21 °C Budapest

A tehetős magyar inkább terepjárót vesz, mint egyterűt (PwC)

Pénzcentrum
2005. november 3. 10:29

Az új autók európai átlagára 2005 harmadik negyedévében 4,4%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban, legfőképpen az új modellek árfelhajtó hatása miatt - derül ki a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. Magyarországon közel sem olyan népszerűek az egyterűek, mint Európában, viszont terepjárókból átlagosan többet adnak el itthon. A dízelautó továbbra is sláger.

Az új autók európai átlagára 2005 harmadik negyedévében 4,4%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban, legfőképpen az új modellek árfelhajtó hatása miatt – derül ki a PricewaterhouseCoopers és az eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. Magyarországon közel sem olyan népszerűek az egyterűek, mint Európában, viszont terepjárókból átlagosan többet adnak el itthon. A dízelautó továbbra is sláger.
A PricewaterhouseCoopers Újautó Árindexe – forgalommal súlyozott újautó árak alapján számított mutató – alapján Európa legdrágább autópiaca továbbra is Dánia, ahol az árak 93%-kal haladják meg az eurózóna átlagárát. A harmadik negyedévben – meglepetésre – a svájci autópiac számított a legolcsóbbnak (-10%).
Egy kivétellel minden kategóriában esett az új autók forgalma Európában, köszönhetően azonban az alsó középosztály dinamikus bővülésének a teljes forgalom 0,2%-kal emelkedett az előző éves értékhez képest. A legnagyobb visszaesést (-10,3%) és a legmagasabb áremelkedést (6,0%) egyaránt a mini kategória produkálta.
„Az elmúlt egy évben bevezetett teljesen új, illetve megújított modelleknek köszönhetően az új autók forgalma erős maradt, az árak pedig tovább emelkedtek. Mivel a mini kategóriában az átlagár mintegy háromezer euróval alacsonyabb a kiskategóriás autók átlagánál, az eladott autókon elérhető nyereség pedig alacsonyabb, a megfelelő piaci ár megválasztása létkérdés. A fenntartható szintű nyereség elérése az igen hosszú (akár 10 éves) modellváltási ciklus miatt is kiemelkedően fontos” – hangsúlyozta Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers Magyarország autóipari szakértőcsoportjának vezetője.
Magyar autópiaci körkép – Elmozdulás a mini és kiskategóriás autóktól a nagyobbak felé
Az új autók átlagára Magyarországon mintegy 5%-kal alacsonyabb az európai átlagárnál. A másfél évvel ezelőtti jelentős áremelkedést követően most újra emelkedő tendencia jelei mutatkoznak (jelenleg az éves növekedési ütem 2,5%-os). Az új modelleknek köszönhetően a legintenzívebb áremelkedés az alsó középosztályban tapasztalható.
Az elmúlt két évben az új autók forgalma enyhén visszaesett. A mini és kiskategóriás autók piacán érezhető csökkenést a korábban meglehetősen alacsony forgalommal bíró nagyobb autók iránti igény növekedése ellensúlyozta. Más országok autópiacaival ellentétben az egyterűek iránti kereslet nem emelkedett az elmúlt egy évben. Emellett a dízelüzemű autók továbbra is egyre nagyobb piaci részesedést tudhatnak magukénak, a benzinesek rovására.
Egyéb országok autópiaca
Az öt legnagyobb európai ország autópiaca meglehetősen vegyes képet mutat. Németországban és Franciaországban egyaránt 3% feletti áremelkedés mellett enyhén növekedett a forgalom. Spanyolországban mind a forgalom, mind az árak erőteljesen növekedtek. Az olasz autópiac forgalma éves szinten mintegy 5%-ot esett, a kontinens legdinamikusabb áremelkedését produkálva. Nagy-Britanniában a folytatódó forgalomcsökkenés ellenére az árak újból emelkedni kezdtek.
A legnagyobb piaci bővülésre Norvégiában és Dániában került sor a harmadik negyedévben. A finn autópiac forgalma 4%-ot esett az előző éves értékhez képest. A kiskereskedelmi árak az északi országokban (különösképpen Dániában) jóval az európai átlagára fölött vannak a kivételesen magas adótartalom miatt.
Éves szinten Kelet-Európában a forgalom jelentősen visszaesett, Lengyelországban 30%-kal kevesebb autót adtak el, mint egy évvel korábban. Az új autók átlagára összességében az európai átlag alatt maradt.
NAPTÁR
Tovább
2021. május 11. kedd
Ferenc
19. hét
Május 11.
Miskolc napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?