Gomba módra szaporodnak évről évre, vagy karácsonyról karácsonyra a vásárok, mindenhol a hamisíthatatlan kellékekkel, sült kolbásszal, kürtős kaláccsal és a csendes éj dallamaival teremtve meg a vásárláshoz szükséges karácsonyi hangulatot. Nem volt ez másképp tegnap este az immár hagyományos Vörösmarty-téri vásárban sem, de vajon a színfalak mögött is békés minden?
Tegnap este azzal a céllal látogattunk el a vásárba, hogy megtudjuk, hasznot húznak-e abból az árusok, hogy a karácsony közeledtével egyre türelmetlenebb karácsonyi bevásárlók, akik zöme általában külföldi, nem mennek el a legközelebbi pénzváltóig és váltják át euróikat forintra, így marad az euróval fizetés.
Útban a Vörösmarty-tér felé
A Váci utca díszkivilágításának fényében sétálva akadtunk rá egy pénzváltóra, aki tegnap (2006. december 12-én) este egy euróért 251 forintot adott, míg fordított esetben nekünk 259 forintunkba került volna, ha eurót szerettünk volna vásárolni.
Sürgés-forgás magyar módra
Első körben úgy döntöttünk, hogy az árusokat magyar nyelven tesszük próbára, vajon mennyiért váltják nekünk az eurót, ha történetes az állítólagos tavalyi nyaralásról megmaradt eurónkkal szerettünk volna fizetni.
Négy standnál, egy bőrből készült termékeket, két kézi készítésű fajátékokat és egy üvegfúvó mester remekeit értékesítő eladót kérdeztünk meg arról, hogy ha a megmaradt eurónkkal szeretnénk fizetni, az mennyibe kerülne nekünk.
Tapasztalataink szerint egyedül a bőrművesnél próbálták úgymond lefölözni a váltást, 245 forintért szerették volna megvenni az általunk felajánlott eurót, amely egy majd 9000 forintos bőrkesztyű esetében körülbelül 200 forint hasznot jelentett volna nekik az egyébként is az átlag árnál jóval magasabbra tartott terméknél.
Nyelvváltás-élváltás?
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Természetesnek éreztük azonban, hogy honfitársaikon nem akarnak nyerészkedni az árusok, egyikük jelezte is, hogy a 250 forinton való váltás kiváltság, amely csak a magyaroknak jár, ennél többet nem tud az eurónkért adni, ezért megpróbáltunk idegen nyelven vásárolni, hogy megtudjuk, jól éreztük-e, hogy valóban csakis nekünk szól-e.
Kellemesen csalódtunk, s bár az árusok zöme igencsak gyatrán, vagy egyáltalán nem beszélt németül, a kérdésünkre tört angolsággal válaszoltak, egyikük sem próbált meg úgymond "átverni" bennünket, német nyelvű önmagunknak ugyanúgy 250 forintért váltották az eurót, mintha magyarok lettünk volna.
S bár azzal az igencsak jóleső érzéssel térhettünk haza, hogy a karácsony szelleme mindenkire hat, és még egy bazárban se próbált senki hasznot húzni helyzetéből, azért el kell ismernünk, a Vörösmarty-téri vásár nem nekünk, magyaroknak szól, hanem a Váci utcához hasonlóan, a külföldi turistáknak, akik innen valami szép, magyaros dologgal térhetnek haza.
A standok zöme valamilyen magyar kultúrával kapcsolatos emléktárgyat, kerámiát, ruházatot, ékszert vagy Hungarikumot árusított, amelyek leginkább, a jól bevált fordulattal élve, nem a "mi pénztárcánkhoz" voltak beárazva. Ezt jól mutatja a bőrműves esete is, aki termékeit közel 50 százalékos felárral árusította egy belvárosi üzlet áraival összehasonlításban.
S mivel az árakat mindenki a saját elképzelései szerint állapítja meg, szinte egyezményesen magasan, az olyan könnyen leleplezhető, és a vásár hírét rontó trükkökre, mint az átváltás való "okoskodás" nincs szükség. Ennek ellenére kellemes meglepetésként ért bennünket, hogy ezzel csupán egy helyen próbálkoztak meg.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








