A legtöbb vállalkozás növekedésének természetes velejárója, hogy szervezete, tevékenységi köre egyre szerteágazóbbá válik és ez a költségek növekedéséhez vezet. Azonban nem mindig az az olcsóbb, amit saját magunk csinálunk, hiszen ez sokszor pont arról a tevékenységről vonja el a figyelmet ami a tényleges sikert és a fő bevételt hozhatja meg vállalkozásunk számára. Ennek a problémának a megoldása lehet a komoly beruházással járó kapcsolódó feladatok vállalaton kívülre való helyezése, kiszervezése.
A korábban vállalaton belül végzett tevékenységek - folyamatok, feladatok - más vállalatnak való átadása, a vállalati működés határain kívülre való helyezése ( angolul: outsourcing ) a hatékonyság növelésének eszköze. Az így kiszervezett feladatokat a vállalat a jövőben a piacról szolgáltatásként szerzi be, és fix költségeit változókká alakíthatja.
A kiszervezési döntések nem csak szűk értelemben vett gazdaságossági (költség-haszon) elemzések révén születhetnek meg. A gazdaságossági megfontolás csak egy (természetesen nagyon fontos) aspektusa az ilyen döntéseknek. A kiszervezési döntések meghozatalakor fontos szempont az az elhatározás is a vállalatok számára, hogy a jövőben csak a stratégiailag fontos tevékenységekre, a számukra tartós versenyelőnyt biztosító folyamatokra kívánnak koncentrálni, és minden egyéb tevékenységet kívülről szereznek be. Mindezek mellett a verseny a vállalatokat költségeik csökkentésére késztetik, amelynek egyik módja az olcsóbb források megkeresése. A működési jövőkép meghatározása során alapvetően azt a döntést kell meghozni, hogy mely tevékenységek maradnak a jövőben a vállalaton belül, és melyek kerülnek azon kívülre.
A példa kedvéért: egy vállalat eddig házon belül oldotta meg a könyvelési feladatait, azonban szervezeti bővülés miatt egy 3-4 fős könyvelési osztály létrehozása vált szükségessé. Ekkor a cég vezetésének mérlegelnie kell, hogy beruház-e új számítógépekbe, irodaszerekbe, szoftverekbe és bővíti-e a létszámot, vagy ezt a tevékenységet rábízza-e egy tőle független, specialista cégre. Az így elért megtakarítást ismét a fő tevékenység fejlesztésére, illetve a vállalkozás további terjeszkedésére fordítja.
Mi a helyzet nálunk ?
A Magyarországi cégek kiszervezési hullámát az infokommunikációs technológiák vezetik (ITO). Ezek mellett azonban egyre népszerűbbé válnak a könyvelési, logisztikai, HR, pénzügyi, marketing, távközlési és adatfeldolgozási tevékenységek külső vállalkozóval való végeztetése is.
Magyarországon a Magyar Outsourcing Szövetség (MOSZ) - amelyet 11 vállalat és intézmény, közöttük az IBM, a Siemens, a British Telecom és a Grepton alapított - becslései szerint mintegy 50 nagy multinacionális vállalat - köztük a GE, az EDS, az IBM és az Exxon - végeztet különböző tevékenységet outsourcing formájában, és ezen kiszervezések értéke 100-200 millió dollárra rúg évente.
A szerződés
Amikor egy vállalat outsourcing szerződést köt egy másik céggel, akkor hosszú távon számít a külső partnerre, attól magas szintű szolgáltatást vár el. A megfelelő partner kiválasztása és a szerződés megkötése nagy odafigyelést igénylő helyzet. Mivel a vállalkozás egy teljes tevékenységi területét rábízza egy másikra, ezért fontos, hogy szoros bizalmi viszonyban legyenek egymással, és a tevékenységet végző vállalkozó megóvja a rá bízott üzleti információkat, valamint betartsa az adatvédelem szabályait.
Az úgynevezett outsourcing szerződések speciális szerződési típust alkotnak, itt ugyanis az adásvételi és vállalkozási szerződés elemei keverednek. Mivel sok esetben a tevékenységhez szükséges szakembereket kihelyezik, illetve az eszközök átkerülnek a szolgáltatást végző tulajdonába, az átadandó eszközök értékének a pontos meghatározása a tranzakció első legfontosabb lépése.
A kiszervezési szerződések általában hosszú távra, több évre szólnak, így folyamatosan igazítani kell azokat a technikai fejlődéshez, a változó piaci kereslethez. Időnként újra kell fogalmazni, hogy pontosan milyen szolgáltatást és milyen minőségi szinten vár el a megrendelő, és azt milyen áron nyújtja a megbízott. Fontos az is, hogy a szerződésben rögzítsük a rendkívüli helyzetek következtében felmerülő költségeket is. Tanácsos továbbá tisztázni, hogy a tevékenység során létrehozott szellemi alkotás szerzői jogával ki rendelkezik. A szerződésben részletesen kell szabályozni a szolgáltató és a megrendelő által nyújtott biztosítékokat, ill. a hibás teljesítés szankcióit is. Ez utóbbiak általában a hibás teljesítés mértékével arányban állnak, így a díjcsökkentés és a kötbér, a díjfizetés elmaradása, súlyosabb eseten pedig a szerződés felmondása jöhet szóba. Mivel szélsőséges esetben az okozott károk jelentősek lehetnek, a szerződésben pontosan meg kell határozni, hogy a szolgáltatás nyújtója milyen jogcímen és milyen mértékben felel.
Hogyan történhet a bevezetés?
Elterjedtek a többlépcsős beszállítási, alvállalkozói, partneri rendszerek, a termelés helye eltávolodott a fogyasztásétól. Ezt a közlekedés fejlődése mellet, az infokommunikációs technológiák bővülése tette lehetővé. Míg korábban a termelés kiszervezése volt elterjedt ( gondoljunk csak arra, hogy hány terméken van a " made in china" felirat), addig manapság egyre népszerűbb a szellemi tevékenységek vállalaton kívülre való helyezése (például szoftverfejlesztések Indiába való kiszervezése).
Az outsourcing történhet úgy, hogy a vállalat egy tőle jogilag teljesen függetlenül működő céggel köt szerződést, ez esetben beszélünk a kiszervezés offshore változatáról, vagy egy a belső hierarchiába illesztett funkcionális egységet hoz létre. E két szélsőséges megoldás között rengeteg megoldással találkozunk a gyakorlatban. Például a vállalat egy megfelelő másik országban leányvállalatot alapít, vagy saját szolgáltató központot hoz létre, az ügyfél és szolgáltató a kiszervezendő tevékenység ellátására közös vállalatot alapít (cosourcing), és még sorolhatnánk a különböző megoldásokat.
Egy kiszervezés megvalósítása a vállalat életében mindig stratégiai döntés kell hogy legyen, amelynek során a vállalatoknak meg kell vizsgálniuk a kiszervezéssel elérhető megtakarításokat és esetleges többletbevételeket, az akció költségeit, figyelembe kell venni a szolgáltatók árait, képességeit, nyelvtudását, országaik infrastruktúráját, politikai és egyéb kockázatát. A szokványos döntési tényezők mellett "egzotikusak" is megjelennek, így például az időzónák különbsége, ami előnyt és hátrányt egyaránt jelenthet.
A vállalat célja, hogy mindenki számára elérhető és megbízható csomaglogisztikai megoldásokat biztosítson, mindezt a már megszokott 1 munkanapos átfutási idővel.
A túlzott bürokrácia és az egységes piac széttöredezettsége gyakran megnehezíti a KKV-k működését, pedig kulcsszerepet játszanak Európa jövőjének kialakításában.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Akár online vennénk koncertjegyet karácsonyi meglepetésként, akár egy hagyományos boltban szereznénk be az ajándékokat, a Mastercard Gold betéti kártya mindkét esetben kéznél van.