11 °C Budapest

MOL az igazgatóság beszámolója 2003-ról

Pénzcentrum
2004. április 30. 10:36

Mosonyi György vezérigazgató tartotta meg az igazgatóság beszámolóját. Az alábbiakban a beszámoló kivonatát ismertetjük. A MOL Csoport 2003. évben a Magyar Számviteli Szabályok szerint 93,8 Mrd Ft üzleti eredményt és 154,7 Mrd Ft adózott eredményt ért el. Az üzleti eredmény 38,8 Mrd Ft-tal, az adózott eredmény 115,0 Mrd Ft-tal magasabb a 2002. évinél. Az üzleti eredményjavulás mögött a kedvezőbb külső gazdasági körülmények, megvalósított divesztíciók (+ 9,6 Mrd Ft) mellett a Slovnaft II. Negyedévtől történő konszolidációja is szerepet játszott (+21,9 Mrd Ft). Az adózott eredmény jelentős javulásában a pénzügyi műveletek javuló eredményessége mellett a gáztársaságok kiszervezéséhez kapcsolódóan jelentkező 36,5 Mrd Ft halasztott adóhatás érvényesül. A MOL Rt. leányvállalataival együtt 312,1 Mrd Ft-ot fordított beruházásokra és befektetésekre, az összes vagyonon belül a saját tőke részaránya 41,4%-ról 47,3 %-ra nőtt. Az eladósodottsági mutató 34,3%-ről 32,2 %-ra módosult: Alakulásában a hitelállomány növekedése mellett a növekvő saját tőke állomány szerepe a meghatározó. A hosszú lejáratú hitelek esetében az állománynövekedés eléri a 99,4 Mrd Ft-ot, alapvetően a megvalósult INA akvizíció forrásigénye következtében. A hazai és a regionális gazdasági környezet alakulása ez évben is jelentős hatással volt a MOL Csoport üzletmenetére és pénzügyi teljesítményére. A hazai GDP növekedés üteme lassult 2003-ban és a 2002. évi 3,5%-ról 2,9%-ra mérséklődött, de még mindig 2%-kal meghaladta az EU átlagot. A felgyorsult fogyasztás-növekedés és a forint leértékelődés hatására az infláció éves átlagban 4,7%-kos volt (2002-ben 5,3%). A másik fő piacunkon, Szlovákiában a kormány folytatta a gazdaság átalakítását és felzárkózását a régiós versenytársakhoz. A szlovák gazdaság a régió egyik leggyorsabban fejlődő gazdasága volt 2003-ban, bár a GDP növekedése a 2002. évi 4,4%-hoz képest 4,2%-ra csökkent. Az USD átlagos árfolyama 13%-kal csökkent a forinttal szemben 2003-ban. Az euro árfolyama ugyanakkor 11%-kal növekedett a 2002. év végi 235,9 Ft-ról a 2003. év végi 262,2 Ft-ra, míg eves szinten 4,3%-kal erősödött a forinthoz képest. Az Euro a dollárhoz képest éves szinten 19,9%-kal erősödött. A dollár átlagosan 19,0%-ot értékelődött le a szlovák koronával szemben 2003-ban. 2003-ban a kőolaj átlagos árszintje a korábbi várakozások ellenére nem csökkent, hanem elég jelentősen emelkedett. A fő olajtermékek jegyzésárai még a kőolajár emelkedésnél is nagyobb 5mértékben emelkedtek, ennek következtében a kőolaj feldolgozás eredményességét alapvetően meghatározó crack spread-ek az előző évi szintet jelentősen meghaladták, kedvezően befolyásolva ezáltal a feldolgozás jövedelmezőségét. A Brent típusú kőolajár 28,8 USD/hordó volt, ami 15,2%-kal magasabb a 2002-es 25,0 USD/hordó átlagárhoz képest. Az orosz Ural Blend (a MOL Rt. kőolajvásárlásában meghatározó kőolaj típus) mediterrán tőzsdei jegyzésára 27,0 USD/hordó volt, ami 13,9%-os emelkedést mutat 2002. évihez képest (23,7 USD/hordó). Az átlagos FOB Med motorbenzin ár 18,8%-kal, a gázolaj ár 24,2%-kal, a magas kéntartalmú fűtőolaj ára 14,9%-kal, a vegyipari benzin FOB Med ára pedig 22%-kal emelkedett.

Magyarországon az üzemanyag fogyasztás növekedési üteme csak mérsékelt, mintegy 1%-os volt 2003-ban. A mérsékelt növekedés oka döntően az év eleji időjárás és az "üzemanyag turizmus" miatt szinten maradó motorbenzin fogyasztás. Szlovákiában 2002-höz viszonyítva 2,2% volt az üzemanyagfogyasztás növekedése.
A régió országaiban - az előző évek tendenciájának megfelelően - a fogyasztás továbbra is a gázolaj irányába tolódik el. Üzemanyag nagykereskedelemben jelen vagyunk a régió minden országában, ahol a Csoport átlagos piaci részesedése 17% körüli arányt mutat. A két meghatározó piacon, Szlovákiában 75%-ot tesz ki, Magyarországon pedig megközelíti a 84%-ot. Míg a kőolajipari termékek piaca teljes mértékben liberalizált, a MOL Rt. földgázüzlete 2003-ban is szabályozott volt. Az import földgáz átlagos beszerzési ára 2003-ben 12,4%-kal, 31,8 Ft/m3-re növekedett, míg az éves átlagos értékesítési átlagár 7,5%-kal (+2,1 Ft/m3-rel) volt magasabb, mint 2002-ben.

Kutatás-termelés
A kutatás-termelési szegmens konszolidált üzleti eredménye (39,2 Mrd Ft) a forintban stabil kőolajárak és növekvő kőolajtermelés ellenére kedvezőtlenebbül alakult a 2002. évinél, alapvetően a bányajáradék szabályozás változásának következményeként magasabb bányajáradék befizetés következtében. 2003. augusztus 9-től a megváltozott szabályozás hatására a hazai gáztermelés után 16,2 Mrd Ft többlet bányajáradék befizetésére került sor.

Finomítás és kereskedelem
A feldolgozás és kereskedelem szegmens eredménytermelő képessége az előző évhez képest jelentős mértékben, 70,1 Mrd Ft-ra emelkedett. A növekedésben a külső környezeti hatások mellett jelentős szerepe volt a kedvezőbben alakuló kereskedelmi árréseknek, a szigorú költséggazdálkodásnak és a Slovnaft II. negyedévi konszolidációjának. Ez utóbbinak az eredményre gyakorolt hatása 21,7 Mrd Ft.

Gáz szegmens
A szegmens a földgázforgalmazáson veszteséget realizált, melyben meghatározóak voltak az értékesítési árakat jelentősen meghaladó földgáz beszerzési árak. Az ennek ellenére pozitív üzemi eredmény (6,5 Mrd Ft) a gáz kiskereskedelmi társaságok értékesítésén realizált 10,1 Mrd Ft nyereségnek köszönhető.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Vegyipari szegmens
A vegyipari szegmens a MOL Csoport MSZSZ konszolidált beszámolójában 2003-ban jelenik meg első alkalommal. A TVK 2003-ban sem került teljes körűen konszolidálásra a csoport eredményébe, miután részesedésünk nem éri el az 50%-ot. 2003-ban a MOL csoport tagjává váló Slovnaft vegyipari szegmense révén a szegmensnek a csoport eredményéhez való hozzájárulása -2,5 Mrd Ft volt. A veszteség képződésének okaként a külső gazdasági tényezők kedvezőtlen alakulása jelölhető meg.

Taps

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem