Ismét a bevásárlóközpontok piaca volt a legjobban teljesítő szektor Európa-szerte 2005-ben - olvasható a CB Richard Ellis/IPD "European Shopping Centre Digest" c. legfrissebb kutatásában, amelyet a CBRE Cannesban publikált a nemzetközi kereskedelmi ingatlanok vásárán, a MAPIC-on.
2005-ben a bevásárlóközpontok szektora az Investment Property Databank (Befektetési Ingatlan Adatbank - IPD) által vizsgált 13 európai ország közül hétben lekörözte a többi ingatlanszektort. További háromban a plázapiacot csupán más típusú kereskedelmi ingatlanok múlták felül az indexben.
Az egyértelmű kivételt a trendben az Egyesült Királyság és Dánia jelentette, ahol a bevásárlóközpontokat szinte minden más szektor maga mögé utasította. A legsikeresebb európai szereplők Írország és Franciaország plázái voltak, melyek 28,4, illetve 27,2 százalékos hozamot produkáltak. Az ír piac már három éve a legjobbak között található, 2003-ban és 2004-ben is dobogós lett, 24,1- és 18,1 százalékos hozammal.
A bevásárlóközpontból származó legalacsonyabb megtérüléseket 2005-ben Németország (4,1%) és Svájc (5,5%) produkálta. A hozam mindkét országban csak kevéssel volt az európai átlag alatt, az általánosan gyenge hozamokat az értéknövekedés hiánya eredményezte. Németország volt az egyetlen olyan ország, ahol a bevásárlóközpontoknál 1,1 százalékos értékcsökkenést volt tapasztalható 2005-ben. Ez azért jelentős, mert a német plázapiac hozama jelentősen felülmúlta az irodapiacét, amely 2005-ben -0,7 százalékot tett ki.
"Az európai bevásárlóközpontok továbbra is számos befektető célpontjául szolgálnak és az is világos, hogy a kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot. A befektetőket nem csak a jelenlegi, a szektor által generált magas hozamok vonzzák, hanem az is, hogy a fejlesztéseket számos országban szigorúan szabályozzák, így a kínálat a jövőben is igen korlátozott lesz." - kommentálta a jelentést egyik társszerzője, a CBRE Európa, Közel-kelet és Afrika kutatásokért felelős igazgatója, Nick Axford.
A kutatás Európa 13 országából 1.519 bevásárlóközpont befektetési eredményét egyesítette, amelyek összesített tőkeértéke 81,4 milliárd euró volt 2005 végén. Az összefoglaló, mely az IPD országonkénti összegyűjtött adatain alapul, a szektor befektetési teljesítményeinek egyedülálló tükre.
A kutatási eredmények szerint a hozamok Európa-szerte konvergálnak a nemzetközi befektetők által leginkább keresett nagy központok esetében. A bevásárlóközpontok méretének növekedésével a nettó nyereségre vetített hozam tartós csökkenése érzékelhető. 2005-ben a legnagyobb plázák (75 ezer négyzetméter felett) esetében az átlagos hozam 4,5 százalék, míg a legkisebbeké (2000 négyzetméterig) 7,4 százalék volt.
Jóllehet a méret növekedése a nettó nyereségre vetített hozam csökkenésével jár, az is nyilvánvaló, hogy a hozamok szórása csökken a méret növekedésével, ami azt jelenti, hogy a központok iránti nemzetközi verseny az árak konvergenciájával jár. Ennek megfelelően a legkisebb központok, amelyek iránt helyi befektetők érdeklődnek, a nettó nyereségre vetített hozam legnagyobb szórását mutatják.
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)
"Ahogy a hozamok Európa-szerte konvergálnak, egyre több figyelmet kap a lehetséges bérleti díj növekedés, mintsem a lehetséges további hozamcsökkenés. Érdekes, hogy 2005-ben a bérleti díj növekedése összefüggött a 2004-es háztartási kiadások növekedésével. Ráadásul a brit piac elemzése azt mutatja, hogy ez a kapcsolat hosszabb távon is igaz." - nyilatkozta Andreas Arend, az IPD kutatásvezetője.
A CB Richard Ellis szerint a jövőben a befektetőknek még jobban meg kell válogatniuk, hogy mely a bevásárlóközpontokba fektetik a pénzüket.
"A bevásárlóközpontok eredményességének kulcsfontosságú mozgatórugója a munkanélküliség és a fogyasztói kiadások. A munkanélküliség az elmúlt két évben csökkent ugyan, de jelenleg úgy tűnik, hogy most Európa-szerte stabilizálódik. Hasonlóan, a fogyasztói kiadások általánosan egy kissé alacsonyabb ütemben nőnek. A befektetők ezért azokat a piacokat kell, hogy megcélozzák, ahol a piac törvényei továbbra is erős a hozamot generálnak." - tette hozzá Nick Axford.

A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.
Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.
Csak úgy, mint a többi technikai vívmányt, úgy a 3D nyomtatót is ajánlják szakértők a gyerekeknek is, hiszen rengeteget tanulhatnak, miközben alkotnak.
Nem járunk az élen abban, hogy elegendő zöldséget és gyümölcsöt együnk. A napi közel fél kiló gyümölcsöt és zöldséget pedig egyre nehezebb beszerezni.
-
Erre figyeljünk, ha idén a lakásfelújítás lesz a nyaralásunk
Ma már nem csak az otthonunk, gyakran a munkahelyünk is a lakás.
-
Egyre több cégtulajdonos ébred rá az intézményi tőkebefektetés előnyeire
A banki hitelezésen túl is van élet.
-
Egzotikus kalandok a nyárra: Afrika-kutató celeb, géporrszarvúk és rejtői fordulatok az év képregényének választott Kittenberger sorozatban (x)
Izgalmas, a valóságot a gőzgépek által inspirált retrofuturisztikus steampunk világával összekötő fiktív utazás, Kittenberger Kálmán kalandjai nyomán.
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


