2017. szeptember 23. szombat Tekla

Filléres módszerrel fogynak a celebek: vajon nálad is működne?

Az augusztusi nyaralásig még van jó pár hét, ami néhány kiló súlyfelesleg leadására még elegendő is lehet. A külföldi életmódmagazinokban idén nyáron lépten-nyomon a ketogén diétába botlunk, a cikkek többségében külföldi szakemberekre hivatkozva azt írják, rövid idő alatt gyorsan meg lehet szabadulni a plusz kilóktól, ha betartjuk az étrendet. Utánajártunk, valóban tényleg érdemes-e kipróbálni a módszert.

"Elképesztő súlycsökkenés", "eufórikus életérzés marad a keto után", "nem is diéta, életmód" - néhány szalagcím az utóbbi hetek nagyobb nemzetközi lapjaiból. A cikkekben sorra az köszön vissza, azért érdemes belevágni a diétába, mert rövid idő alatt szabadulhatunk meg a súlyfeleslegtől, méghozzá úgy, hogy eközben éhezni sem kell. Ráadásul a diétára olyan hírességek esküsznek, mint Kim Kardashian, Adriana Lima szupermodell, vagy az örökifjú Mick Jagger, valamint LeBron James kosaras.

A ketogén diéta lényege az igen magas zsírtartalom, a nagyon kevés szénhidrát, és a normál mennyiségű fehérje fogyasztása minden egyes étkezéskor. A sok zsír miatt ez a diéta rendkívül energiagazdag. Nincs korlátozva az energiabevitel, amely pedig a fogyókúrás étrendeknél alapvető követelmény. Sokan a sok zsír és korlátozott szénhidrát tartalma miatt az Atkins diéta egyik változatának tartják, pedig, valójában ez teljesen más

 - mondta a Pénzcentrumnak Dr. Mák Erzsébet, dietetikus, főiskolai docens, a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének munkatársa.

A ketogén diétát még az 1920-as években dolgozta ki Russel Wilder a Mayo Klinikán. Egy megfigyelés alapján vette észre, hogy a háborúk és járványok utáni éhínségekben az epilepsziás betegek állapota jelentősen javult. Így megpróbálta utánozni az éhezés anyagcseréjét, de éhezés nélkül. Arra jött rá, hogy ha limitáljuk a napi szénhidrátfogyasztást, akkor a hiányt a máj úgy kezeli, hogy a zsírraktárakat kezdi el felhasználni energiaforrásként. A ketogén étrend működése erre a ketózis nevű folyamatra alapoz: megoldás kulcsát a ketontestekben találta meg. A ketontestek normál étkezés mellett is jelen vannak a szervezetünkben: 0,2 mmol/l a vérszintje, ám ketogén diétában a ketontestek mennyisége nagyságrenddel több, akár 3-5mmol/l.

"Az igazi ketogén diéta megvalósításakor az élelmiszereket erősen korlátozni kell. A zöldség és gyümölcs fogyasztást jelentősen vissza kell szorítani. A húsfélékből, tejtermékekből csak a zsírosak fogyaszthatók, de azok is csak a minimálisan, a kiszámolt mennyiségben. A gabonaféléket, álgabonák (köles, amarant, kuszkusz, stb.) - kenyér, tészta, péksütemények, lisztet -, a burgonya, a szárazhüvelyesek, olajosmagvak a tojásfehérje, a tofu, a méz, a cukor és cukor tartalmú élelmiszerek egyáltalán nem férnek bele a ketogén étrendbe" - mondta Dr. Mák Erzsébet.

Vagyis az étrend fillérekből kijön:

szalonna, töpörtyű, kenőmájas vajjal elkeverve, olajbogyó, fűszeres vajkrém, tejszín, tejszínes turmixok egy kevés gyümölccsel, krémlevesek, majonézes mártogatósok

- ezek nem kerülnek sokba. Viszont kicsit sem szabad csalni a diétában, bármilyen, apró kis eltérés is felborítja ugyanis a ketózist a szervezetben.

Az igazság az, hogy a ketogén diétát kizárólag epilepsziás betegek esetében alkalmazzuk

 - mondta a dietetikus. Az étrendet a szakember kizárólag gyermekkori, illetve fiatalkori epilepsziás betegeknek javasolja, de nekik sem hosszú távon: maximum két évig indokolt, utána vissza kell térni az életkoruknak megfelelő, kiegyensúlyozott táplálkozáshoz.

Mégis rengetegen próbálják ki, és osztják meg az interneten tapasztalataikat. Sokan számoltak be róla, hogy hasmenést, hányást, nyugtalanságot tapasztaltak, mások épp ellenkezőleg, aluszékonyságról, általános fáradtságérzésről panaszkodtak. Dr. Mák Erzsébet szerint ritkán fordul elő rövid távú mellékhatása, és a hosszú távú mellékhatások aggasztóbbak is: ha valaki - akár egy epilepsziás beteg, akár fogyni vágyó felnőtt - túl sokáig folytatja ezt az étrendet, vitamin- és ásványianyag hiánnyal kell számolnia, sok esetben ezt laborkontroll mellett akár kezelni is kell.

A szakember azt javasolja, ha valaki a nyaralás előtt meg szeretne szabadulni a felesleges kilóitól, akkor

naponta 1000-1500 kalóriát fogyasszon.

Törekedjen a változatos, kiegyensúlyozott étrendre, fogyasszon magas rost tartalmú zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű kenyereket, és sovány tejterméket, valamint húsokat. A pontos, személyre szabott biztos sikerrel járó diétához azonban érdemes szakemberhez fordulni. És ne felejtsük el, hogy mindezt rendszeres testmozgással és sok-sok folyadék ivásával is ki kell egészíteni.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

Gondolnád, hogy ezek az országok viszik hátukon a világot?

A lenti infografika megmutatja, hogy a világ országai mennyire veszik ki részüket a globális gazdaság gigantikus batyujából. Az Egyesült Államok és Kína a torta majd 40 százalékát szakítják...
 

Nem kell ide dizájnfarmer: csináld meg otthon

Ha neked is tetszenek a boltokban a dizájnfarmerek, de nem szeretnél ennyi pénz elkölteni, mutatunk néhány nadrágos trükköt.  
NÉPSZERŰ
FRISS

Interspar

09.21-09.27
Országos

Spar

09.21-09.27
Országos

Lidl

09.21-09.27
Országos

Auchan

09.21-09.27
Országos

Aldi

09.21-09.27
Országos

Tesco

09.21-09.27
Országos

Spar, Interspar

Borkatalógus
09.06-09.27
Országos

Diego

09.01-09.30
Országos