14 °C Budapest

Kire bízzam a cégem ?

Pénzcentrum
2005. szeptember 28. 09:24

A legtöbb vállalkozás növekedésének természetes velejárója, hogy szervezete, tevékenységi köre egyre szerteágazóbbá válik és ez a költségek növekedéséhez vezet. Azonban nem mindig az az olcsóbb, amit saját magunk csinálunk, hiszen ez sokszor pont arról a tevékenységről vonja el a figyelmet ami a tényleges sikert és a fő bevételt hozhatja meg vállalkozásunk számára. Ennek a problémának a megoldása lehet a komoly beruházással járó kapcsolódó feladatok vállalaton kívülre való helyezése, kiszervezése.

Mi is az az Outsourcing?
A korábban vállalaton belül végzett tevékenységek - folyamatok, feladatok - más vállalatnak való átadása, a vállalati működés határain kívülre való helyezése ( angolul: outsourcing ) a hatékonyság növelésének eszköze. Az így kiszervezett feladatokat a vállalat a jövőben a piacról szolgáltatásként szerzi be, és fix költségeit változókká alakíthatja.
A kiszervezési döntések nem csak szűk értelemben vett gazdaságossági (költség-haszon) elemzések révén születhetnek meg. A gazdaságossági megfontolás csak egy (természetesen nagyon fontos) aspektusa az ilyen döntéseknek. A kiszervezési döntések meghozatalakor fontos szempont az az elhatározás is a vállalatok számára, hogy a jövőben csak a stratégiailag fontos tevékenységekre, a számukra tartós versenyelőnyt biztosító folyamatokra kívánnak koncentrálni, és minden egyéb tevékenységet kívülről szereznek be. Mindezek mellett a verseny a vállalatokat költségeik csökkentésére késztetik, amelynek egyik módja az olcsóbb források megkeresése. A működési jövőkép meghatározása során alapvetően azt a döntést kell meghozni, hogy mely tevékenységek maradnak a jövőben a vállalaton belül, és melyek kerülnek azon kívülre.
A példa kedvéért: egy vállalat eddig házon belül oldotta meg a könyvelési feladatait, azonban szervezeti bővülés miatt egy 3-4 fős könyvelési osztály létrehozása vált szükségessé. Ekkor a cég vezetésének mérlegelnie kell, hogy beruház-e új számítógépekbe, irodaszerekbe, szoftverekbe és bővíti-e a létszámot, vagy ezt a tevékenységet rábízza-e egy tőle független, specialista cégre. Az így elért megtakarítást ismét a fő tevékenység fejlesztésére, illetve a vállalkozás további terjeszkedésére fordítja.
Mi a helyzet nálunk ?
A Magyarországi cégek kiszervezési hullámát az infokommunikációs technológiák vezetik (ITO). Ezek mellett azonban egyre népszerűbbé válnak a könyvelési, logisztikai, HR, pénzügyi, marketing, távközlési és adatfeldolgozási tevékenységek külső vállalkozóval való végeztetése is.
Magyarországon a Magyar Outsourcing Szövetség (MOSZ) - amelyet 11 vállalat és intézmény, közöttük az IBM, a Siemens, a British Telecom és a Grepton alapított - becslései szerint mintegy 50 nagy multinacionális vállalat - köztük a GE, az EDS, az IBM és az Exxon - végeztet különböző tevékenységet outsourcing formájában, és ezen kiszervezések értéke 100-200 millió dollárra rúg évente.
A szerződés
Amikor egy vállalat outsourcing szerződést köt egy másik céggel, akkor hosszú távon számít a külső partnerre, attól magas szintű szolgáltatást vár el. A megfelelő partner kiválasztása és a szerződés megkötése nagy odafigyelést igénylő helyzet. Mivel a vállalkozás egy teljes tevékenységi területét rábízza egy másikra, ezért fontos, hogy szoros bizalmi viszonyban legyenek egymással, és a tevékenységet végző vállalkozó megóvja a rá bízott üzleti információkat, valamint betartsa az adatvédelem szabályait.
Az úgynevezett outsourcing szerződések speciális szerződési típust alkotnak, itt ugyanis az adásvételi és vállalkozási szerződés elemei keverednek. Mivel sok esetben a tevékenységhez szükséges szakembereket kihelyezik, illetve az eszközök átkerülnek a szolgáltatást végző tulajdonába, az átadandó eszközök értékének a pontos meghatározása a tranzakció első legfontosabb lépése.
A kiszervezési szerződések általában hosszú távra, több évre szólnak, így folyamatosan igazítani kell azokat a technikai fejlődéshez, a változó piaci kereslethez. Időnként újra kell fogalmazni, hogy pontosan milyen szolgáltatást és milyen minőségi szinten vár el a megrendelő, és azt milyen áron nyújtja a megbízott. Fontos az is, hogy a szerződésben rögzítsük a rendkívüli helyzetek következtében felmerülő költségeket is. Tanácsos továbbá tisztázni, hogy a tevékenység során létrehozott szellemi alkotás szerzői jogával ki rendelkezik. A szerződésben részletesen kell szabályozni a szolgáltató és a megrendelő által nyújtott biztosítékokat, ill. a hibás teljesítés szankcióit is. Ez utóbbiak általában a hibás teljesítés mértékével arányban állnak, így a díjcsökkentés és a kötbér, a díjfizetés elmaradása, súlyosabb eseten pedig a szerződés felmondása jöhet szóba. Mivel szélsőséges esetben az okozott károk jelentősek lehetnek, a szerződésben pontosan meg kell határozni, hogy a szolgáltatás nyújtója milyen jogcímen és milyen mértékben felel.
Hogyan történhet a bevezetés?
Elterjedtek a többlépcsős beszállítási, alvállalkozói, partneri rendszerek, a termelés helye eltávolodott a fogyasztásétól. Ezt a közlekedés fejlődése mellet, az infokommunikációs technológiák bővülése tette lehetővé. Míg korábban a termelés kiszervezése volt elterjedt ( gondoljunk csak arra, hogy hány terméken van a " made in china" felirat), addig manapság egyre népszerűbb a szellemi tevékenységek vállalaton kívülre való helyezése (például szoftverfejlesztések Indiába való kiszervezése).
Az outsourcing történhet úgy, hogy a vállalat egy tőle jogilag teljesen függetlenül működő céggel köt szerződést, ez esetben beszélünk a kiszervezés offshore változatáról, vagy egy a belső hierarchiába illesztett funkcionális egységet hoz létre. E két szélsőséges megoldás között rengeteg megoldással találkozunk a gyakorlatban. Például a vállalat egy megfelelő másik országban leányvállalatot alapít, vagy saját szolgáltató központot hoz létre, az ügyfél és szolgáltató a kiszervezendő tevékenység ellátására közös vállalatot alapít (cosourcing), és még sorolhatnánk a különböző megoldásokat.
Egy kiszervezés megvalósítása a vállalat életében mindig stratégiai döntés kell hogy legyen, amelynek során a vállalatoknak meg kell vizsgálniuk a kiszervezéssel elérhető megtakarításokat és esetleges többletbevételeket, az akció költségeit, figyelembe kell venni a szolgáltatók árait, képességeit, nyelvtudását, országaik infrastruktúráját, politikai és egyéb kockázatát. A szokványos döntési tényezők mellett "egzotikusak" is megjelennek, így például az időzónák különbsége, ami előnyt és hátrányt egyaránt jelenthet.
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm