21 °C Budapest

M5: A vásárlásnál jobb volt az opciós megoldás -egy rövid eszmefuttatás

Pénzcentrum
2004. február 13. 09:58

Tegnapra már komoly politikai vitává gerjedt az M5-ös autópálya ügye, amelynek elméletileg a nemzeti konszenzust kellett volna erősítenie. Ez van, ez a politika. Az itt felmerült kritikákkal azonban részben foglalkoznunk kell.

A bérleti díjas konstrukció összehasonlítása a teljes megvásárlással megtévesztő az időérték, illetve a finanszírozási (főleg a továbbépítés esetében) és működtetési költségek figyelembe nem vétele miatt is. Az ilyen összehasonlító értékelés racionalitását erőteljesen leronthatja, hogy 2006 és 2009 között az államnak opciója van az AKA maradék 60%-ra.

Mivel az üzlet már megkötetett, mi tovább már nem kritizálunk (továbbra is fenntartva, hogy drága), inkább próbáljuk felvázolni, hogy 2006-ban milyen feltételekkel veheti meg az AKÁ-t az állam.

2006-ra az AKA jelentős mértékben el fog adósodni, a jelenlegi 50 milliárd forintos nettó hitelállomány tovább bővül azzal a 94 milliárddal, amelyet az AKA fel fog venni az autópálya tovább építésének finanszírozására. Addig az állam kb. 30 milliárd forintot ki fog fizetni az AKÁ-nak bérleti díjként (rendelkezésre állás), amelynek egy része elmegy az immár más bevétel nélkül maradó cég működési költségeire, az autópálya fenntartására, egy másik része osztalékágon kikerülhet (erre nincsenek konkrétumok, az AKA tulajdonosai (kiv. állam) számára racionális, hogy a lehetséges maximumot kivegyék ), a harmadik rész a kamatfizetést szolgálja, jelentős adósságtörlesztésre nem marad elég forrás.

2006. elején az állam lehetősége lesz megvásárolni az AKA 60%-át jelenlegi árfolyamon számolva 41.6 milliárd forintért (Magyar Hírlap). Hogy fog kinézni akkor az AKA? Adósságállomány várhatóan 140 milliárd forint környékén fog mozogni, így a vásárlási tranzakció teljes értéke 180 milliárd forintra fog rúgni.

Hasonlítsuk össze a két konstrukciót
A) Most 70+50 milliárd, 2005 végéig 94 milliárd forint + fenntartási költségek
B) Most 21.6 milliárd 2005 végéig 30.3 milliárd, 2006 elején kb 180 milliárd forint - osztalék

Ha kalkulálunk az időértékkel is (diszkontálunk nem 14%-kal, hanem mivel államról van szó 10%-os hozam figyelembe vételével) (nem vesszük figyelembe a fenntartási költségeket, illetve az osztalékot), a halasztott fizetés valamivel olcsóbbnak tűnik, mint az azonnali kivásárlás. A különbség marginális ugyan, de számításaink alapján nem lehet kimondani, hogy a két lehetőség közül az állam a rosszabbat választotta.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Spórolni igazából csak a 94 milliárd forintos autópályaépítési költségen lehetett volna (egyes becslések szerint sokat), AKA két nagytulajdonosának véleményünk szerint ez az üzlet az egészben.

A Szegedig tartó szakasz továbbépítésének a közbeszerzési eljárás alól történő kivonására időközben a kormányzat más indokot vonultat fel, a korábbi időbeli okok helyett, most a titkos szerződésre hivatkoznak, miszerint az AKÁ-nak még joga van továbbépíteni a sztrádát (az ellenzék máshogy emlékszik)

Összességében a GKM által felvázolt üzlet nem rosszabb mint az azonnali megvásárlás (sőt kedvezőbb is lehet), azonban az autópálya továbbépítésének költsége lehetett volna sokmilliárd forinttal olcsóbb.

HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2025.05.20 10:03
Már talán társaságban nem is comme il faut, akinek nem volt egyszer sem (komolyan, a múltkor az ezre...
perfekt  |  2025.05.19 12:13
Az év végi zárás a vállalkozások számára nem csupán adminisztratív feladat, hanem a pénzügyi átlátha...
laskainelli  |  2025.05.18 14:27
Egy kapcsolat elején minden könnyűnek tűnik, hiszen a rózsaszín ködben elég egy mosoly, egy üzenet,...
hrdoktor  |  2025.05.15 11:04
A baj nem jár egyedül: a pollenallergiát nemcsak az adott növény virágpora válthatja ki, hanem a ker...
kovacstunde  |  2025.05.10 08:00
Egy elismert kortárs magyar író regényét olvasom. Jól szerkesztett, olvasmányos mű. A történet közép...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. május 20. kedd
Bernát, Felícia
21. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?