Egyre nagyobb a hangsúly a minőségen a feltörekvő országokban is

Pénzcentrum
2008. június 26. 14:14

A nagy port kavart termékvisszahívások is közrejátszottak abban, hogy a feltörekvő országokra érvényes termékbiztonsági, termékminőségi és környezetvédelmi szabályozások kérdése nagy nyilvánosságot kapott. A Deloitte Touche Tohmatsu ("Deloitte") globális termelő iparági csoportjának új, "Innováció a feltörekvő országokban" címet viselő tanulmánya szerint a globális termelő vállalatok felsővezetői és befektetői egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a beszállítói minőségre.

A Deloitte által megkérdezett fejlett és feltörekvő országbeli cégvezetők durván kétharmada állította, hogy a globális cégek feltörekvő országokban működő beszállítóikkal való együttműködése során az elmúlt 12 hónapban ezek a kérdések fontosabbá váltak. A termelő vállalatok ezért várhatóan további lépéseket tesznek a kockázataik mérséklésére.

A Deloitte tanulmánya, amelyhez több mint 650 cégvezetőt kérdeztek meg a világ minden tájáról, nemcsak azt vizsgálta, hogy a fejlett és fejlődő országbeli termelő vállalatok hogyan kezelik az őket fenyegető, a feltörekvő országokból történő beszerzésből eredő kockázatot, de azt is, hogy a legsikeresebb vállalatok milyen eszközökkel próbálják mérsékelni az említett kockázatot úgy, hogy közben versenyelőnyt kovácsolnak belőle.

A beszerzett termékek egyre nagyobb hányada származik a feltörekvő országokból

A megkérdezett fejlett országbeli vállalatvezetők mintegy háromnegyede azt állította, hogy az elmúlt három évben egyre nagyobb arányban támaszkodtak feltörekvő országokban tevékenykedő beszállítókra, míg a válaszadók közel fele arról számolt be, hogy ez az arány náluk jelentősen emelkedett. Ami az alkatrész-beszállítók földrajzi megoszlását illeti, a válaszadók 66%-a említette Kínát, míg 36%-uk Mexikót és Közép-Amerikát. Közép- és Kelet-Európát, Indiát, valamint Délkelet-Ázsiát a megkérdezettek egynegyede vagy annál kisebb része említette.

"A termelő vállalatok szorult helyzetbe kerülhetnek, főleg a sok negatív publicitás miatt, amelyek a feltörekvő országokból történő beszerzéshez kapcsolódtak" - vélekedik Ralph van Uden, a Deloitte Vállalati kockázatkezelési üzletágának szenior menedzsere, aki a szerződési kockázat-megfelelőség (Risk Contract Compliance) szakértője is. "A sikeresebb vállalatok célja viszont nem az, hogy kivédjék a feltörekvő országokból történő beszerzés kapcsán felmerülő kockázatokat. Ehelyett inkább a kockázatok felmérésére és kezelésére összpontosítanak, hogy továbbra is kiaknázhassák az ezekből a régiókból való beszerzésben rejlő előnyöket." - mondta van Uden.

A kisebb kockázat ára a mérséklődő haszon?

A Deloitte által megkérdezett fejlett országbeli cégvezetők alig több mint egyharmada érezte úgy, hogy cége jelentős hasznot húzott abból, hogy feltörekvő országokból bonyolította le beszerzéseit. Úgy tűnik, ezek a vállalkozások sokkal inkább tisztában voltak a felmerülő kockázatokkal. Felsővezetőik egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a termékbiztonsági és termékminőségi kérdésekre, cégeik jobban együttműködnek a beszállítóikkal, és gyakrabban ellenőrzik a beszállítók telephelyeit.

"A Deloitte tanulmánya szerint a fejlett és fejlődő országokban működő vállalatok felsővezetői egyaránt arra számítanak, hogy a szigorúbb standardok és nagyobb átláthatóság iránti igény a jövőben növekedni fog" - tette hozzá a Deloitte szakértője. "Sok válaszadó szerint a standardok és az ellenőrzések szigorításán felül elengedhetetlen, hogy a vevőket a lehető legtöbb információval lássák el, eloszlatva a biztonsági, a minőségi és a környezetvédelemi előírásokkal kapcsolatos aggályokat."

A megkérdezett fejlett országbeli cégvezetők 41%-a vélte úgy, hogy elkerülhetetlen a költségek növekedése, hiszen a vállalkozásoknak is reagálniuk kell a szigorúbb standardok iránt megfogalmazott igényre. A fejlődő országokban működő vállalkozások vezetői még valószínűbbnek tartották, hogy a működési költségek emelkedni fognak - 59%-uk vélekedett így.

Lehetőség a korán ébredőknek

"A termelő cégek akár előnyt is kovácsolhatnak a kialakult helyzetből" - hívta fel a figyelmet Ralph van Uden. "Sőt, ami azt illeti, a megkérdezett cégvezetők közül többen is úgy tekintenek az egész feltörekvő piacokkal kapcsolatos kockázati forgatókönyvre, mint egy lehetőségre, hogy vállalataik kitűnjenek versenytársaik közül, amennyiben képesek megfelelni a szigorú szabályozásoknak - így magasabb árakat is kérhetnek." - mondta a Deloitte szakértője.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A fejlett országokban működő vállalatok számára a lehetséges előnyök messze túlmutatnak az árakon: a piaci részesedés növekedése és a márkaismertség erősödése is járulékos előny lehet. A feltörekvő országokban tevékenykedő beszállítók is nyertesei lehetnek a változásoknak. Azzal, hogy megfelelnek a szigorúbb előírásoknak, könnyebbé is válhat számukra, hogy új vevőket szerezzenek a világ minden tájáról, különösen, ha ezek a standardok rájátszanak a helyi piacon, valamint a konkurens feltörekvő országokban tevékenykedő versenytársakat sújtó gondokra.

"Rövidlátó politika, ha egy vállalkozás kizárólag a költségei alapján mérlegel, amikor a márkákat romboló hatás ennyire fenyegető" - figyelmeztet a Deloitte kockázatkezelési szakértője. "Azok a cégek, amelyek szigorúbb előírásoknak is megfelelnek, minden bizonnyal azt fogják tapasztalni, hogy versenytársaik is követni fogják a példájukat. Ahhoz, hogy fenntarthassák versenyelőnyüket, gyorsan kell cselekedniük, és fel kell készülniük arra, hogy még magasabb szintű standardokat kell bevezetniük."

A megbízható beszállító aranyat érhet

"A sikerhez elengedhetetlen, hogy a vállalkozás olyan beszállítókat találjon, amelyek hajlandóak és képesek is megfelelni a szigorú standardoknak, és ezeket a kapcsolatait ápolja is" - hangsúlyozta Ralph van Uden. "A feltörekvő országbeli beszállítók kiválasztásakor a sikeres termelő vállalatok nemcsak az alapvető minőségi, pénzügyi és megbízhatósági kérdéseket vizsgálják, hanem nagy hangsúlyt fektetnek a beszállító hírnevére is."

A tanulmány alapján a legsikeresebb termelő vállalatok más kockázatkezelési tevékenységeknek is nagy figyelmet szentelnek (vagy várhatóan szentelni fognak); ilyenek például az alábbiak:
• Gyakoribb látogatások a beszállító telephelyeire.
• A látogatások alkalmával a vezetői képességek és a munkakörülmények vizsgálata.
• Az ellenőrzések jelentős mértékű szigorodására vonatkozó vállalati várakozások.
• Olyan szerződési feltételek, amelyek nemcsak a telephelyek rendszeres látogatását, de a kiválasztott beszállítók jóváhagyását is előírják.

"Egy dolog, hogy standardokat kell alkotni, a másik pedig, hogy azokat be is kell tartatni" - tette hozzá van Uden. "Igazi kihívást jelent a feltörekvő piacokon működő beszállítók ellenőrzése, különösen az olyan nagyvállalatok ismeretében, amelyek beszállítók és stratégiai partnerek bonyolult és szerteágazó hálózataira támaszkodnak." A tanulmányból kiderül, hogy bár a cégvezetők tisztában vannak vele, hogy milyen fontos is az ellátási láncuk hatékony ellenőrzése, azt is elismerik, hogy van még mit fejleszteni - mondta a Deloitte szakértője.

A termékbiztonsági, a termékminőségi és a környezetvédelmi problémák a nyilvánosság, az állami szervek és a termelő vállalatok versenytársai számára is kezdenek sürgetővé válni. A termelő iparág sok más tényezőjéhez hasonlóan ezek a problémák sem állandó, hanem dinamikusan változó kihívást jelentenek.

Azok a vállalkozások, amelyek gyorsan tudnak lépni, és a magasabb szintű standardokat az egész ellátási láncra ki tudják terjeszteni, az említett problémák negatív hatásait minden bizonnyal kevésbé fogják érezni - és várhatóan további előnyöket is tudnak majd kovácsolni belőlük - összegezte a tanulmány megállapításait a Ralph van Uden, a Deloitte kockázatkezelési szakértője.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm