A minimálbér 11 százalékos emelése automatikusan ugyanilyen arányban emeli majd a rehabilitációs hozzájárulás összegét is a munkáltatók számára.
2020 júliusában közel 3000 cégalapítás került közzétételre Magyarországon, ilyen magas értéket legutoljára 2014-ben láthattunk.
A járványt követő gazdasági visszaesés és a nyári hónapok ellenére rekordmagasságba került újra a hazai cégalapítások száma. 2020 júliusában 2942 új vállalkozás került bejegyzésre Magyarországon, ami több szempontból is rendhagyónak számít. Utoljára 2014-ben volt ilyen magas cégalapítás szám egy hónap alatt, a nyári hónapokat is és a gazdasági visszaesést is figyelembe véve ez igen különlegesnek számít.
A növekedés egyik faktora a járvány első hulláma alatt elhalasztott cégalapítások korrekciója, ugyanakkor nem lehet kizárólag az elmaradt cégalapítások rovására írni a mostani rekordot. A 2008-09-es válságnál is megfigyelhető volt, hogy a munkanélküliség növekedése sok kényszervállalkozás indulásával jár együtt, így vélhetően a most induló új vállalkozások között is az átlagnál valamivel nagyobb a kényszervállalkozások száma.
A gazdasági hullámvölgy átrendeződése ugyanakkor a vállalkozások egy részét is új cégalapításokra ösztönözheti. Az ügyfélkör lemorzsolódása vagy a beszállítói kör problémái sok vállalkozást hoznak nagyon nehéz helyzetbe, különösen a veszélyeztetettebb ágazatok körében. A rossz gazdasági hangulat a vállalkozók körében is új irányok, befektetések felkutatására ösztönöz, amely sokszor új cégalapítással is együtt jár.
A mostani kiugró cégalapítás egy újabb érdekes jelenséget is produkált, miszerint az országban július során összességében is nőtt a cégek száma. Gyakorlatilag 2013 óta csökkenőben van a hazai cégszám, így ez a jelenség igen egyedinek számít. A cégszám növekedést nem csak a megugró cégalapítások okozták, a cégtörlések száma is csökken hónapok óta. 2020 júliusában 2810 cégtörlés került közzétételre, ami nagyságrendileg illeszkedik az elmúlt évek trendjébe, de az idei év legalacsonyabb cégtörlési értékének számít. A cégalapítások és cégtörlések együttes eredőjeként pedig több mint 100-zal növekedett júliusban a hazai vállalkozások száma, ami egytálalán nem volt jellemző az elmúlt 6-7 évben.
A járvány hatása sok egyéb céginformációs mutatóban is jelentkezik. Egyik leglátványosabb változás a növekvő végelszámolási szám. Júliusban 1150 vállalkozás tulajdonosai döntöttek cégük szabályozott körülmények között történő megszűntetése mellett. Ez körülbelül kétszer annyi, mint amennyi a nyári hónapokra jellemző szokott lenni, és összességében is igen magas értéknek számít. Ebből egyértelmű, hogy a szokásosnál jóval többen nem látnak most kiutat a cégük számára.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A magas végelszámolási érték egyértelműen a negatív gazdasági hangulatot tükrözi, ugyanakkor egyben azt is jelzi, hogy a megszüntetésre irányuló eljárások között növekedik a szabályos megszűntetések aránya, azaz kevesebben hagyják magukra a vállalkozásukat. A vizsgált időszakban 434 felszámolás indult, ami átlagos értéknek számít, míg 969 új induló kényszertörlés kimondottan alacsony szintet jelez. Ha a gazdasági hullámvölgy elhúzódik, ezek az értékek is jó eséllyel növekedni fognak.
Júliusban összesen 4598 cég ellen indult végrehajtási eljárás, ami illeszkedik az elmúlt évek trendjébe, de összességében veszélyt jelez, különösen egy ilyen bizonytalan gazdasági időszakban. A magas végrehajtási szám az alacsony fizetési fegyelemre vagy likviditási problémákra utal, és egyik sem szerencsés gazdasági visszaesés esetén. A ki nem fizetett számlák könnyen átfordulhatnak lánctartozásokba, amelyek megbéníthatnak beszállítói láncokat, ami pedig egészen biztosan nem segíti majd a gazdaságot a normál üzemre történő visszaállásban.
Az Opten - Cégfluktuációs Index (az adott időszak alatt törölt és alapított cégek számát viszonyítja az időszak elején rendben működőkéhez) júliusi értéke átlagosan 11 százalék körül mozgott. Megyei szinten nézve a vizsgált időszak alatt az Opten - CFI Zala, Veszprém és Bács-Kiskun megyékben érte el a legjobb értékeket, míg a legmagasabb fluktuációt Budapest, Pest és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye produkálta.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








