A készpénz vs. digitális fizetés problémakörét járta körbe az utolsó panelbeszélgetés a Pénzcentrum által szervezett RETAIL DAY 2024 konferencián.
Nagyon megugrott a digitálisan bankolók száma, de a rendszer teljes kiépítése még évekbe telhet - ez a bankárok véleménye arról a jelentésről, amelyet ma délután mutattak be a Magyar Nemzeti Bank épületében. Van olyan, aki szerint a bankokat sújtó különadók is lassítani fogják az infrastruktúra kiépítését, másikuk szerint még sokáig meg kell tartani a fizikai fiókokat is, mert azért nem mindenki hajlik a teljes digitalizációra.
Óriási mértékben nőtt azok száma, akik már inkább a digitális bankolást részesítik előnyben – ez derült ki a Magyar Nemzeti Bank ma délután tartott tájékoztatóján. Szombati Anikó, a jegybank digitalizációért felelős ügyvezető igazgatója előadásában kifejtette: a 2020-ban berobbant járvány elképesztően felgyorsította ezeket a folyamatokat, és már nemzetközi összevetésben is jól áll ebben a tekintetben a magyar bankszektor. A meghívott előadók közül volt ugyan olyan, aki szerint a digitális rendszer teljes kiépítése most lassulni fog a különadó miatt, de pesszimizmusra azért egyáltalán nincs ok.
Alig valaki jár már a fiókba
Megkezdődött a kevésbé „digitalizált” bankok felfutása is, amely azt eredményezte, hogy az ügyfeleknek már csak a 16 százaléka intéz ügyet a fizikai fiókokban – mondta a tájékoztatón Szombati Anikó. Elmondta azt is, hogy erősödött ugyan a digitális bankolás Magyarországon, de még van is hová fejlődni.
Hozzászoktak ahhoz a fogyasztó, hogy a járványhelyzet miatt az életük más szegmenseihez hasonlóan a bankolást is online intézzék, és ebben nagy szerepe volt a COVID-helyzet elhúzódásának. Örömteli, hogy a bankok gyorsan alkalmazkodtak is ehhez a helyzethez, és gyorsan ki is tudták szolgálni az ügyfelek ez irányú igényeit. A hiteltermékek esetében a leglátványosabb a fejlődés, alig van már olyan termék, amely fizikai jelenlétet kívánna.
A jegybank tavaly egy ajánlást is megfogalmazott a bankszektor szereplői felé: arra kérték őket, hogy amennyire lehetséges, a legtöbb terméket tegyék teljesen elérhetővé digitálisan, s az eredményekből látszik, hogy ez jól is működött.
A biztosítási piac kissé elmaradt a bankszektor eredményeitől. Itt a jegybank felhívta a szolgáltatók figyelmét arra, hogy vonják be a felfutó fintech-szektor szereplőit, vagyis azokat a cégeket, amelyek a bankoknak, a pénzügyi és biztosítási szektornak nyújtanak online megoldásokat.
Hogyan tovább?
A kerekasztal-beszélgetésre négy bankárt hívtak meg, akik vegyes véleménnyel voltak a jelentésben megfogalmazottakról. Sziráki László, a CIB Bank digitális csatornákért felelős vezetője elmondta, hogy szerinte inkább a terméken múlik, mennyire sikeres a banki digitalizáció.
Jól állnak a bankok a fejlesztésekkel, nagyon sokat dolgoztunk mi is azon, hogy amit lehet, az ügyfeleink fizikai fiók igénybevétele nélkül igénybe tudjanak venni – például a folyószámla-nyitáshoz már csak alig valaki jön be személyesen. Léteznek azonban olyan termékek, ahol az ügyfeleink igenis fontosnak tartják a személyes jelenlétet, ilyen lehet például egy jelzáloghitel. 5-6 éven belül eljuthatunk oda, hogy teljesen digitálisan működhetnek a bankok, de én úgy gondolom, hogy a fizikai fiókokat azért még nem engedhetjük el.
Egy másik bank, az OTP egyik vezetője szerint visszarendeződés fog következni, de ez nem a régi megoldás megszokottsága, hanem a jelenlegi gazdasági környezet hatása lesz.
Azok, akik jártak bankfiókba, mostanra szinte teljesen elszoktak tőle, de én úgy látom, hogy ebben most visszarendeződés következhet majd be. A leginkább a befektetéseik miatt izgulók most inkább be fognak menni a fiókba, mondjuk beszélni személyesen a tanácsadókkal, mert nekik így megnyugtatóbb lesz tudni, mit tegyenek most, a magas infláció hatására.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- mondta Kuhárszki András.
Sok tényezőn múlik a hajlandóság
Szó esett arról is, milyen tényezők befolyásolják azt, ki mennyire hajlandó a digitális megoldásokat igénybe venni. A Magyar Bankholding szerint valóban brutális azok aránya, akik már csak digitálisan intézik a banki ügyeiket, de nem mindenki fogékony még erre teljesen.
Szerintem a három bank helyzete teljesen más, mert az ügyfeleik eleve mást várnak el tőlük, mások a termékek is. Az biztos, hogy a lehetőséget, az infrastruktúrát meg kell teremteni a digitális bankoláshoz, hiszen öt év alatt megfeleződött a fizikai bankfiókokba járók száma. De az is biztos, hogy a teljes digitalizációhoz az ügyfeleket is oktatni, edukálni kell – amennyire én látom, az edukáltabb, nagyvárosban lakó ügyfél sokkal inkább hajlik a digitális megoldásokra, mint mások
- fejtette ki Pecsenye Roland, a Magyar Bankholding digitalizációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese.
A Raiffeisen Bank vezetője szerint azért nem volt olyan gyors a váltás, mint a jelentés beállítja, ennek fokozatai voltak. Azt azonban ő is látja, hogy a nagyvárosi környezetben élők befogadóbban állnak hozzá a digitális ügyintézéshez.
Szerintem nem menekültek egyből a digitális csatornákra az ügyfelek, nálunk észrevehető volt egy olyan tendencia, hogy előbb a call centert keresték fel, és csak ezután váltottak szinte teljesen a digitális megoldásokra. Én is azt látom, hogy a nagyvárosban élők hamarabb és biztosabban vonultak át az online felületekre, ez pedig jó alapot adott arra, hogy a digitalizációt felgyorsíthassuk. Van viszont még bőven olyan, aki eddig sem használta, és már nem is fogja a digitális bankolást, ők már életük végéig megmaradnak a fizikai fiókokban
- jelentette ki Ralf Cymanek, a Raiffeisen Bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese.
Lassíthat a különadó
A kerekasztal-beszélgetésen elhangzott az is, hogy van, aki a digitális rendszer kiépítésének sebességével azért szkeptikus kissé. Szerinte a bankszektort most sújtó különadók olyan plusz terhet tettek a bankokra, hogy biztosan a digitalizáció kárára kell majd azokat befizetni, de 5-6 éven belül valóban teljes lehet a digitális bankok győzelme – persze amellett, hogy a fizikai fiókokat nem zárják be egyszerre.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Mégsem a luxusüzlet kirablóit fogták el, újabb fordulat az ügyben
- Sulyok Tamás fogadta a svájci elnököt
- Babaváró hitel: nem születik baba? Íme a következmények!
- Szombat délutánig jelentkezhetnek a tévék, rádiók az NVB-nél
- Vitézy Dávid programadója: Gyurcsányozás és Budapest-ellenes minisztérium helyett a város legyen a középpontban!
- Az első 5 helyen különböző csapat pilótái végeztek - őrületesen kezdődött a kínai F1-hétvége