3 °C Budapest

A tehetős magyar inkább terepjárót vesz, mint egyterűt (PwC)

Pénzcentrum
2005. november 3. 10:29

Az új autók európai átlagára 2005 harmadik negyedévében 4,4%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban, legfőképpen az új modellek árfelhajtó hatása miatt - derül ki a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. Magyarországon közel sem olyan népszerűek az egyterűek, mint Európában, viszont terepjárókból átlagosan többet adnak el itthon. A dízelautó továbbra is sláger.

Az új autók európai átlagára 2005 harmadik negyedévében 4,4%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban, legfőképpen az új modellek árfelhajtó hatása miatt – derül ki a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. Magyarországon közel sem olyan népszerűek az egyterűek, mint Európában, viszont terepjárókból átlagosan többet adnak el itthon. A dízelautó továbbra is sláger.
A PricewaterhouseCoopers Újautó Árindexe – forgalommal súlyozott újautó árak alapján számított mutató – alapján Európa legdrágább autópiaca továbbra is Dánia, ahol az árak 93%-kal haladják meg az eurózóna átlagárát. A harmadik negyedévben – meglepetésre – a svájci autópiac számított a legolcsóbbnak (-10%).
Egy kivétellel minden kategóriában esett az új autók forgalma Európában, köszönhetően azonban az alsó középosztály dinamikus bővülésének a teljes forgalom 0,2%-kal emelkedett az előző éves értékhez képest. A legnagyobb visszaesést (-10,3%) és a legmagasabb áremelkedést (6,0%) egyaránt a mini kategória produkálta.
„Az elmúlt egy évben bevezetett teljesen új, illetve megújított modelleknek köszönhetően az új autók forgalma erős maradt, az árak pedig tovább emelkedtek. Mivel a mini kategóriában az átlagár mintegy háromezer euróval alacsonyabb a kiskategóriás autók átlagánál, az eladott autókon elérhető nyereség pedig alacsonyabb, a megfelelő piaci ár megválasztása létkérdés. A fenntartható szintű nyereség elérése az igen hosszú (akár 10 éves) modellváltási ciklus miatt is kiemelkedően fontos” – hangsúlyozta Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers Magyarország autóipari szakértőcsoportjának vezetője.
Magyar autópiaci körkép – Elmozdulás a mini és kiskategóriás autóktól a nagyobbak felé
Az új autók átlagára Magyarországon mintegy 5%-kal alacsonyabb az európai átlagárnál. A másfél évvel ezelőtti jelentős áremelkedést követően most újra emelkedő tendencia jelei mutatkoznak (jelenleg az éves növekedési ütem 2,5%-os). Az új modelleknek köszönhetően a legintenzívebb áremelkedés az alsó középosztályban tapasztalható.
Az elmúlt két évben az új autók forgalma enyhén visszaesett. A mini és kiskategóriás autók piacán érezhető csökkenést a korábban meglehetősen alacsony forgalommal bíró nagyobb autók iránti igény növekedése ellensúlyozta. Más országok autópiacaival ellentétben az egyterűek iránti kereslet nem emelkedett az elmúlt egy évben. Emellett a dízelüzemű autók továbbra is egyre nagyobb piaci részesedést tudhatnak magukénak, a benzinesek rovására.
Egyéb országok autópiaca
Az öt legnagyobb európai ország autópiaca meglehetősen vegyes képet mutat. Németországban és Franciaországban egyaránt 3% feletti áremelkedés mellett enyhén növekedett a forgalom. Spanyolországban mind a forgalom, mind az árak erőteljesen növekedtek. Az olasz autópiac forgalma éves szinten mintegy 5%-ot esett, a kontinens legdinamikusabb áremelkedését produkálva. Nagy-Britanniában a folytatódó forgalomcsökkenés ellenére az árak újból emelkedni kezdtek.
A legnagyobb piaci bővülésre Norvégiában és Dániában került sor a harmadik negyedévben. A finn autópiac forgalma 4%-ot esett az előző éves értékhez képest. A kiskereskedelmi árak az északi országokban (különösképpen Dániában) jóval az európai átlagára fölött vannak a kivételesen magas adótartalom miatt.
Éves szinten Kelet-Európában a forgalom jelentősen visszaesett, Lengyelországban 30%-kal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban. Az új autók átlagára összességében az európai átlag alatt maradt.
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. január 30. hétfő
Martina, Gerda
5. hét
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?