A félárú tanuló- és nyugdíjasjegy bevezetése a BKV-nál évi 1,4-1,7 milliárd forint bevételkiesést jelentene, s azok után a közlekedési cég nem igényelhetne központi árkiegészítést, ezért a bevezetést sem a társaság igazgatósága, sem a főváros vezetése nem támogatja - áll a jövő héten ülésező Fővárosi Közgyűlés elé kerülő előterjesztésben.
A Fővárosi Közgyűlés január 28-i ülésén a Fidesz és az MSZP képviselőinek kezdeményezésére már tárgyalt a kedvezményes jegy bevezetéséről, ám akkor a képviselők elhalasztották a döntést, majd a március 31-i ülésen a beterjesztett helyett új tanulmányt kértek a képviselők a félárú BKV-jegy bevezetésének várható pénzügyi hatásairól.
Mint az anyagban olvasható, a BKV jelenlegi jegy- és bérletrendszere nemzetközi összehasonlításban is jelentős kedvezményeket ad a tanulóknak és a nyugdíjasoknak, valamint a csoportos alkalmi utazásokhoz. A tanulók és a nyugdíjasok által vásárolt havibérlet jelentős, 60 százalékos kedvezményt biztosít, így havi 13 vonaljegy vásárlása esetén már kedvezőbb annak megvásárlása. Az alkalmi utasok pedig a többi között a 10 százalék kedvezményt adó és átruházható gyűjtőjeggyel, a 24 százalékos kedvezményt nyújtó átszállójeggyel, a tanulók kedvezményes csoportos napijegyével vagy 24 órás jeggyel utazhatnak.
A BKV azzal számolt, hogy az egész évben 41,8 millió jegyet, továbbá a tanulóknak 2,35 millió, a nyugdíjasoknak 1,27 millió Budapest-bérletet értékesít; a jegyek 5,56 százalékát tanulók, 7,8 százalékát nyugdíjasok vásárolják. A cég számítása szerint annak nyomán, hogy a jelenleg jeggyel utazók áttérnek a félárú jegyre, 970 millió és 1 milliárd forint közötti, a bérletről a félárú jegyre áttérők miatt pedig 560-760 millió forint bevételkiesés várható. A forgalom növekedése miatt 73 millió forint bevételnövekedést prognosztizálnak, valamint további 19 milliót, ami abból adódhat, hogy a bérletet otthon felejtő tanulók és nyugdíjasok kedvezményesen vásárolhatnak jegyet.
Összesen tehát 1,4-1,7 milliárd forint bevételkieséssel lehetne számolni a félárú vonaljegyek bevezetése esetén a BKV szerint. A cég azonban ezt nem tudja kigazdálkodni, "különösen nem a jelenlegi helyzetben, amikor a kormányzat pénzügyi segítségnyújtásának feltétele az államháztartásért felelős minisztérium által is elfogadott bevételi terv". Ugyanis - olvasható a tájékoztatóban - a kormány és a főváros közötti megállapodás szerint a főváros csak annyi szolgáltatást rendelhet meg, amire a pénzügyi források, a viteldíjbevételek és a cég egyéb bevételei fedezetet adnak. Ha ez a feltétel nem teljesül, az állam jogosult a megállapodásban szereplőtámogatási összeget csökkenteni. Vagyis a félárú jegy bevezetésének jelenleg sem a költségvetési, sem a jogi keretei nem adottak a tájékoztató szerint, a város vezetése ezért - összhangban a közlekedési cég igazgatóságával - nem javasolja azt.
Brutál áremeléssel robban a szezon a Balatonnál: 28 százalékkal is drágább lehet a nyaralás 2024-ben
Tavalyhoz képest átlagosan 10 százalékkal emelkedtek a szállásárak a Balatonnál. A szállástípusok közül leginkább a panziók drágultak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Komoly lépéseket sürget a Balatonnál Navracsics Tibor
- Nem is akármilyen telefonnal jelentkezik a piacon egy Európában közkedvelt autógyártó
- Kiderült, mikor adják át a legújabb hazai autópálya-szakaszt
- Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság
- Jön a vége: nem lehet megúszni a külföldi autós szabálytalanságokat
- Vigyázat, már támadnak a pénzkicserélős csalók is – erre kell figyelni