen indultak, azoknak már jóval nehezebb a helyzetük. Kétrészes, a vállalkozói inkubációt áttekintő cikksorozatunk keretében most az üzleti életszakaszokat vesszük górcső alá.

Üzleti életszakaszok

Az üzleti életben ugyanúgy tapasztalható körforgás, ahogyan az a természetben is megvalósul. Társaságok jönnek létre, szűnnek meg, működnek. A vállalkozásoknak is léteznek különböző létszakaszaik, amelyekhez más és más cél, finanszírozási igény és forma kapcsolódik. Tekintsük tehát át ezeket!

Mit kell tudni róla, miért fontos?

Fontos megjegyezni, hogy az egyes üzleti életciklus besorolások különbözhetnek egymástól az egyes szakirodalmakban. Sőt, arra is érdemes figyelmet fordítani, hogy az egyes szakaszok nem feltétlenül ilyen sorrendben követik egymást a működés során.

Hogy miért fontos az egyes vállalkozások üzleti életét szakaszokra bontani? Ugyanúgy, ahogyan egy emberi élet során, úgy egy cég üzletmenetében is más és más célók hajtjanak bennünket, más "paraméterekkel" lehet bennünket meghatározni, s legfőképpen milyen típusú tőkére van igényünk.

Szakaszosan, mégis folyamatosan - magvetés

A vállalkozás életének első szakasza a magvető (seed) nevet viseli, ekkor az ötlet már megszületett és kikristályosodott. Ebben a szakaszban szükséges eldönteni a társasági formáról, elkészíteni az üzleti tervet, esetleg szakmai tanácsadóhoz fordulni.

A magvető társaság tőkeigénye magas, hiszen fel kell mérni a piaci lehetőségeket, azonban a magas kockázat miatt ebben a szakaszban általában a tulajdonosoktól, barátoktól, családtagoktól lehet pénzre számítani. A szakirodalomban kedvelt kifejezéssel ilyenkor a 3F-re lehet számítani (founder, family, friends).

Indulás

A következő ciklus az indulás (start up), a vállalkozás ekkor már jogilag is létezik. Ekkor indulhat meg a termékfejlesztés, a kezdeti marketing, s ténylegesen megérkeznek az első vevők. A tőkeigény finanszírozására lényegében ugyanazon csoport kezéből valósulhat meg.

A magvető és induló szakaszban léphet színre segítség gyanánt a vállalkozói inkubáció (melyről cikksorozatunk második részében írunk bővebben), ugyanis ezen életszakaszokban még oly nagy mértékű kockázat kapcsolódik az üzletmenethez, hogy azt sem pénzügyi intézmény, sem pedig kockázati tőke nem kívánja finanszírozni.

A kockázati tőkebefektetők már abban az életszakaszban léphetnek színre, amely az induló és a növekedési szakasz közötti határmezsgyén található. Rendszerint banki hitelt ugyan még nem kaphatnának azok a vállalkozások, melyek valamely kockázati tőkebefektetéssel foglalkozó társasághoz csatlakoznak, vagy pedig üzleti angyal lesz tulajdonostársuk, de már megfelelő növekedési kilátást képesek biztosítani befektetőiknek.

Növekedés

Néhány év elteltével léphet a vállalkozás a növekedés (growth) szakaszába, mely időszakra a bevételek és vevők állományának emelkedése jellemző. Általában ekkor van lehetőség újabb és újabb fejlesztés beindítására, sőt ilyenkor érdemes újabb üzleti terv elkészítése, a vállalkozás irányításának átszervezése megerősítése. Jellemzően ebben a szakaszban megemelkedik az alkalmazottak száma is.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A finanszírozók köre ebben a szakaszban már némileg megváltozik, hiszen a vállalkozás mögött ilyenkor már áll néhány üzleti év, a figyelembe vett mutatók ilyenkor mér kedvezőek. Így ebben a szakaszban már általában igénybe vehető a banki finanszírozás, a lízing, különféle támogatások, partnerek segítsége, de akár a nyereség visszaforgatása is előfordulhat.

Szilárd alapok

Amennyiben a vállalkozásunk egy virágzó üzletté fejlődött, amely megfelelő piaci pozícióval és vásárlói bázissal rendelkezik, ekkor beszélhetünk szilárd alapokon álló (established) vállalkozásról. Az üzleti tevékenység fókuszába ekkor a fejlesztés és a termelékenység kerül majd, ebben a szakaszban kerülhet sor kiszervezésre, s a folyamatok automatizálására is.

A vállalkozás tőkeigényének finanszírozására a saját nyereség visszaforgatása, a bankok, befektetők, illetve a kormányzat állhat rendelkezésre.

Terjeszkedés

A terjeszkedési (expansion) szakaszban új piacok és értékesítési csatornák felé irányul a vállalkozás figyelme. Ebben a szakaszban ugyanolyan szintű tervezésre és felmérésre van szüksége, mint a magvető vagy induló életciklusban. A tőkeigény finanszírozására hasonló csoport vehető igénybe, mint az előző szakaszban, kiegészítve a vegyes vállalatok és a szabadalmaztatás lehetőségeivel.

Visszaesés

A vállalkozás életének utolsó előtti szakaszára a visszaesés (decline) jellemző, amikor is a gazdaságban, piaci feltételekben, társadalomban végbemenő változások következtében az értékesítésben, illetve a nyereségben csökkenés várható. Ezen okok miatt sok vállalkozás ebben a szakaszban be is fejezi pályafutását.

Ebben a szakaszban kerül sor általában a költségek csökkentésére, átszervezésekre, ilyenkor kell új üzleti lehetőségek után kutatni. A visszaesés szakaszában a tipikus finanszírozók a tulajdonosok, valamint a vevők és szállítók maradnak.

Exit

Ezután következik be a kiszállás (exit) időszaka, amikor is az évek során befektetett időnk és energiánk gyümölcsét szüretelhetjük le vállalkozásunk fájáról, rosszabb esetben az üzlet bezárásának időszakáról van szó. A nyereséggel záruló vállalatértékesítéshez megfelelő értékelésre és értékesítési tervre van szükség.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. május 18. szerda
Erik, Alexandra
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2022
A jövő vállalata - Zöld az út a fenntarthatóság felé!
Portfolio Digital Transformation 2022
Szektorokon átívelő tudás a belső folyamatoktól a termékig!
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?