A szociális szférában nem csak alulfizetettség okozza a munkaerőhiányt, a lapunk által kérdezett szakértő szerint rendszerszintű problémák vannak.
Kellenek a fiatalok a munkaerőpiacnak, sokan mégsem tudnak elhelyezkedni. A cégeknek irreálisak az elvárásaik, vagy a fiatalok alkalmatlanok arra, hogy dolgozzanak?
Az a furcsa jelenség alakult ki mára a magyar munkaerőpiacon, hogy egyszerre van munkaerőhiány, és munkanélküliség. Lehetne még aktív korúakat mozgósítani a piacon, és bevonni, mégsem találkozik kereslet és kínálat. A jelenség mögött több tényező is meghúzódik, ma azonban egy, a fiatalokra koncentráló munkaerő-piaci szakmai délelőttön arra keresték a választ, miért tudnak csak nehezen elhelyezkedni a fiatalok, és miért hiányoznak a sikeres munkakereséshez szükséges alapvető készségeik. A vállalatoknak és a fiataloknak egyaránt égető kérdés, hogy minél hamarabb megoldást találjanak a problémára.
- mondta Tóth Valentin, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója. A cég 1100 főt alkalmaz, és 50-60 betöltetlen álláshely van. Ez messze nem nevezhető kritikus mértékű hiánynak, ugyanakkor a tendencia aggasztó. Az igazgató elmondása szerint a keresési idő egyre inkább kitolódik, ami hatalmas többletköltséget is jelent a vállalatnak és európai szintű a probléma. A cég elérte a 100 milliárd forintos éves forgalmat, és 25 milliárdot adóztak. A járulékcsökkentés miatt megmaradt pénzt visszaforgatták.
- válaszolta Tóth Valentin a Pénzcentrum kérdésére.
Nem tanul, nem dolgozik
Cseresnyés Péter, munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkár egyetértett azzal, hogy újabb, kompetenciafejlesztő, akár részismereteket is oktató tréningekre van szükség annak érdekében, hogy a munkaadók igényei és a munkakeresők elvárásai találkozzanak.
Elsősorban azokra a fiatalokra kívánnak fókuszálni a különböző kormányzati programokkal, akik nem tanulnak, és nem is dolgoznak. Három uniós program is fut, amely ezeknek a fiataloknak az aktivizálását célozza, valamint egy hazai forrásból megvalósuló támogatás is: adókedvezményt vehetnek igénybe a cégek, ha munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű fiatalokat foglalkoztatnak. Eddig 180 ezer dolgozó után vették igénybe a kedvezményt, amivel 550 milliárd forint maradt a cégeknél. Az államtitkár azt is elmondta, hogy
ami szintén lehetőséget nyújt munkahelyteremtésre is.
Tényleg nem dolgoznak?
Nem lehet kijelenteni, hogy a 15-29 év között fiatalok nem dolgoznak, hiszen ez a korcsoport teszi ki a munkavállalók ötödét.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Nemrégiben készült egy reprezentatív felmérés, amiből az látszik, hogy inaktivitás és a motiváció hiánya az elsődleges probléma a nem dolgozó fiataloknál. A kutatáshoz 12 ezer fiatalt kérdeztek meg, hogy szerintük mire van szükség ahhoz, hogy jó munkát szerezzenek. Az eredmények szerint a szaktudás a legfontosabb, valamint a szakma gyakorlat, a kapcsolatrendszer, a nyelvtudás, a végzettség, és az állandó tanulás.
A társadalmi egyenlőtlenség is nagy szerepet játszik abban, hogy sok fiatal nem talál munkát. Minél alacsonyabb valakinek az iskolai végzettsége, annál nagyobb az esély arra, hogy nem tud elhelyezkedni, és ők a legkevésbé aktívak is. Az is problémát jelent, hogy az álláshirdetéseket nézve, a felkínált munkáknak csak az 5 százalékára várják frissen végzettek jelentkezését is. A munkanélküli fiataloknak viszont a 47 százalékának nincs munkatapasztalata.
Bárkit felveszek, akinek pulzusa van
Sok esetben már szinte válogatás nélkül felveszik a jelentkezőket szaktudást nem igénylő munkakörökbe, ezt úgy fogalmazták meg a szakértők: mindenki jöhet, akinek van pulzusa. Ugyanakkor a "fehérgalléros" munkaköröknél ezt már nem tehetik meg a cégek. Ott már fontos az együttműködés képessége, ami azért is nehéz kérdés, mert individuális társadalomban élünk, és az iskola is csak ráerősít erre, ahol az egyéni eredményeket preferálják, és nem a csapatmunkát erősítik.
A szülőknek azonban legalább akkor a felelőssége ebben, mint az iskolának, hanem még nagyobb. Sok esetben a fiataloknak irreálisak az elvárásaik, de nagy problémákat látnak a személyes kommunikáció terén is, például egy állásinterjúra hogyan megy be, hogy tudja eladni magát, vagy egyáltalán tud-e öt kerek egész mondatot mondani magáról.
Ha munkaerőhiányról beszélünk, nem lehet kikerülni az elvándorlás problémáját sem. A külföldön dolgozó fiatalokat ugyanakkor érdemes ketté osztani. Egy részük, aki például vendéglátásban dolgozik, azok kint annyival többet keresnek, mint itthon, hogy lehetetlen kompenzálni ezt az óriási különbséget. Ugyanakkor a fehérgallérosoknál látnak arra esélyt, hogy hazacsábíthatók, hogy tudnak nekik olyan munkát ajánlani, amiért úgy gondolnák, érdemes hazajönni.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








