Megerősítette az OTP Bank és az OTP Jelzálogbank befektetési ajánlású besorolásait szerdán a Moody's Ratings.
A legnagyobb hajózási vállalatok közül többen is határozatlan időre felfüggesztették a konténerhajók áthaladását a Szuezi-csatornán, ezzel nem csak maguknak, de a globális gazdaságnak is komoly problémát okozva.
Nehezen indul a 2024-es év, az elmúlt hetek politikai eseményeinek hatására ugyanis a legnagyobb hajózási vállalatok közül többen is határozatlan időre felfüggesztették a konténerhajók áthaladását a Szuezi-csatornán. Emiatt a következő hónapokban késésekre, áremelkedésekre és nem várt fennakadásokra kell számítani a kereskedelemben - írja szakmai elemző cikkében Mihály Attila, a Trans-Sped szakértője. Véleménye szerint mindez egy olyan kaotikus helyzetet eredményezett, mint amit a Covid-19 járvány idején tapasztaltunk.
A felfüggesztés miatt a Távol-Kelet és Európa, illetve Amerika között közlekedő teherszállító hajók nem a Szuezi-csatorna felé, hanem a Jóreménység foka irányába kerülnek, ami legalább 10 ezer kilométert és körülbelül 8-10 napot jelent egy úton.
A szakember a cikkben rámutatott, a hajók hónapokra előre megtervezett menetrendjeit úgy kalkulálják, hogy 1-2 napos csúszások még áthidalhatóak. Ha egy hajó ennél több napot késik, az azt jelenti, hogy ennyi időre kiesik a jól megtervezett folyamatból, így pedig a következő útjának időpontja is változik. Tehát egy adott régió problémája miatti késés a világ más részein is jelentős csúszásokat generálhat, megzavarhatja az áruk kiszolgálását.
Egy, a mostanihoz hasonló mértékű késés az olyan nagyobb áru kibocsátó országokban, mint Kína, a három évvel ezelőttihez hasonló konténerhiány kialakulásához vezethet. Ennek a folyamatnak már most látjuk a jeleit. Továbbá a hajókon sokszor szállítanak hűtést igénylő árukat is, így a plusz napok minőségi romlást is okozhatnak az áruban, ami konkrét károkat jelent a tulajdonosnak.
Az új útvonal nemcsak több időt, hanem súlyos költségnövekedést is jelent a cégek számára. Igaz, a Szuezi-csatorna áthaladási díját megspórolják a konténerszállító hajók, de még így is nagyságrendileg 800-900 ezer dolláros többletet jelenthet egy hajónál, mely összeg a megbízókat terheli. Így fordulhat elő az, hogy egy már folyamatban lévő szállítás díja is lényegesen megemelkedik, mire az céljához ér.
A helyzetet az is nehezíti, hogy február elején, a kínai holdújév időszakában az egyik legnagyobb logisztikai központ, Kína leállítja működését, így már most olyan visszajelzések érkeznek a hajótársaságoktól, miszerint a tervezett szállítás kezdete nem pár nappal, hanem akár több héttel is módosulhat.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ami az az egész világ működésére kihat, a logisztikai vállalatok hónapokra előre megtervezett menetrendjei ugyanis felborulnak, a termelő és gyártó cégek a kalkulált szállítási díjakhoz képest magasabb áron és késve kapják meg rendeléseiket, a kereskedelemben pedig hiány léphet fel. Így több területen is késés és áremelkedés tapasztalható amellett, hogy teljes a bizonytalanság. Gazdasági előrejelzések szerint a tengeri piacon bekövetkezett áremelkedések 0,5-0,6 százalékkal növelhetik az inflációt világszerte.
A megoldás pedig a szakember szerint váratni fog magára, hiszen amennyiben újra biztonságosan hajózható lesz a Vörös-tenger, akkor is hónapokra lesz szükség, mire normalizálódnak a szállítási idők és árak, valamint pótolják a termelésben kialakult hiányt.
"Természetesen a hajótársaságok addig sem tétlenkednek, hiszen egyrészt egy olyan útvonal keresése van folyamatban, mellyel a mostani távok lerövidíthetőek, másrészt pedig új teherszállító hajók forgalomba állítása is a tervek között szerepel, amivel behozhatóak a késések miatti kapacitás kiesések" - írja Mihály Attila, hozzátéve: emellett Kína és Európa között alternatív megoldásként alkalmazható a vasúti konténeres szállítási mód is, de ennek kapacitása csak töredéke a hajós lehetőségeknek, az igények pedig már most olyan mértékben megnövekedtek, hogy árnövekedés mellett is túlfoglalások keletkeztek.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Elindult az ország legnagyobb tartós élelmiszer gyűjtése, adománykártya vásárlásával is segíthetünk a rászorulóknak
Megkezdődött a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR közös adománygyűjtő akciója.
-
Mire költenéd a lakásszámládat?
Arra keressük a választ, hogy olvasóink milyen célra fordítanák szívesen lakás-előtakarékossági szerződésüket.
-
Nissan X-Trail: fektessen be okosan, vásároljon céges autót jobb áron! (x)
Közeleg az üzleti év vége, amikor a vállalkozásoknak számot kell adniuk az előző évi teljesítményükről. De mi a helyzet akkor, ha az elszámolás közben előbukkan némi elköltetlen szabad pénzügyi forrás? A Nissan a következőkben erre az esetre ad egy jó tippet!
-
Elege van a szemüvegből? Ezzel a csúcslézerrel éles látása lehet percek alatt, érintésmentesen (x)
Már a 80-as évek óta elérhető Magyarországon a lézeres szemműtét. A technológia folyamatosan fejlődik, az egyik legnépszerűbb eljárás az érintésmentes Sasszzem No-Touch.