Mi történik a boltokban? Most lett elegük a magyar vásárlóknak

2013. május 10. 05:35

Nyugat-európai tapasztalatok szerint a vásárlók kezdik túlzsúfoltnak érezni az áruházakat. Nem azzal van bajuk, hogy túl sokan vannak egyszerre egy adott szuper-vagy hipermarketben, hanem a különféle eladáshelyi reklámokból, azaz az akciós táblákból, a rikító polccímkékből, a termékeket kihangsúlyozó állványokból van elegük. Sok esetben már észre sem veszik, hirdetnek-e egyáltalán akciót a táblák.

Érdekes trend van kibontakozóban a tradicionális fogyasztói társadalmakban, például Nagy-Britanniában és Nyugat-Európában. A hírek szerint a vásárlók egyre zsúfoltabbnak érzik a boltokat, kimondottan zavarják, feszélyezik őket az üzletekben kihelyezett hirdetések, azaz az eladáshelyi reklámok (marketing-szaknyelven POS, azaz point of sale-eszközök). Ilyen POS-eszközökkel mi is bőségesen találkozhatunk, ha belépünk bármelyik magyar kisboltba, szuper-vagy hipermarketbe: speciális árukínáló állványok, akciót hirdető polccímkék, polccsíkok, reklámtáblák a bevásárlókocsin, vagy a pénztáraknál, padlómatricák, egyet fizet, kettőt kap akciók, termékminták csábítják vásárlásra a vevőket a leginspirálóbb környezetben, a vásárlás helyén, a vásárlás pillanatában.

Így vásárolunk a jövő boltjaiban: csodálkozhatnak a magyar vevők is - KATTINTS!

Nyugat-Európában azonban a felmérések szerint már immunissá váltak a vásárlók ezekre a reklámeszközökre, észre sem veszik, milyen akciót is kínálnak. A fogyasztói magatartást vizsgáló kutatások kimutatták, hogy a vásárlók már nem tudják feldolgozni azt a mennyiségű információt, amit egy boltban kapnak. Így például hiába van kiírva, hogy "egyet fizet, kettő kap", sokan csak azt látják, hogy valamiért akciós a termék, ezért csak egyet vesznek el belőle.

POS-eszközök egy hipermarketbenFotó: Auchan

Ehhez hasonlóan egy ismert sörtípus eladása 10 százalékkal megugrott azután, hogy egy, a bolti lopás következményeire figyelmeztető, jól látható feliratot tettek ki az üvegek mellé. Egy whiskyből pedig azért adtak el 30 százalékkal többet, mert sárga szalagot tettek az polccímke mellé - a vevők pedig reflexből azt gondolták, valamilyen akcióval találkoznak. Az SBXL nevű fogyasztói magatartást vizsgáló cég beszámolt egy olyan esetről is, amikor brit hipermarketekben sokkal jobban fogytak a DVD-k, amikor kettőt kínáltak 10 fontért, mint akkor, amikor darabját 4 fontért adták.

Minket is elért a reklámvakság

A reklámvakság jelensége nálunk is létezik, ez egyfajta (részben tudatos, részben tudattalan) védekező mechanizmus a fogyasztók részéről, akiket túl sok reklámimpulzus ér. Kutatások szerint napjainkban egy átlagos, városban élő ember egyetlen nap alatt ezer-háromezer reklámmal találkozik, az emberi agy pedig egyszerűen nincs felkészülve ilyen mennyiségű információ befogadására, értelmezésére és tárolására, ezért tudattalan mechanizmusok biztosítják, hogy ne terheljük túl. Emellett tudatos rezisztencia is kialakulhat a reklámokkal szemben, egyfajta bumeránghatásként a minket bombázó reklámimpulzusokra - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Józsa Gyula, a Forecast Research Piackutató lakossági és üzleti kutatások vezetője.

A szakértő szerint az üzletekben, áruházakban nálunk is egyre gyakoribb, hogy az emberek figyelme szinte automatikusan elkerüli a nyilvánvalóan reklám céllal kihelyezett felületeket, polccímkéket, akciós táblákat. Ha pedig mégis ráesne a tekintet, sokszor csak elsiklik rajta, a feltűntetett információk tényleges értelmezése nélkül. Az óriási reklámzajból kiemelkedni a márkatulajdonosok csak újszerű, meglepő marketing eszközökkel, több érzékszervre egyszerre ható (látható, hangos, szagos) vagy szokatlan formájú, színű, méretű, kivitelezésű reklámhordozókkal tudnak. A lényeg, hogy legyen szokatlan, váratlan, érdekes, meglepő, mulatságos, vagy érzelmekre ható a reklám.

Természetesen a hiper- és szupermarketek üzemeltetői is tisztában vannak a jelenséggel és nagyon nem szeretik, ha az adott üzlet törzsvásárlói túlzottan jól kiismerik magukat a boltban és a rutinszerű vásárlás miatt is előállható reklámvakság miatt meg sem látják már a hirdetéseket vagy egyes termékeket. Ezért rendezik át az üzletet minél gyakrabban, pakolják át az árut egyik pultból a másikba, forgatják fel a teljes üzletet, helyezik át a reklámtáblákat. A cél nem a vevők bosszantása - bár ez elkerülhetetlen -, hanem a rutinszerű vásárlás és a reklámvakság kijátszása.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Hipermarket Nagy-BritanniábanFotó: dailymail.co.uk

Józsa Gyula szerint újszerű, szokatlan reklámeszközök alkalmazásával ez ideig-óráig sikerülhet is. Jelenleg nálunk a helyzet nem annyira kritikus, mint a fejlettebb piacokon, mert az eladóhelyi reklámozás kevéssé agresszív és a bevetésre kerülő reklámeszközök mennyiségben és minőségben is elmaradnak attól, ami Nyugat-Európában vagy az USA-ban megszokott. Ennek részben költség okai vannak, ilyen kis piacon nem éri meg intenzívebben reklámozni.

Ugyanakkor a reklámvakság ellen hat az árérzékenység, mely a magyar fogyasztók döntő többségét jellemzi, illetve a "fogyasztáséhes" mentalitás (széles rétegek fogyasztásra irányuló vágya nem került kielégítésre a rendszerváltás óta). Mindkét attitűd a reklámokra irányuló "kihegyezett" figyelmet eredményez. A hazai piac specialitása, hogy a reklámvakság és a rekláméhség egyszerre van jelen - véli a piackutató.

Folyamatosan változtatják a megjelenést

Jelentősen változtak a vásárlói igények is az elmúlt években, ehhez igazodva modernizálják a boltokat is - tudtuk meg az Auchantól. Az új dekoráció, arculat nem csak hazánkban, de más Auchan-országokban is terjed, alapját Franciaországban, kutatásra építve határozták meg. A vásárlói igények ugyanis a letisztultabb, mégis egyértelmű, tájékoztató, figyelemfelkeltő dekoráció irányába mutatnak. A zsúfolt terek helyett alacsonyabb polcsorok, tágasabb folyosók, átláthatóbban kihelyezett árak és feliratok tetszenek a mai vásárlóknak.

A hipermarketláncnál például több jelentős, a vásárlók komfortját, tájékozódást segítő beruházást is végrehajtottak az elmúlt időszakban. Az áruházakon belül a falakat osztályok szerint (pl. hal, hús, pékáru) egyszínű, egymástól jelentősen eltérő színnel jelölték, így könnyebb eligazodni az osztályok között, a keresett termék megtalálásáért. A polcrendszereket lecserélték alacsonyabbakra, így a tájékoztató táblák és a polcok között is áttekinthető, tágas a tér. A főfolyosónkon, gondolavégeken találhatják meg a vásárlók az akciós termékeket, melyeket egyszínű, szintén a kutatás eredményeképpen leginkább figyelemfelkeltő, neonzöld táblákkal jelölnek. A polccímkéket is egységesítették, így az elsőáras termékeket és a sajátmárkás termékeket is messziről, könnyen meg lehet találni.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 26. péntek
Karácsony, István
52. hét
December 26.
Karácsony 2. napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. december 26. 18:08