Egy 27 éves techvállalkozó mesterséges intelligenciát használ személyes pénzügyei kezelésére, ami segített neki jelentősen csökkenteni kiadásait.
Túlélési tippek a legvégső esetre: így kerüld el a végrehajtást, vagy hogy kikapcsolják a közműveket
Bárki kerülhet nehéz helyzetbe egy váratlan kiadás, vagy egy egészségügyi krízis miatt: kevesen gondolnak arra, hogy ha nem tudják minden számlájukat, törlesztőjüket rendezni az adott hónapban, akkor hogyan is kell priorizálni a költségeket. A szakértők szerint az első és legfontosabb dolog, hogy tájékoztassuk a bankot és a közműszolgáltatókat, hogy bajba kerültünk, és próbáljunk egyezségre jutni az átmeneti, nehéz időszakban.
A munkahely elvesztése, egy egészségügyi krízis vagy akár egy elkerülhetetlen, váratlan kiadás gyorsan kizökkenthet minket a pénzügyi pályáról, főleg, ha eddig csekkről csekkre éltünk. Ilyenkor a legutolsó dolog, amire az embernek még szüksége van az az, hogy kikapcsolják a szolgáltatásokat, vagy tetemes kötbért varrjanak a nyakába. A CNN szakértőkkel szedett össze néhány tippet vész esetére, amelyekkel úgy lehet kezelni a helyzetet, hogy minimálizáljuk a negatív következményeket.
Az első és legfontosabb dolog, amit tenned kell, hogy tudatod a hitelezőiddel, bajban vagy. Kommunikálj mindenkivel, akinek tartozol, tudasd velük, mi történt a pénzügyeiddel kapcsolatban, és hogy szerinted ez mennyi ideig lesz hatással a költségvetésre. Ha őszintén beszélsz róla, és hajlandó vagy egyezkedni, az olyan kedvező megoldásokat szülhet, amelyekről egyébként nem is tudtál addig
- mondta Bruce McClary, a National Foundation for Credit Counseling szóvivője, egykori hitelesített hiteltanácsadó. Például felajánlhatják, hogy egy-két hónapig büntetlenül kihagyhatunk egy-egy kifizetést, vagy részösszegekben is fizethetjük a törlesztést, amíg pénzügyi helyzetünk nem javul.
Jellemző, hogy a bankok is inkább megtartják a nehéz helyzetbe került ügyfelet, minthogy végig kelljen menni a behajtási folyamaton. A felek kölcsönös érdeke, hogy adott esetben ne dőljön be az ügyfél hitele, ezért az esetek többségében lehet átmeneti kompromisszumokat kötni - tette hozzá McClary.
Linda Robertson okleveles pénzügyi tervező, a Financial Finesse pénzügyi coaching igazgatója szerint ha már nagyjából tudjuk, milyen számlákat kell befizetni, de nem vagyunk képesek az összeset rendezni, érdemes rangsorba szedni a kifizetendő számlákat, és először a legszükségesebbeket letudni:
Először az alapvető szükségletekről gondoskodj. A lakhatás, a víz-, gáz, áramellátás alapvető fontosságú. Ha lakáshitelünk van, mindenképpen szóljunk a banknak, hogy gond van, próbáljunk megoldást találni. Ha bérlakásról van szó, akkor is érdemes a tulajdonossal egyeztetni, hajlandó-e haladékot adni. Ezután gondoskodj azokról a számlákról, amelyek segítenek megtartani a munkahelyed - persze, ez csak akkor gaz, ha nem annak elvesztése miatt kerültél nehéz helyzetbe. Ha autó nélkül nem tudsz eljutni a dolgozni, vagy internet- és telefonszolgáltatás kell hozzá, mindenképpen ezeket helyezd előtérbe. Ugyanez vonatkozik a gyermekgondozási kiadásokra is
- sorolta a szakember. Hozzátette, még a baj beállta előtt el kell gondolkodni azon, hogy milyen egyéb kiadásaink vannak, amelyekre valójában nincs szükség.
McClary például azt javasolja, hogy ha több streaming-szolgáltatásra is előfizetsz, csökkentsd azokat, amelyeket nem nézel olyan gyakran. Vagy gondold át, tényleg szükséged van-e új telefonra, amikor a régi még mindig tökéletesen működik.
Ennyi idő után kapcsolják ki a közműveket Magyarországon
Korábban a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal arra hívta fel a figyelmet, hogy amennyiben a felhasználó nem tesz eleget fizetési kötelezettségének, úgy a földgáz-, villamosenergia- vagy víziközmű szolgáltató a szolgáltatás felfüggesztését vagy korlátozását kezdeményezheti.
A lakossági felhasználók esetében akkor kezdeményeznek kikapcsolást, ha a fogyasztó 60 napot meghaladó fizetési késedelemben van. A kikapcsolás további feltétele az, hogy nem vezetett eredményre a fogyasztó által kezdeményezett egyeztetés a fizetési haladékról vagy a részletfizetési lehetőségről.
Fontos, hogy a szolgáltatónak a lakossági felhasználót két alkalommal kell értesítenie a tartozásról és a kikapcsolási kilátásba helyezéséről. A második értesítést a szolgáltató az átvétel igazolására is alkalmas módon küldi meg a fogyasztónak. A MEKH is kiemeli, hogy a fogyasztó kérése alapján a szolgáltatók mérlegelhetik a fizetési haladék, illetve a részletfizetés engedélyezését.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A felhasználónak tehát lehetősége van a kikapcsolás elkerülésére, ha problémáját időben jelzi a szolgáltatónál, és a szolgáltatóval közösen keres megoldást a fizetési nehézség áthidalására - tették hozzá.
Amennyiben a kikapcsolásra sor került, a fogyasztó kérheti a szolgáltatás visszakapcsolását, a korlátozás megszűntetését, amennyiben tartozását, immáron a visszakapcsolással együtt járó költségek megfizetésével együtt, teljes összegben megfizette a szolgáltatónak.
Több tízezer magyar a tönk szélén
A magyar családok tartozásairól még tavaly év végén beszélgettünk Felfalusi Péterrel, az Intrum vezérigazgatójával, aki többek között arról beszélt, a Covid-járvány alatt romlott a lakosság hitelképessége, de a hitelmoratórium és a kamatstop miatt ez a nem teljesítő hitelek számán nem hagyott nagyon mély nyomot.
Ebből a szempontból tehát a legsúlyosabb időszak még nem jött el, igazán a következő 1-2 év lesz nehéz, amikor a hitelmoratóriumból kihulló adósok nem tudnak tovább törleszteni, illetve az infláció és a rezsiköltségek növekedése tovább csökkenti a háztartások rendelkezésre álló jövedelmét
- magyarázta. Hozzátette, annyi jó hír van, hogy a CSOK-on és Babavárón túl az igazán kockázatos hiteleket kivezették a magyar piacról a szigorúbb jegybanki szabályozások miatt, emellett a lakosság is jóval óvatosabb a hitelfelvétellel, és egyre inkább a fogyasztóbarát banki hiteleket választották.
Abban biztosak vagyunk, hogy jelentősen nő majd a nem teljesítő hitelek száma, hogy mennyivel, az nagyrészt a kormányzati intézkedésektől és a nemzetközi fejleményektől – energiaárak, a háború esetleges vége – függ
- tette hozzá.
Címlapkép: Faludi Imre, MTI/MTVA
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








