21 °C Budapest
Used cars parked at a public car dealership

Olcsó kütyüvel verik át a magyar autóvásárlókat: a legújabb kocsikat is seperc alatt vissza lehet tekerni

2022. szeptember 26. 13:06

Bár a kilométer-számláló manipuláció elleni védelemről szóló uniós szabályozás már 2017-ben megszületett, de a német autóklub friss vizsgálata szerint az új autók futásteljesítménye még most is könnyen manipulálható. Mint kiderült, az órát Németországban minden harmadik használt autóban mókolják, amivel évente körülbelül 6 milliárd eurós (2400 milliárd forintos) kárt okoznak a csalók. Ez már csak azért is aggasztó, mert a használt autók többsége Németországból érkezik hazánkba. Magyarországon sem ritka a mókolás, az átlag autóvásárló ugyanis megretten, ha túl sok a kilométer.

Már 50 euróért (kb. 20 ezer forintért) is lehet olyan csalót találni Németországban, aki megtekeri az autó kilométeróráját – derítette ki a német autóklub (ADAC), amely szerint minden harmadik kocsi kilométerfutását manipulálják az országban. A csalók átlagosan 3000 euróval (kb. 1,2 millió forinttal) növelik meg egy-egy autó értékét a machinálással, évente kb. 6 milliárd euró (2400 milliárd forint) kárt okozva.

Bár a 2017/1151-es EU-rendelet előírja, hogy a kilométer-manipuláció ellen szisztematikusan kell védeni az autók rendszerét – ez 2017 szeptembere óta az új modellekre, 2018 szeptembere óta pedig minden új autóra vonatkozik –, de az ADAC szakértői szerint máig hiányoznak a részletszabályok arra, hogy pontosan miképpen kell kinéznie ennek a védelemnek. És az sincs meghatározva, hogy ennek meglétét melyik független szervezetnek kell ellenőriznie. Így pedig a csalók továbbra is élik világukat…

A szabályozás olyannyira hatástalan, hogy a németek még az új, a rendelet kihirdetése után gyártott modellek esetében is meg tudta tekerni a kilométerórát. A vizsgálathoz, három modellt választottak ki véletlenszerűen a palettáról: egy 2019-től gyártott Ford Kugát, egy szintén akkoriban kiadott Peugeot 208-at, és egy 2020-tól gyártott Opel Grandland X-et.

Mindhárom kocsi esetében arra jutottak, hogy gyakorlatilag pár perc alatt át lehet írni a kilométer-számlálót.

A Fordnál és a Peugeot-nál elegendő volt az OBD diagnosztikai csatlakozóba dugni az erre specializált készüléket, az Opelnél elmondásuk szerint ennél egy kicsit bonyolultabb volt a művelet, de az sem tartott tovább pár percnél. Mint kiderült, több mint 170, 2019 után gyártott modell esetében működik ez a módszer.

Pár tízezres eszközzel csalnak

A németek szerint kint kb. 150 euróért (kb. 60 ezer forintért) lehet olyan eszközt venni, amellyel már a modern autók óráját is meg lehet tekerni. Sőt, mint kiderült, az autók kilométer-számlálóját nem csak azok eladása előtt manipulálják, hanem sokan már használat közben megtekerik a számlálót – például egy szervízlátogatás előtt. Így pedig az autó szervízkönyvébe is a manipulált értéket jegyezhetik be, vagy a lízingelt kocsik esetében így kerülhetik el a szerződésbe foglalt éves kilométerfutás túllépését.

Autót vennél? Nézz körül a Pénzcentrum hitelkalkulátorában!

A vételáron kívül más, komolyabb anyagi kár is érheti azt, aki egy megtekert autót vásárol meg: Markus Sippl, az ADAC járműtechnológiai részlegének vezetője például arra hívja fel a figyelmet, hogy így például a vevő úgy gondolhatja, hogy van még jópár tízezer kilométer a vezérlés cseréjéig.

Ha a vezérműszíj elszakad, mert nem ismerjük fel a csereintervallumot, súlyos motorkárosodáshoz vezethet

- figyelmeztetett.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A fentieket olvasva már csak azért is elkezdhet aggódni, aki fiatalabb autót vásárolna, mert, mint korábban kiderült a legtöbb használt autó Németországból érkezik hazánkba. Konkrétan a CarVertical által vizsgált járművek több mint fele innen érkezett.

Állapot helyett kilométert vesznek a magyarok

Korábban egy szakmebelitől megtudtuk, hogy nagyjából 200-250 ezer kilométernél van a magyar autóvásárlóknál a lélektani határ. Ha a szám 300, vagy 400 ezernél is több, akkor szinte lehetetlen eladni a kocsit - jegyezte meg akkor szakmai forrásunk, aki szerint kijelenthető, hogy az átlagos hazai autóvásárlók egyáltalán nem követik a "nem kilométert, állapotot veszünk" szabályt.

Előfordulhat, hogy ha rákeresel a saját kocsid előéletére, akkor te is azzal szembesülsz, hogy sokkal több kilométer van benne, mint amit eddig hittél. Ilyenkor az általunk megkérdezett jogász szerint egyrészt tehet feljelentést a vásárló, azonban ez a legtöbb esetben nem vezet eredményre, mert nagyon nehéz kinyomozni, hogy ki a tényleges elkövető, aki visszatekerte az órát.

Így inkább a polgári úton való igényérvényesítés az ajánlott. Fel kell venni a kapcsolatot az eladóval, célszerű írásban, és bejelenteni a szavatossági igényt, valamint megtámadni az adásvételi szerződést - mondta korábban a Pénzcentrum megkeresésére dr. Cseszlai Ádám ügyvéd, használtautókkal kapcsolatos problémákkal foglalkozó szakjogász. Szerinte ugyanis nem lehet vitás, hogy egy visszatekert jármű piaci értéke jóval alacsonyabb, mintha nem lenne visszatekerve a kilométeróra állása "hiszen a futásteljesítmény nagyon komoly árbefolyásoló tényező".

Hosszú per lehet a vége

Hosszas pereskedéstől menthetjük meg magunkat, ha vásárlás előtt leellenőrizzük a kiszemelt autó előéletét, legyen akár 2, akár 22 éves. Ezt legkönnyebben az Ügyfélkapun keresztül tudjuk megtenni: a művelet teljesen ingyenes, ebben a cikkben megtalálhatod, hogy kell lekérni az adatokat!

Egy új, gyári állapotban értékesített gépkocsinál még a bírói gyakorlat szerint is joggal várhatja el azt a vásárló, hogy évekig ne kelljen nemhogy jelentős, de semmilyen meghibásodástól tartani. Használt jármű vásárlása esetén a használtságból eredő hibák nem alapoznak meg hibás teljesítést, hiszen ilyen dolog esetében az a kiindulópont, hogy az autóban a természetes elhasználódásból származó hibák lehetnek

- hívta fel a figyelmet korábban a Pénzcentrumnak Gombolai Éva, a D.A.S. Jogszervíz szakértője. Ellenkező esetben akár évekig tartó jogi vitába is csöppenhetünk, hogy pont kerüljön annak a végére, egy meghibásodás esetén mi fér bele a "természetes elhasználódásba". Ehhez akár szakértők bevonása is szükséges lehet a jogi szakember szerint.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem