8 °C Budapest

Ezt gondolják a magyar vállalkozások a KATA szigorításáról egy friss felmérés szerint

2021. január 27. 17:01

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2020-ban reflektorfénybe került a KATA szigorításának felvetésével, valamint az iparűzési adó csökkentésének javaslata miatt, amit - ahogy az várható volt - a Kormány szinte azonnal elfogadott. A GKI Zrt. 2020 decemberében 900, 5 fő feletti vállalkozást tartalmazó reprezentatív felmérést végzett annak érdekében, hogy megtudja a vállalkozások véleményét a 2021. január elsejétől életbe lépő KATA szigorításról, illetve az iparkamarák szolgáltatásainak ismertségéről és használatáról. Valamivel több mint 18 ezer vállalkozás volt önkéntes tagja 2019-ben a kamaráknak, ez az összes aktív vállalkozás alig egy 1 százaléka, de a társas vállalkozásoknak is alig 5 százaléka.

A kamara működését a vállalatok jellemzően (78%) ismerik. Átlag feletti volt a tájékozottság Csongrád (93%), Jász-Nagykun-Szolnok (92%) és Hajdú-Bihar (91%) megyében, ami a helyi területi kamarák munkáját dicséri. Ellenben a megkérdezett vállalkozások mindössze 37%-a került kapcsolatba a kamarával az elmúlt 3 év során. Alig 9% volt azoknak a vállalkozásoknak az aránya, akiknél ez több volt, mint 1-2 alkalom. Jellemzően a nagyobb vállalatok álltak szorosabb kapcsolatban a kamarával. Míg a nagyvállalatok (250 főnél több foglalkoztatott) 22,5%-a került rendszeresen kapcsolatba a kamarával, addig a középvállalatok (50-250 fő foglalkoztatott) csupán 18%-a, a kisvállalatok (10-50 fő foglalkoztatott) 10%-a, a mikro vállalatoknak (10-nél kevesebb fő foglalkoztatott) pedig alig 7%-a.

Vállakozások véleménye arról, mennyire képviseli a kamara az érdekeiket (%)

Forrás: GKI Zrt.


Leginkább a mikro- és középvállalatok gondolják úgy, hogy a kamara nem képviseli az érdekeiket (68, illetve 62%), és a kisvállalatok többsége (52%-a) szintén így vélekedik. A másik oldalon a nagyvállalatok állnak, többségük (60%-uk) szerint a kamarák az érdekeiknek megfelelően viselkednek. A válaszokból egyúttal az is kiderült, hogy míg a kamara rendszeresen hangoztatja, hogy a vállalkozások érdekeit képviseli, addig a valóságban inkább csak a nagyvállalatok érzékelik ezt.

2021. január 1-ével szigorodott a KATA. Ez azt jelenti, hogy a kisadózó vállalkozások 3 millió forint egy cégtől származó bevétel után 40%-os adót fizetnek. Mindössze a vállalkozások 26% ért egyet a szigorítással. A változást érthető módon leginkább a közép- és nagyvállalatok támogatják (36, illetve 33%), míg legkevésbé mikrovállalatok (18%) és a kisvállalatok (24%). Összeségében a vállalkozások háromnegyede ellenezte a szigorítást! Ez azt jelzi, hogy a kamara a vállalkozások kisebbségét képviselte ebben a kérdésben.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Egyetért-e a KATA 2021. január elsejével hatályos szigorításával?

Forrás: GKI Zrt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem