A PSZÁF elkészítette a nyilvános befektetési alapok 2005 évre vonatkozó költségterhelését mutató listát. A legdrágább alap az átlagos nettó eszközérték arányában több mint 10%-os költséghányaddal működött. Drágának jellemzően az ingatlanalapok és a hazai garantált alapok számítanak. A költségek megítélésénél természetesen figyelembe kell venni, hogy az alapok kezelése, adminisztrációja mekkora
"természetes" erőforrásigénnyel jár.
A teljes költség hányados számítására a 2004/384/EK ajánlás alapján került sor. A költségek számításához használt adatok forrása a napi nettó eszközértékre vonatkozó adatszolgáltatások, a befektetési alapok éves jelentései voltak, illetve azokat részben a befektetési alapkezelő társaságok bocsátották a Felügyelet rendelkezésére.
Az alapokat terhelő költségek közé azok a működési költségek tartoznak, amelyek az alapok tájékoztatóiban és kezelési szabályzataiban kerülnek bemutatásra. Ilyen költségek pl.: alapkezelési díj, letétkezelési díj, alapkezelő sikerdíja, könyvelési költségek, könyvvizsgálói díjak, marketing költségek, közzétételi díjak, felügyeleti díjak, stb. Nem tartoznak az alapokat terhelő költségek közé az értékpapírok kereskedésével összefüggő megbízási díjak, kereskedési költségek.
A teljes költség hányados számítása: az alapot terhelő összes költség csökkentve:
- értékpapír alapok esetében: az értékpapírok kereskedési költségeivel
- ingatlan alapok esetében: értékcsökkenéssel
és osztva az alap éves átlagos nettó eszközértékével
Az egyes befektetési alapok éves átlagos nettó eszközértékének számítására a PSZÁF-ra elektronikus úton beküldött napi nettó eszközérték kimutatások felhasználásával került sor, az egyes adatok számtani átlagolásával. Tekintettel arra a tényre, hogy a hétfői (vagy más munkaszüneti napot követő) napi eszközértékben három napi alapkezelési díj kerül figyelembevételre (szombat, vasárnap, hétfő), így ezen értékek súlyozás nélküli átlagolása minimális (néhány század százaléknyi) torzítást okozhat a kapott költséghányad értékekben.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az ingatlanalapok esetében az értékcsökkenés kezelése a teljes költséghányad számítás során nem egyértelműen eldöntött, jelenleg szakmai egyeztetés tárgyát képezi, így azok a mutatóban nem kerülnek figyelembevételre.

-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








