8 °C Budapest

Így spórolj az iskolakezdéssel: ingyen megjavítják a tavalyi iskolatáskát?

2016. augusztus 25. 12:33

Az iskolaév kezdetekor sok szülő szembesül azzal, hogy a korábban vásárolt iskolatáska javításra szorul, vagy a tornacipő felsőrésze kiszakadt. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy vajon új terméket kell-e vásárolnunk vagy élhetünk a szavatossági jogainkkal. Mire figyeljünk az új termékek vásárlásakor?

A Budapesti Békéltető Testület ingyenes tanácsadása során a fogyasztók több alkalommal fogalmaztak meg kérdéseket a jogaikkal kapcsolatban. Sokan nincsenek tisztában a jogi lehetőségeikkel, ezért szükséges a tudatosság erősítése ezekben az esetekben is.

Egyik esetben a fogyasztó a márkás - több tízezer forint vételárú - tavaly augusztusban vásárolt iskolatáskán fedezte fel, hogy a zipzárja elromlott és a fülénél is elszakadt. A vásárlástól számítva nem telt el egy év. A fogyasztó a forgalmazó vállalkozást kereste meg a javítási igényével, amely még a fogyasztó minőségi kifogásáról sem vett fel jegyzőkönyvet mondván, hogy a 6 hónapos garanciális idő már régen lejárt.

Egy másik fogyasztó a kisfia számára tavaly augusztus elején vásárolt egy tornacipőt, melynek a felsőrésze több helyen elvált a talpától, de még jó állapotban volt. A vállalkozás a visszavitt cipő hibáira azt mondta, hogy azokat 6 hónapon túl jelentette be és használati jellegű meghibásodások, így nem jogos a szavatossági igény.

Milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak ezekben az esetekben? Mit mond a jogszabály?

Az iskolatáskákra, tornazsákokra és a torna vagy sportcipőkre a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. tv. szavatossági rendelkezéseit kell alkalmazni, mely alapján a vásárlást követő 6 hónapon belüli meghibásodás esetén vélelmezni kell, hogy a hiba az eladáskor már megvolt, azaz rejtett hibáról volt szó.

A 6 hónapon belüli meghibásodásnál a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítést követően keletkezett. Ennek a bizonyításnak a vállalkozás szakértői véleménnyel tud eleget tenni, hiszen a bizonyítási teher a forgalmazón áll. Ha a szakértő szerint a táska nem volt megfelelően összevarrva és javítható, akkor a forgalmazó köteles azt megjavítani. Ha pedig nem javítható, akkor kicserélni azt.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ha az iskolatáska vásárlása óta már 6 hónap eltelt, de még 2 éven belüli, akkor a fogyasztónak kell a javítási vagy csere igénye esetén szakértői véleménnyel alátámasztani, hogy a termék gyári vagy anyaghibás volt. Ezekben az esetekben szakértői vélemény hiányában a vállalkozás jogosan utasítja el a fogyasztó javítási vagy csere igényét.

Ha a vállalkozás jótállási jegyen vállalta, hogy a termékre 1 vagy 2 éves garancia van, akkor a teljes jótállási idő alatt a forgalmazó vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a termék hibája a teljesítést követően keletkezett.

Jótállás körében a fogyasztónak ugyanazon jogi lehetőségei vannak, mint szavatosságnál, azaz kérheti a termék javítását, cseréjét, a termék vételárának leszállítását vagy visszafizetését. Ha egyebekben nem jogos a fogyasztói szavatossági igény, akkor is köteles a vállalkozás a minőségi kifogásról jegyzőkönyvet felvenni, illetve biztosítani a fogyasztó számára, hogy a Vásárlók Könyvébe bejegyzést tegyen. Fontos azt is tudni, hogy a vállalkozás a jótállási jegyen tájékoztatni köteles a fogyasztót arról, hogy vita esetén melyik illetékes békéltető testülethez fordulhat.

Mire figyeljenek a fogyasztók?

  • Minden esetben őrizzék meg a megvásárolt iskolatáskák, tornazsákok vagy cipők számláját vagy jótállási jegyét. Ez fontos bizonyíték a szavatosságból illetve a jótállásból eredő igényérvényesítéshez.
  • Amennyiben a termék nem megfelelő vagy meghibásodik, akkor a forgalmazó vállalkozástól kérheti annak garanciális javítását, cseréjét vagy a vételárának visszafizetését!
  • Ha interneten vásárolnak ilyen termékeket, akkor a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatnak a vásárlástól és a termék visszaszolgáltatása mellett kérhetik vissza a vételárat! Amennyiben a termék kiszállítása előtt gondolja meg magát a fogyasztó és áll el a szerződéstől, akkor is visszajár a vételár!

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem