22 °C Budapest

Államháztartás: 3.8-4.6-5.5%? - Higgyünk-e a csodákban?

Pénzcentrum
2004. szeptember 14. 15:17

Török Attila - a Gazdasági Közlekedési Minisztérium Közgazdasági Főosztályának korábbi vezetője - szerint az államháztartás hiánya az idei évben nagy valószínűséggel eléri a GDP 5.5 százalékát az eredményszemléletű számbavétel szerint. Ez azt jelenti, hogy a "szokásos" pénzügyi kreativitást is segítségül hívva idén a márciusi módosított előirányzathoz képest 100-150 milliárd forinttal lehet magasabb a pénzforgalmi többlethiány (GDP-arányosan 0.5-0.7 százalék). Az alábbiakban az elemzés lényegi elemeit említjük, illetve egy táblázatban összefoglaljuk a pénzügyminisztériumi módosított előirányzatok túllépésének várható mértékét, illetve okait. A részletes elemzés a Bank és Tőzsde következő számában olvasható.


Török szerint a 2004. évi költségvetés parlamentnek benyújtott tervezete, az előirányzott 3.8 százalékos (az EU-ban használatos ESA-95 módszertan szerinti, röviden: eredményszemléletű) deficitcél tarthatósága eleve nem volt meggyőző a piac számára. A szakértő szerint több előirányzat tekintetében (például lakástámogatások, kamatkiadások) a bázishatástól függetlenül is "borítékolható" volt a kiadások 2004. évi túlteljesülése. A 12 hónapos göngyölt államháztartási deficit 2002 szeptemberétől folyamatosan a GDP 6%-a körül alakult, csökkenő trendnek nyoma sem volt.


Az ez év elején publikált adatok szerint az államháztartás 2003. évi hiánya pénzforgalmi szemléletben a GDP 5.6 százaléka (önkormányzatokkal együtt 5.8 százalék) lett, ezért februárban a kormány a 2004. évi kiadások körében végrehajtandó 185 milliárd forintos zárolást meghirdetve az eredményszemléletű hiány-előirányzatot 3.8 százalékról 4.6 százalékra emelte.

A kötvény- és a devizapiac szemszögéből tehát meghatározónak tűnik, hogy a 2004. évi deficit-előirányzat teljesítésével sikerül-e a gazdaságpolitikának visszanyernie megingott hitelességet, vagy éppen ellenkezőleg, a (módosított) előirányzat ismételt túllépése alapozza meg a parlamenti ciklus utolsó harmadában a 2004 őszén újjáalakuló kormány fiskális karakterét.



Az első hét havi államháztartási tényadatok és a gazdasági trendek alapján Török kísérletet tett a bevételek és a kiadások részletes előrejelzésére, figyelembe véve számos eseti tényezőt is. Az elemzés a pénzforgalmi adatokra koncentrál, és előirányzaton mindenütt a márciusi módosított előirányzat értendő. Az alábbi táblázatban összegyűjtöttük azokat a tételeket, amelyekben a szakértő eltéréseket lát a PM módosított előirányzat és a várható tényadatok között.


Török részletes vizsgálata szerint bevételi oldalon a fogyasztáshoz kapcsolt adók erős elmaradását csak részben kompenzálja a társasági adó és az eva formájában beszedett bevételek túlteljesülése, így összességében 50-70 milliárdos elmaradás várható. (Érdemes megjegyezni, hogy milyen változások történtek az EU-csatlakozás kapcsán: májustól az importálók nem kötelesek már a vámeljárás keretében megfizetni az áfát - és e szabályozás egy év eleji kormányrendelet alapján az EU-n kívüli relációkra is kiterjed -, így az importáfából júliusban már csupán néhány milliárd forintos bevétel jelentkezett, s a további hónapokban már nem várható érdemi befizetés. A csatlakozás időpontjától az importjavak utáni áfát azok értékesítésekor kell megfizetni, így a bevétel a belföldi áfa sorába tevődik át.) Az áfabevételek tekintetében az előirányzotthoz képest az eltérés legvalószínűbb mértéke 80-110 milliárd forint, de a tényadat e sávon kívül is eshet.

A kiadások körében Török a legnagyobb bizonytalanságot a bejelentett takarékossági intézkedések eredményében látja. A költségvetési szervek és a fejezeti kezelésű előirányzatok kiadásait érdemi megtakarítást feltételezve is mintegy 60 milliárddal magasabbra becsüli az előirányzatnál, ezzel együtt 90-110 milliárd forintos kiadási növekményt valószínűsít, amelyet a tb-alapok többlethiánya 40 milliárd forinttal is megfejelhet.

Mindezek összeadása alapján a módosított előirányzathoz képest a többlethiány várható értéke 200 milliárd forint körül lenne. Török ennek ellenére mégsem várja, hogy a jövő januári tényadatok 200 milliárd forintos többlethiányt mutassanak. Az áfa-visszatérítések és néhány nagyobb egyedi kifizetés ütemezése az előző években a pénzügyi menedzselés eszköztárának stabil részévé vált - csak éppen az előző ciklusban a többletbevételek évek közötti bújtatott átvitelét szolgálta. Ezen eszközök vélhetően az idén is előkerülnek, így a kimutatott többlethiány pénzforgalmi szemléletben 100-150 milliárd forintra (GDP-arányosan 0,5-0.7 százalékra) lesz szorítható. Az eltérést az eredményszemléletű hiányra mechanikusan alkalmazva GDP-arányosan 5.1-5.3 százalékos deficit adódik. Az ESA-módszertan szerinti végső érték azonban még magasabb is lehet, hiszen például a kamatszint vártnál lassabb süllyedésének kedvezőtlen hatása eredményszemléletűen vizsgálva erőteljesebben mutatkozik meg. További 1-2 tized százalékponttal emelheti az államháztartás deficitjét (mindkét szemléletben) a helyi önkormányzatok mérlegének figyelembe vétele.

A kimutatott végső deficitszám tehát a GDP 5.5%-át közelítheti, melynek tükrében a kétségtelen kormányzati igyekezet ellenére - a mozgástér szűkösségét is figyelembe véve - a lehetetlenséggel látszik határosnak a konvergenciaprogramban szereplő, 2005. évi 4.1%-os előirányzat teljesülése.
HR BLOGGER
coachco  |  2022.07.04 18:30
Sikerült zavarba hoznom a precíz svájciakat! Előbb csak az épületet akartam megnézni, aztán meglátta...
hrdoktor  |  2022.07.04 06:03
Itt a nyár, sokan terveznek hosszabb-rövidebb utazást, pihenést, amely néhány dolgot szem előtt tart...
vezetoi-coaching  |  2022.06.30 10:32
  2x2=5. Meghülyültem? Lehet… lehet, hogy én vagyok az egyetlen (egyik…), aki szembe halad az aut...
perfekt  |  2022.06.30 09:56
A 310/2021 (VI.7.) Kormányrendelet alapján az alkalmazottak nélküli önfoglalkoztatók egy egyszeri 21...
legacykft  |  2022.06.24 17:47
Legutóbbi blogbejegyzésem végén megfogalmazódott bennem az a remény, hogy mivel a legtöbb időt önmag...
Ezzel robbantana bankot rengeteg magyar: sokan nem is ismerik, pedig milliók múlhatnak rajta

A startolásnál a magyarok mindössze 10-15 százaléka ismerte a közösségi finanszírozás lényegét, és sokan még mindig összekeverik ezt a fajta támogatást a jótékonykodással.

5 érv amellett, hogy vásárlóként miért válaszd a közösségi finanszírozást

Békebeli személyesség, XXI. századi technológia - a közösségi finanszírozás közel sem olyan újkeletű fogalom, mint azt gondolnánk.

Csendes gyilkostól rettegnek a magyarok: van ok a félelemre, a génjeinkben lapulhat a kór

A szorongás nem alaptalan, hiszen Magyarország évek óta rosszul szerepel a rákkal kapcsolatos halálozási listákon.

Elképesztő, mire szórják a magyarok a pénzt: úgy vesszük ezeket, mint a cukrot

Akár esküvő, akár születésnap, a magyarok imádnak ajándékozni. Ajándékot pedig egyre többen online vásárolnának.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. július 5. kedd
Emese, Sarolta
27. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?