2 °C Budapest

Hatszáz lézeres sebességmérő és szigorodó pontrendszer

Pénzcentrum
2005. november 4. 14:44

A pontrendszer továbbfejlesztését, a rendőri ellenőrzések fokozását és a sebességhatárok differenciáltabb megállapítását szorgalmazzák a közlekedési szakemberek, akik úgy vélik: ha a biztonsági övet nem csupán az autósok fele kötné be, hanem legalább 85 százalékuk, jelentősen csökkenne a halálos balesetek száma.

 
Az 1993-ban elfogadott, máig érvényben lévő Nemzeti közlekedésbiztonsági program számos célkitűzése nem valósult meg, például a szabálysértések tettenérésének növelésénél sem sikerült áttörő sikert elérni - jelentette ki Holló Péter, a Magyar Tudományos Akadémia doktora a Kriminálexpo közlekedésbiztonsági fórumán, hozzátéve: ahhoz, hogy legalább olyan szintű rendőri ellenőrzéssel szembesüljenek hazánkban az autósok, mint Ausztriában, minimum hatszáz lézeres sebességmérő készülékkel kellene rendelkeznie az illetékes hatóságnak.
Siska Tamás szakpszichológus egy három évvel ezelőtti, 23 ország bevonásával készült felmérés eredményét ismertetve elmondta: az emberek ugyan tisztában vannak azzal a ténnyel, hogy az öv használata csökkenti a sérülés mértékét, ám - saját bevallásuk alapján - a gépjárművezetők csupán 77 százaléka csatolja be magát. Figyelemreméltó adat, hogy Magyarországon a 2000 köbcentiméter feletti autók vezetői kevésbé érzik az öv használatának fontosságát az 1300 köbcentiméter alatti autók sofőrjeihez képest.
Holló Péter közlése szerint ugyan nemzeti viszonylatban a biztonsági öv használata terén rendkívüli módon elmaradt Magyarország, ám az 1999-es mélypont után javuló tendencia figyelhető meg. Siska Tamás akkor lenne elégedett, ha a biztonsági öv becsatolása az embereknél reflexszerű mozdulattá válna, s a sofőrnek és az utasoknak hiányérzetük támadna az öv használatának mellőzésénél. A szakpszichológus úgy véli, ha a biztonsági öv viselésének jelenlegi 50 százalékos aránya 85-86 százalékra emelkedne, akkor 15 százalékkal kevesebben halnának meg az utakon.
Siska Tamás azon a véleményen van, hogy a halálos balesetek csökkentése érdekében differenciáltabb sebességhatárokra lenne szükség. Lakott területen kívül ugyanis nem biztos, hogy minden esetben megfelelő a 90 kilométer/órás sebesség, ugyanakkor egy főút egyes szakaszain ennél nagyobb sebességgel is lehet biztonságosan közlekedni. Holló Péter szerint az átlagsebesség tízszázalékos csökkentése 34 százalékkal csökkentené a közúti balesetek halálos áldozatainak számát.
Siska Tamás nagyobb jogot adna a rendőrségnek, például engedélyezné, hogy mozgó sebességmérésnél egy rendőrautó kéklámpa nélkül is túllépje a megengedett határt. Ugyanakkor a szabálysértések esetén a tulajdonosnak felelnie kéne a saját autójáért, akkor is, ha nem ő vezette, bár a nemzetközi felmérés azt mutatja, ezt az emberek nagy többsége nem támogatja.
A szakemberek hangsúlyozzák a büntetőpontrendszer továbbfejlesztését is. Holló Tamás kijelentette: az első, a politika által felpuhított változat használhatatlannak bizonyult, bevezetése után nemhogy csökkent, nőtt a halálos közúti balesetek száma. A jelenlegi rendszer azonban már nagyobb visszatartó erővel bír a szabálysértések megelőzése terén.
(Forrás: Kormányzati Hírportál)
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 15. vasárnap
Valér
50. hét
December 15.
Advent (3.)
December 15.
A tea világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33