6 °C Budapest
Cars on the Rakoczi Birdge (former Lagymanyosi Bridge) in Budapest, Hungary

Ilyen ősöreg kocsik futnak a hazai utakon: még mindig Európa roncstelepe vagyunk?

2022. augusztus 24. 13:06

Az Uniós statisztikai hivatal friss adatai szerint az Unió egyes tagállamok között drasztikusak a különbségek a forgalomban  lévő személyautók életkorát tekintve. Hazánkban a személygépkocsi állomány jóval öregebb az európai átlagnál, ráadásul a jelenlegi trendek afelé mutatnak, hogy a helyzet az előttünk álló években tovább romolhat.

2020 végére az Európai Unió tagállamai közül Luxemburgban járták az utakat a legnagyobb arányban 2 éves, vagy annál fiatalabb autók. A miniállamban a személygépkocsik 22 százaléka volt ilyen, kvázi új évjárat - derül ki az Eurostat legfrissebb adataiból.

Ezt megközelítően magas számban az Unión belül csak Franciaországban, Ausztriában, Írországban, Belgiumban és Svédországban furikáztak ( mindegyik országban 16 és 17 százalék közé tehető az ilyen személygépjárművek százalékos aránya). A 2 és 5 év közötti személyautók  szintén Luxemburgban tették ki a kocsik közül a legnagyobb hányadot, Írországgal holtversenyben ( mindkét országban a kocsik 28 százalékát), de Belgiumban is rengeteg ilyen jármű járta az utakat (24 százalék).

Az uniós statisztikai hivatal adataiból természetesen a magyarországi arányok is kiderültek, hazánkban pedig messze nem ilyen rózsás a helyzet az autók átlagéletkorát nézve. A személygépkocsik átlagéletkora ráadásul nálunk folyamatosan emelkedik és drágulásuk csak tovább gyorsíthatja az autóállomány öregedését.

Magyarországon az autók mindössze 8,18 százaléka tartozik a 2 éves, vagy annál is fiatalabb kategóriába és 7,94 százalékuk 2 és 5 év közötti. Előbbi egyébként nem is olyan rossz arány, ugyanis régiónkban egyedül Csehországban jegyezték hazánkénál nagyobb (10,54 százalékos) arányban a kvázi új személyautókat. A még mindig újszerűnek számító maximum 5 éves kategóriában azonban Szlovéniában (14,78 százalék) és Horvátországban (10,07 százalék) is több kocsit találni.

Ha összeadjuk a két legmagasabb korkategóriát, az "öreg" kocsik Luxemburgban csupán a teljes állomány 24 százalékát tették ki, ezzel ebben az összevetésben is látszik a Benelux állam autói a "legfiatalosabbak. De a 2020-as állás szerint hasonlóan kevés kiöregedett járgány járta Írország ( (29 százalék), illetve Belgium (32 százalék) útjait is. 

A legtöbb idős autó Litvániában regisztrálták, ahol a személygépkocsik 81 százaléka 10 évesnél régebbi gyártmányú volt. A balti országot Románia követte, ahol a kocsik 80 százaléka, valamint Lengyelország, ahol 79 százalékuk lépte már túl az egy évtizedes kort.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A helyzet hazánkban sem sokkal jobb ennél. A magyarországi személygépkocsiknak ugyanis az Eurostat 2020-as adatai a 71,78 százaléka tartozott a 10 évesnél idősebb kategóriába. A KSH ráadásul ennél frissebb adatokat is publikált már idén a járműállomány átlagéletkoráról, ami gyakorlatilag a 2008-as gazdasági világválság óta folyamatosan emelkedik.

Öregednek ki a magyarok autói

2021 végén 15 évre ugrott a forgalomban lévő személygépkocsik átlagéletkora, de a használtimport miatt ez az érték azóta már tovább romolhatott. A külföldről behozott kocsikkal a legnagyobb baj, hogy azok több mint 60 százaléka is öregnek számít.

Korábban a Pénzcentrum is megírta, hogy a tavaly használtan importált 132 205 gépkocsi 63 százaléka 2012 előtt készült. Mindössze 4,5 év alatt nőtt egy évvel a korátlag, hiszen 2017. június végén még csak 14 év volt az átlag - bár akkor még közel 619 ezerrel kevesebb, mindössze 3,4 millió személykocsi volt forgalomban.

A leggyakoribb hazai autómárka a KSH összesítése szerint az Opel, ebből a típusból csaknem félmillió, pontosan 494 604  fut a hazai utakon, átlagos életkoruk 16,5 év. Ennél valamivel kevesebb a Suzuki  járművek száma,  427 787  darab, ez a flotta 15,7 éves. A harmadik legtöbbet vásárolt márka a Volkswagen 391 587  példánnyal, átlagéletkoruk 16,6 év.

A legfiatalabb átlagéletkorral a Daciák rendelkeztek. Ebből a márkából még mindig 6,3 éves volt egy átlagos jármű, annak ellenére is, hogy az összes többi gyártó autóihoz hasonlóan néhány hónappal idősödött az átlag kocsi a tavalyi évhez képest. A legidősebbek pedig a Chryslerek voltak, amikből 18,7 év volt az átlagéletkor. A hazai autóállomány életkora egyébként idén vélhetően tovább fog emelkedni, az új autók árának emelkedése, megnyúlt várakozási idő miatt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem