Hazánkban is egyre népszerűbb a hajótartás. Bár még messze vagyunk a nyugat-európai átlagtól és a fellendülés elé akadályt görgetnek a megszorítások, valamint a vagyonosodási vizsgálatok is. Azonban a Balaton fejlődése és az Adria közelsége mégis sokakat motivál arra, hogy saját hajót vásároljanak, illetve hosszabb időre béreljenek. Ehhez nyújt segítséget néhány pénzintézet és kínálnak finanszírozási megoldásokat. Nézzük, miből lesz saját hajónk! A hajófinanszírozásról kérdeztük Vilmányi Juditot, a Hypo-Alpe-Adria eszközfinanszírozás üzletág igazgatóját.
A balatoni kikötői feltételek ma már adottak a hajózás fellendüléséhez, a kikötők számos helyen már nagyobb hajók fogadására is alkalmasak, s az ideális méretű balatoni hajó - melynek mérete 36 láb körüli - minden kikötőben elfér. A hajók számában még mindig jelentős a magyar tenger lemaradása - és így jelentős a potenciál is - a Balaton hajóinak száma arányaiban csak mintegy harmada a nagyobb európai tavakon megszokott mennyiségnek. Több mint hétezer balatoni kikötőhelyre ma még csak mintegy 4000 vitorlás hajó jut. Ráadásul a balatoni régióban jelentős ingatlan beruházások és fejlesztések valósulnak meg. Ezek alapján hamar beláthatjuk, hogy a hazai hajózás "fejlődésre van ítélve".
A hazai hajózási szegmens 3-4 milliárd forintosra tehető, amely növekedési üteme megtorpanni látszott 2007-ben. A legfrissebb statisztikák szerint a piacon meghatározó lízingcégek megközelítőleg 6 milliárd forintot helyeztek ki tavaly. Sajnos ez alul maradt a várakozásoknak, de tudjuk, a megszorítások... Tavaly a készlethajó finanszírozás előtérbe került. A térség fejlesztése tovább erősítette a balatoni hajózás szegmensét, bár az Adria még mindig sokkal kedveltebb a hajósok körében (a finanszírozási arány tekintetében ez kb. 70%-30%-t jelent, az Adria javára).
Az APEH vagyonvizsgálatok következtében megnőtt a külföldi regisztráció igénye és persze némileg a luxusnak számító hajók vásárlói is visszafogottabbak voltak, valamint sokan a külföldön történő finanszírozásban láttak megoldást. Azonban a külföldi pénzintézetek nincsenek felkészülve a magyar ügyfelek bevizsgálására és kiszolgálására.
2008 azonban izgalmas évnek ígérkezik. A finanszírozott járművek között a magán-szabadidős és készlet célú hajó beszerzései mellett jelen vannak és egyre nagyobb teret követelnek a charter célú hajóvásárlások is, bár ezek aránya még nem jelentős.
Mit kell tudni a hajólízingről?
A hajófinanszírozás egyelőre CHF és EUR alapon történik, akár 8 éves futamidővel és 30 százalékos önerővel. A finanszírozás éves költsége 7 és 12 százalék közé tehető. A hitel fedezetéül teljes egészében, az esetek túlnyomó többségében, a megvásárolt hajó szolgál. Az eszköz- és ügyfélminősítés alapú finanszírozás kombinálásával teljesen rugalmas és gyors elbírálás lehetséges. Az igényléstől a folyósításig átlagosan két hetet vesz igénybe az ügylet lebonyolítása.
Azonban most legaktuálisabb kérdés a biztosítás, ugyanis e témában történt mostanában 1-2 negatív eset, amit megelőzendő hangsúlyt fektetnék a felülvizsgálatokra - a megfelelő biztosító megválasztásán adott esetben, 1-1 káreseménynél, a hajós egész szezonja múlhat, és hosszadalmas bírósági procedúra költségei spórolhatók meg. A hajók biztosításáról az alábbi cikkben olvashatnak:
Ha már van hajód azért, ha még nincs azért...
Másrészt az elmúlt években megvásárolt 34-50 lábas hajók közül várhatóan számos hajó kerül lecserélésre, mely megnöveli a magyarországi dealerek használthajó készletét. Ennek a kezelése a finanszírozói oldalról, szintén nagy felkészültséget igényelt. A magyar ügyfél nem gondolkodik előre, nem tudja, hogy mit szeretne majd 1 év múlva vásárolni. Nincs felkészülve arra, hogy a kereskedő adott esetben csak 2009-es tavaszi szállítást tud ígérni; a magyar ügyfél "meglát és beleszeret", ezért a kereskedők készlethajók tartására rendezkedtek be, egyrészt hogy meg tudják mutatni a portékát, másrészt, hogy legyen eladható hajó és ne rendelni kelljen a gyárból, hosszú szállítási határidővel.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Lehetőség van használt hajót is finanszíroztatni, illetve már meglévő eszközt visszlízingelni. Mindazonáltal értékbecslést minden 3 évnél idősebb hajóra kér a Hypo Alpe-Adria Leasing.
"Cégünk értékesítési kapcsolatai kibővültek, mely egyrészről szinte a teljes magyarországi dealeri "paletta" lefedését jelenti - új, nemrégen piacon levő magyarországi hajóforgalmazók bevonásával -, másrészről új és használthajó kereskedéssel is foglalkozó közvetlen külföldi kapcsolatok kiaknázásával." - mondta Vilmányi Judit. Ebből eredően, szinte bárhol megvásárolhatjuk a hajónkat, hiszen a finanszírozó partner hiánya már nem lehet akadály.
A hajóvásárlók körében egyre nagyobb igény mutatkozik a nagyobb luxushajók (több millió EUR) vásárlására és finanszírozására, ami bonyolultabb finanszírozási konstrukciót és nemzetközi felkészültséget, külföldi cégekkel történő szorosabb együttműködést, szinte közös terméket igényel; Ugyanakkor mindenre van lehetőség: a finanszírozott járművek között jelen vannak az - akár az Adriára is beszerzett- versenyhajók és kishajók is.
A kishajó finanszírozás "ellenőrizhetetlensége" kockázatot jelent, ami nagy felkészültséget és jó dealeri kapcsolatrendszert igényel a finanszírozótól. A versenyhajóknál a speciális eszközérték-meghatározás illetve a másodpiaci értékesítés nehézsége emelendő ki.
A flottafinanszírozás is mind a Balatonon, mind pedig az Adrián megoldható, bár a balatoni flottafinanszírozás még csak most van kialakulóban.
Tehát jelentős fejlődés előtt áll még a hazai hajózási piac, mind értékesítési, mind pedig finanszírozási oldalról. Sőt nem csak az újhajó piac bővülhet jelentősen az elkövetkezendő években, hanem a használt hajó szegmens is. Ennek alapján pedig sokan megtalálhatják a nekik megfelelő hajót, akár üzleti-, akár magáncélból vásárolnák is azt meg.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








