A 2007. nyarán kirobbant jelzálogpiaci válság kezdi erősen megfeküdni az amerikai gazdaság gyomrát, és világgazdasági hatásai sem tűnnek már rövid lefutásúnak. A Central European Credit segítségével a válság kialakulásának okait, lehetséges következményeit, továbbá a magyar gazdaságra gyakorolt hatásait tekintjük át.
A nagy amerikai pénzintézetek tavalyi évükre soha nem látott veszteségről számolnak be. Emelkednek a hitelek kockázati felárai, csökken a pénzpiaci likviditás, a lakossági fogyasztás visszaesése és a munkanélküliség növekedése pedig jelzi: a válság már a reálgazdaságot is elérte, és egy esetleges recesszió bekövetkezésének esélye reálissá vált.
Az amerikai jelzálogpiaci válság ilyen mértékű és mélységű kialakulása alapvetően két tényezőre vezethető vissza. Az első a nem prudens banki hitelezési gyakorlat, melynek keretében a finanszírozók irreálisan magas kockázatokat vállaltak (önerő nélküli hitelezés, ténylegesen rossz adósok befogadása) és azokat nem megfelelően árazták. A másik ok a rendkívül engedékeny pénz- és tőkepiaci szabályozásban keresendő, ami gyakorlatilag kontrolálatlanná tette az ilyen jellegű jelzáloghitelezést és annak minden mutációjának (értsd pénzügyi innovációk) elterjedését.
Újabb csontvázak...
A már eddig is minden várakozásokat felülmúló banki veszteségek ellenére a rossz jelzáloghitelek bedőlési csúcsa 2008-ra várható. Ennek fő oka, hogy az amerikai jelzálogpiac a 2004-2006 közötti időszakban növekedett a legdinamikusabban, és ezen hitelállomány csontvázai várhatóan az idén fognak kiesni. A bedőlési arány becslések szerint a mostani 12 százalékról akár a 20 százalékot is elérheti. További meglepetéseket tartogathatnak a pénzügyi szereplők eddig még elhallgatott veszteségeiről és esetleges csődhelyzetéről érkező hírek.
A következő hónapok kérdése, hogy csupán a pénzügyi rendszerbe való beavatkozással megfékezhető-e egy tartós recesszió kialakulása. Annyi bizonyos, hogy egy szekrény még zárva van, és tompa dübörgés hallatszik belülről. A szekrényen felirat áll: amerikai ingatlanpiac.
Csak semmi pánik!
A válság magyarországi hatásai egyelőre nem látszanak jelentősnek és egy hosszan elnyúló világgazdasági (elsősorban: európai) recesszió forgatókönyvét leszámítva nem is várható nagyobb megrázkódtatás - értékel dr. Varga Eszter, a Central European Credit vezérigazgatója.
Ennek elsődleges oka, hogy a magyar jelzáloghitelezési gyakorlat nem tekinthető azonosnak az amerikaiéval:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
(i) a jövedelemvizsgálat nélkül nyújtott jelzáloghitelek nem haladják meg az ingatlanok értékének 60-70%-át (szemben az amerikai 90-100%-kal);
(ii) a jövedelemvizsgálat nélkül nyújtott hitelek adósai (az amerikai hitelfelvevőkkel szemben) jelentős mértékű nem transzparens jövedelemmel rendelkeznek, melyek tartalékot képeznek egy esetleges csődhelyzet esetére;
(iii) a ténylegesen rossz adósoknak tekinthető aktív BAR listán szereplőket a bankok nem hitelezik;
(iv) a jelenlegi joggyakorlat nem támogatja a követelések gyors behajthatóságát, ami visszafogja a bankokat a jelenleginél magasabb finanszírozási arányok nyújtásától.
A válság kialakulása ellen szóló második legfontosabb érv az ingatlanpiacban keresendő. A magyar ingatlanpiacon tapasztalható általános felértékelődés egyelőre még reális alapokon nyugszik, azaz mozgatórúgóját a nem befektetési célú lakásvásárlás képezi. Az ingatlanárok az elmúlt 2-3 évben inflációkövető módon emelkedtek, s bár ingatlanpiaci lufi kialakulását idehaza sem zárhatjuk ki, ennek bekövetkezése a következő 3-5 évben nem várható.
Egy magyar jelzálogpiaci csőd esetleges kialakulása az amerikaitól eltérő okban keresendő. Ez az ok pedig a lakosság magas devizahitel állománya. A forint esetleges drasztikus leértékelődése esetén a forint bevételékkel rendelkező adósok euróban és svájci frankban megállapított havi törlesztőrészletei olyan mértékben emelkedhetnek, amely tömegesen eredményezhet fizetésképtelenséget.
Annyi bizonyos, hogy a tengerentúli történések tanulságai ránk nézve is levonhatóak, egy kialakuló válságra utaló figyelmeztető jelek pedig felismerhetőek. Ezek a jelek a reálgazdaságban alapvetően mindig egy túlértékelt szektroban (jelen esetben az ingatlanpiacban), a pénzpiacon pedig a nem prudens banki hitelezésben keresendőek.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








