Azzal mindenki tisztában van, hogy egyáltalán nem mindegy, milyen befektetési formát választunk pénzünk gyarapítására. Hozamok, kockázatok és persze a likviditás szempontjából sem mindegy, hogy a részvények, vagy betétek mellett tesszük le voksunkat. Azonban emellett egy másik dimenzió is egyre fontosabbá válik befektetéseink megválasztásában.
Egy újabb betűszó: SRI
Egyre égetőbb problémát jelent a globális felmelegedés, a klímaváltozás, szinte nincs olyan nap, hogy ne futnánk össze a témával valamelyik médiumban. Talán éppen emiatt is egyre többen kezdenek figyelmet fordítani arra is, hogy befektetésük a számukra megfelelő hozamszint mellett az hozzájáruljon a társadalmi fejlődéshez, az élhetőbb környezethez.
Már meg is találták a megfelelő betűszót arra a befektetői magatartásra, mikor odafigyelünk arra, hogy hogyan, milyen módon kerül felhasználásra pénzünk, milyen hatással bír az a társadalomra, környezetünkre, mégpedig ez a társadalmilag felelős befektetés, angolul Socially Responsible Investment (SRI). Más néven etikus befektetésként is rálelhetünk erre a befektetési stratégiára.
Legkönnyebben talán egy másik betűszó segítségével lehet megfogni e felelős gondolkodás lényegét, ez pedig a talán többeknek már ismerősebben csengő CSR (Company Social Responsibility), vagyis a társadalmilag felelős vállalatok. Vagyis tehát akkor leszünk SRI-befektetők, amennyiben olyan vállalatokba fektetjük pénzünket, amely CSR, vagyis tevékenysége nincs káros hatással sem a társadalomra, sem a környezetre.
Miért lehet érdemes ilyen befektetéseket választani?
A kérdés feltétele szinte felesleges, hiszen maga az SRI definiíciója, a mögötte rejlő elgondolás alapvetően magyarázza a befektetői gondolkodásmód megváltozásának szükségességét.
Hogyan válhatunk felelős befektetőkké?
Az SRI-ben gondolkodó befektetők általában a következő stratégiák mentén indulhatnak el: az előzetes szűrés, a kollektív befektetések, illetve a részvényesi érdekérvényesítés lehetőségei.
A három stratégia közül természetesen a kisbefektetők számára a legkönnyebben, s leginkább megvalósítható a kollektív befektetésekbe való pénzelhelyezés motívuma. Ezek tipikusan befektetési alapokat, nyugdíjalapokat, egyéb pénztárakat jelentenek.
Az előzetes szűrés (milyen vállalatokat választanak, pozitív, negatív szűrés alapján), valamint a részvényesi érdekérvényesítés technikáját inkább az intézményi befektetők, a kockázati tőke képes megvalósítani.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mit választhatunk, mit érdemes választani?
Hazánkban egyelőre újdonságként hat a felelős befektetések fogalma, világa, ez azonban a jövőben várhatóan megváltozik majd. Mint arról a héten hírt adtunk várhatóan megjelenik hazánkban is az első társadalmilag felelős befektetési alap.
A világban azonban egyre több és több lehetőség, befektetési alap közül választhatunk. Mielőtt az alapok világára térnénk, szót ejtünk az SRI-indexekről, természetesen a teljesség igénye nélkül.
Az 1999 óta rendszeresen publikált Dow Jones Sustainability Indexek az első olyan globális indexek, melyek révén mérhetővé vált a társadalmilag felelős vállalatok teljesítményének mérése.
Egy másik összehasonlítási, igazodási lehetőséget a 2001 óta publikált FTSE4Good indexek nyújtanak.

Mindeközben néhány FTSE World Indexek az alábbiak szerint alakultak (az összehasonlítás kedvéért):


-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








