17 °C Budapest

Itt a pedagógusok válasza a Nemzeti Alaptanterve: mutatjuk, mit kifogásolnak

2020. március 5. 19:53

Miután a Nemzeti alaptanterv nem oldja meg a köznevelés jelenlegi problémáit, sőt, újabb feszültségeket gerjesztett a pedagógusok körében (lásd pl. az irodalom és történelem tantárgyakról szóló vitát), a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) arra kéri a kormányt: a Nemzeti alaptantervet és az arra épülő kerettanterveket csak széles körű társadalmi és alapos szakmai vita után vezesse be, vagyis tekintsen el a 2020. szeptemberi bevezetésétől - írta közleményében a PSZ. Meg is indokolták részletesen a kérést.

A pedagógusok kérésének indoklásának pontjait változtatás nélkül közüljük:

  • A Nemzeti köznevelésről szóló törvény 77§. (2) szerint az oktatásért felelős miniszter rendszeresen, de legalább ötévenként értékeli - az általa létrehozott tanács közreműködésével - az Óvodai nevelés országos alapprogramja és a Nat bevezetésével és alkalmazásával kapcsolatos tapasztalatokat, szükség esetén kezdeményezi a kormánynál a módosítást. A PSZ többször felhívta a figyelmet arra, hogy ez a mai napig nem készült el, így mi alapján írtak új/módosított Nemzeti alaptantervet?
  • A 2020. január 31-én nyilvánosságra került dokumentum a PSZ szerint tartalmában teljesen új, miközben elmaradt a széles körű szakmai és társadalmi vita.
  • A 2018 őszén nyilvánosságra került Nat (a Csépe Valéria professzor által irányított csapat munkája) első 50 oldalát nem vették át, pedig az egy XXI. századba mutató preambulum volt/lett volna. Kérjük, ezt vegyék át, módosítsák eszerint a Nemzeti alaptantervet!
  • Nagyon rövid a 2020. szeptemberi bevezetés előkészítésére szánt idő (április 30-ig a pedagógiai programokat felül kell vizsgálni), ráadásul ennyi idő alatt nem lehet színvonalas tankönyvet írni, kiadni. A kapkodásnak ismét a pedagógusok és a diákok lesznek az áldozatai.
  • Egyes tantárgyaknál még több lexikális tananyagot írnak elő a kerettantervekben, holott a tananyag radikális csökkentése felelne meg a XXI. század kihívásainak! (A heti egy tanóracsökkenés még jelképesnek is kevés!) Ráadásul ugyanazt kellene tanítani egy elitgimnáziumban, mint egy szegregált iskolában, nincs tere az egyénre szabott oktatásnak.
  • A kerettantervek ajánlásai a tanítási órák több mint 80%-t szabályozzák, így nincs kellő mozgástere a pedagógusoknak. A kerettantervek "egyenjellegük" miatt sem alkalmasak az egyéni, differenciált foglalkozásokra, a projektmunka alkalmazására a különböző képességű tanulóknál.
  • A Nat nem ad választ arra, hogy a PISA-mérésekben alulteljesítő diákokat hogyan tudja az oktatási rendszer értő olvasásra, szövegértelmezésre megtanítani. A gazdaság számára ez sokkal fontosabb kérdés, mint az írók műveiről szóló vita.
  • A Nat nem a nemzet alaptanterve, mert kimaradtak a szakképző intézmények, nem látszik az átjárhatóság 8. osztály befejezése után.
  • A megjelent Nat alkalmas a pedagógushiány eltakarására az összevont természettudományos órákkal, hiszen ez alapján kémiatanár taníthat fizikát és fordítva is, továbbá biológiát. Ezt csak akkor tudná támogatni a PSZ, ha a tanárképzést hozzáigazították volna ehhez a szemlélethez, illetve a pedagógusok átképzése is elkezdődött volna.
  • A pedagógusképzés nem igazodott a tantervi változásokhoz, pedig a képzés megújítása nem tűr halasztást!
  • Ha csupán az elitiskolák pedagógusai vettek részt a kerettantervek kidolgozásában, és nem voltak kistelepülésen, hátrányos helyzetű településen dolgozó pedagógusok is közöttük, ez sértheti az esélyegyenlőséget, hiszen más elvárások támaszhatók a hátrányos helyzetű térségekben élő diákokkal szemben.
  • A digitális kultúra oktatásnak bevezetése helyes lépés volt. A PSZ továbbra is felesleges tantárgynak tartja a hit- és erkölcstan oktatását, eltörlésével csökkenthetők a tanulók terhei. A mindennapos testnevelés feltételei továbbra sem adottak, a heti 3 testnevelés órával és a tanítási időn kívüli tömegsport támogatásával a diákok terhei tovább mérsékelhetők.
  • A PSZ sajnálattal állapította meg, hogy a 2018 őszén megfogalmazott javaslatainak túlnyomó részét nem vették figyelembe a Nemzeti alaptanterv összeállításánál. 
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm