4 °C Budapest
Düsseldorf, Németország - 2011. június 12: Nissan logó az autókereskedés épületének falán. A Nissan Motor Company Ltd. egy multinacionális autógyártó cég, amelynek székhelye a japán Yokohamában található.

Így csapnának oda a japánok a kínai autógyártóknak: óriási fordulat készül az autópiacon?

2024. december 20. 12:28

A Honda és a Nissan egyesülésének terve a kínai elektromosautó-gyártók növekvő piaci nyomására adott válasz, amely alapjaiban rengeti meg a hagyományos autóipart. Az egyesülés célja a költségek csökkentése és a versenyképesség növelése, de szakértők szerint a japán autóiparnak gyorsan kell alkalmazkodnia az EV-k által diktált digitális forradalomhoz.

A Honda és a Nissan esetleges összeolvadása inkább védekező jellegű, mivel a kínai versenytársak viharos gyorsasággal hódítják meg a világot - írja a Reuters. Bár a kínai villanyautók látszólag végtelen innovációs képessége minden hagyományos autógyártó számára kihívást jelent, Japán számára ez különösen nagy fenyegetés az ország gazdasági motorját jelentő, hatalmas autógyártási ellátási láncra nézve.

A Honda, Japán második legnagyobb autógyártója, és a harmadik helyen álló Nissan mélyebb együttműködésről, sőt egy holdingcég létrehozásáról tárgyal – közölték szerdán az ügyet ismerő források. Az egyik forrás szerint a vállalatok egyesülésének lehetőségéről is szó van. Mindkét cég, ahogyan más külföldi autógyártók is, jelentős piaci részesedést veszített Kínában, a világ legnagyobb autópiacán, ahol a BYD és más hazai márkák innovatív szoftverekkel ellátott elektromos és hibrid autóikkal hódítják meg a vásárlókat.

A Honda 15%-os profitcsökkenésről számolt be a múlt hónapban, amelyet a kínai visszaesés okozott, és emiatt csökkenti munkaerejét az országban. A régóta küzdelmekkel terhelt Nissan globálisan 9000 munkahely megszüntetését és gyártási kapacitásának 20%-os csökkentését tervezi a Kínában és az Egyesült Államokban tapasztalható gyenge értékesítések miatt. Fukao Sanshiro, a tokiói Itochu Kutatóintézet ügyvezető szakértője arra figyelmeztetett, hogy a kínai EV-gyártók innovációs sebessége miatt a Hondának és a Nissannak „nincs ideje” a megszokott üzleti stratégiákra.

Már nem abban a korban élünk, amikor az autógyártók összefognak, profitot termelnek a méretgazdaságosság révén, majd öt év alatt átszervezik magukat

– mondta. Mások rámutatnak, hogy Japán autóiparának bármilyen meredek visszaesése különösen fájdalmas lenne. Az autóipar Japán legerősebb ágazata, miközben az ország pozíciója más kulcsfontosságú iparágakban, mint például a fogyasztói elektronika és a chipek gyártása, az évek során meggyengült.

„Japán számára végső soron minden az autókról szól. Ha az autóipar nem javul, akkor az egész japán gyártás nem fog előrelépni” – mondta Tsunoda Takumi, a Shinkin Central Bank Kutatóintézet vezető közgazdásza.

Japán autóipari ellátási lánca idén májusban mintegy 60 000 vállalatból állt, a Teikoku Databank kutatóintézet felmérése szerint. Az összes üzleti tranzakciót 42 billió jenre (270 milliárd dollárra) becsülték, ami a 2023-as pénzügyi év nominális GDP-jének 7%-át tette ki. Az ágazat összességében több mint 5 millió embernek ad munkát, ami a teljes munkaerő 8%-ának felel meg, a Japán Autógyártók Szövetsége szerint.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az egyesülésekkel megvalósuló konszolidáció segíthet a költségek csökkentésében és az erőforrások összevonásában, de kérdéses, hogy Japán autóipara – az amerikaihoz vagy a némethez hasonlóan – képes lesz-e versenyképesen belépni az EV-piacra. Japán autógyártói mélyen gyökereznek az ország „monozukuri”, azaz a kézműves gyártás hagyományaiban, és a piacvezető Toyota (7203.T) hatása alatt állnak, amely forradalmasította a modern gyártást karcsú termelési rendszerével és az alkatrészek időben történő szállításával.

Ezek a módszerek a 1970-es évek végétől elősegítették a japán autóipar felemelkedését. Azonban az akkumulátoros okosautók térnyerése a vásárlók figyelmét inkább a szoftveralapú önvezető funkciókra és a járművek belső digitális élményére irányította – olyan területekre, ahol a kínaiak kiemelkednek.

A japán autógyártók közül a Toyota volt a leghangosabb az EV-k drámai térnyerésének lehetséges ártalmairól. Akio Toyoda elnök októberben arra figyelmeztetett, hogy egy kizárólag EV-re épülő jövő számos munkahely elvesztéséhez vezetne, különösen a beszállítóknál és a motorok gyártásában dolgozók körében. A Toyota régóta szorgalmazza az úgynevezett „többirányú” stratégiát, amely magában foglalja a hibridek, hidrogénautók és EV-k gyártását is.

Suzuki Eikei, a kormányzó Liberális Demokrata Párt képviselője, aki a Honda gyárának és a Suzuka versenypályának otthont adó Mie prefektúrát képviseli, reményét fejezte ki, hogy a Honda és a Nissan integrációja növelheti globális versenyképességüket. Ugyanakkor hozzátette, hogy ha az egyesülés negatívan hatna a helyi gyártásra és foglalkoztatásra, az szembemenne Ishiba Shigeru miniszterelnök politikáival, aki Japán vidéki gazdaságainak újjáélesztését ígérte. „Reméljük, hogy figyelembe veszik a regionális foglalkoztatást Japánban” – mondta.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 10. szerda
Judit
50. hét
December 10.
Az emberi jogok napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?