Ismét a bevásárlóközpontok piaca volt a legjobban teljesítő szektor Európa-szerte 2005-ben - olvasható a CB Richard Ellis/IPD "European Shopping Centre Digest" c. legfrissebb kutatásában, amelyet a CBRE Cannesban publikált a nemzetközi kereskedelmi ingatlanok vásárán, a MAPIC-on.
2005-ben a bevásárlóközpontok szektora az Investment Property Databank (Befektetési Ingatlan Adatbank - IPD) által vizsgált 13 európai ország közül hétben lekörözte a többi ingatlanszektort. További háromban a plázapiacot csupán más típusú kereskedelmi ingatlanok múlták felül az indexben.
Az egyértelmű kivételt a trendben az Egyesült Királyság és Dánia jelentette, ahol a bevásárlóközpontokat szinte minden más szektor maga mögé utasította. A legsikeresebb európai szereplők Írország és Franciaország plázái voltak, melyek 28,4, illetve 27,2 százalékos hozamot produkáltak. Az ír piac már három éve a legjobbak között található, 2003-ban és 2004-ben is dobogós lett, 24,1- és 18,1 százalékos hozammal.
A bevásárlóközpontból származó legalacsonyabb megtérüléseket 2005-ben Németország (4,1%) és Svájc (5,5%) produkálta. A hozam mindkét országban csak kevéssel volt az európai átlag alatt, az általánosan gyenge hozamokat az értéknövekedés hiánya eredményezte. Németország volt az egyetlen olyan ország, ahol a bevásárlóközpontoknál 1,1 százalékos értékcsökkenést volt tapasztalható 2005-ben. Ez azért jelentős, mert a német plázapiac hozama jelentősen felülmúlta az irodapiacét, amely 2005-ben -0,7 százalékot tett ki.
"Az európai bevásárlóközpontok továbbra is számos befektető célpontjául szolgálnak és az is világos, hogy a kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot. A befektetőket nem csak a jelenlegi, a szektor által generált magas hozamok vonzzák, hanem az is, hogy a fejlesztéseket számos országban szigorúan szabályozzák, így a kínálat a jövőben is igen korlátozott lesz." - kommentálta a jelentést egyik társszerzője, a CBRE Európa, Közel-kelet és Afrika kutatásokért felelős igazgatója, Nick Axford.
A kutatás Európa 13 országából 1.519 bevásárlóközpont befektetési eredményét egyesítette, amelyek összesített tőkeértéke 81,4 milliárd euró volt 2005 végén. Az összefoglaló, mely az IPD országonkénti összegyűjtött adatain alapul, a szektor befektetési teljesítményeinek egyedülálló tükre.
A kutatási eredmények szerint a hozamok Európa-szerte konvergálnak a nemzetközi befektetők által leginkább keresett nagy központok esetében. A bevásárlóközpontok méretének növekedésével a nettó nyereségre vetített hozam tartós csökkenése érzékelhető. 2005-ben a legnagyobb plázák (75 ezer négyzetméter felett) esetében az átlagos hozam 4,5 százalék, míg a legkisebbeké (2000 négyzetméterig) 7,4 százalék volt.
Jóllehet a méret növekedése a nettó nyereségre vetített hozam csökkenésével jár, az is nyilvánvaló, hogy a hozamok szórása csökken a méret növekedésével, ami azt jelenti, hogy a központok iránti nemzetközi verseny az árak konvergenciájával jár. Ennek megfelelően a legkisebb központok, amelyek iránt helyi befektetők érdeklődnek, a nettó nyereségre vetített hozam legnagyobb szórását mutatják.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
"Ahogy a hozamok Európa-szerte konvergálnak, egyre több figyelmet kap a lehetséges bérleti díj növekedés, mintsem a lehetséges további hozamcsökkenés. Érdekes, hogy 2005-ben a bérleti díj növekedése összefüggött a 2004-es háztartási kiadások növekedésével. Ráadásul a brit piac elemzése azt mutatja, hogy ez a kapcsolat hosszabb távon is igaz." - nyilatkozta Andreas Arend, az IPD kutatásvezetője.
A CB Richard Ellis szerint a jövőben a befektetőknek még jobban meg kell válogatniuk, hogy mely a bevásárlóközpontokba fektetik a pénzüket.
"A bevásárlóközpontok eredményességének kulcsfontosságú mozgatórugója a munkanélküliség és a fogyasztói kiadások. A munkanélküliség az elmúlt két évben csökkent ugyan, de jelenleg úgy tűnik, hogy most Európa-szerte stabilizálódik. Hasonlóan, a fogyasztói kiadások általánosan egy kissé alacsonyabb ütemben nőnek. A befektetők ezért azokat a piacokat kell, hogy megcélozzák, ahol a piac törvényei továbbra is erős a hozamot generálnak." - tette hozzá Nick Axford.

-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








