A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11 százalékkal kisebb az egy évvel korábbi 10,1 milliárd eurónál.
Engedélyezték a 100 százalékban növényi olaj alapú dízel-üzemanyagot Németországban, így a jövő évtől már ezt is lehet tankolni az azt kezelni képes járművekbe. Ugyanakkor házilag barkácsolni, és étolajat tölteni a dízel autónkba még mindig nem jó ötlet: nem csak azért mert meghibásodhat a kocsi, hanem azért is, mert ha elkapják az illetőt, akkor komoly pénzbüntetést fizethet.
Eddigis lehetett hidrogénezett növényi olajat keverni a gázolajhoz, most viszont Németországban olyan dízelt is engedélyeztek, amely 100 százalékban paraffinos üzemanyag. Ezt többek között hulladékanyagokból és növényi olajokból állítják elő, és hidrogénezéssel teszik a járművekben is használhatóvá. Ugyanakkor az ADAC arra hívja fel a figyelmet, hogy ezt nem szabad összekeverni a tiszta növényi étolajjal, amit a régebbi dízelekben előszeretettel használnak az autósok.
Karsten Schulze, az Német Autóklub technológiai elnöke üdvözli a döntést, mint kifejtette, a meglévő járművek üzemanyagainak klímabarát továbbfejlesztése fontos lépés a klímavédelmi célok elérése felé.
A gyártóknak mostantól új járműveket kell tervezniük növényi olajos dízelolaj használatához, és ellenőrizniük kell a régebbi modellek kompatibilitását. A BMW itt pozitív említést érdemel. A gyártó minden dízelmodellt, még a régebbi járműveket is jóváhagyta paraffinos üzemanyaggal történő üzemeltetésre az EN 15940 szabványnak megfelelően
- mondta az elnök. A szervezet azt reméli, hogy más gyártók is követik a példát, és gyorsan kiadják a megfelelő járműengedélyeket a fogyasztók bizonytalanságának megszüntetése és az üzemanyag szélesebb körű elterjedése érdekében. Ugyanis az újfajta üzemanyagot nem minden autóba lehet majd tankolni. Az erre alkalmas járműveknél vagy a tanksapkánál található egy XTL-felirat, vagy a kézikönyvben tesznek említést erről. A németországi kutakon is ezzel a három betűvel jelölik az újfajta üzemanyagot, hogy az arra nem alkalmas autókba véletlenül se tankoljanak ilyet a vásárlók.
Nem jó ötlet sima étolajat vagy fűtőolajat tankolni
Korábban már a szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy hiába drágultak meg borzasztóan az üzemanyagok, nem jó ötlet sima, használt étolajat tankolni. Mint a szakértők kifejtették, a legnagyobb probléma a viszkozitás jelentős különbsége a hagyományos dízelhez képest. A növényi olajok indítási nehézségekhez vezetnek, és negatívan befolyásolják a motor teljesítményét és élettartamát.
Ráadásul a modern dízeljárművek befecskendező szivattyúját és befecskendező fúvókáit nem a növényi olajokhoz tervezték, ami azt jelenti, hogy az égés nem optimális. Nemcsak a motorteljesítmény csökkenése várható, hanem középtávon a motor és az üzemanyagrendszer is tönkremehet. Ezen kívül lerakódások és dugulások képződhetnek az üzemanyagszűrőkben és -vezetékekben. Az el nem égett növényi olaj is bekerülhet a motorolajba, ami motorkárosodást okozhat. Sőt, a növényi olajok savas összetevői megtámadhatják a tömítéseket és gyakorlatilag elporlasztják őket.
A módszer esetleg a régebbi autókban működhet, mert azok sokkal alacsonyabb befecskendezési nyomással működnek. Ráadásul gyakran nem rendelkeznek precíz érzékelőkkel, amelyek azonnal észlelnék a futási viselkedés különbségeit, ha nem megfelelő üzemanyagot használnak. Ez az oka annak, hogy a régebbi dízelmotorok, legalábbis bizonyos esetekben növényi olajjal is elműködnek. Ezeknek a motoroknak az élettartama azonban hosszú távon is korlátozott - tették hozzá.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Jól nézze meg, hogy kire szavaz, simán lehet külföldi polgármestere
- Varga Mihály videón beszélt a nyugdíjak emeléséről
- Különleges kéktúrás kiállítása nyílt Burger Barnának
- Joe Bidennek újabb baja van Donald Trumppal, a korát is említette
- A baloldal új receptmessiásairól beszélt Kocsis Máté
- Veszélyes német fegyvert követel Ukrajnának a lengyel külügyminiszter