7 °C Budapest

Hatszáz lézeres sebességmérő és szigorodó pontrendszer

Pénzcentrum
2005. november 4. 14:44

A pontrendszer továbbfejlesztését, a rendőri ellenőrzések fokozását és a sebességhatárok differenciáltabb megállapítását szorgalmazzák a közlekedési szakemberek, akik úgy vélik: ha a biztonsági övet nem csupán az autósok fele kötné be, hanem legalább 85 százalékuk, jelentősen csökkenne a halálos balesetek száma.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
 
Az 1993-ban elfogadott, máig érvényben lévő Nemzeti közlekedésbiztonsági program számos célkitűzése nem valósult meg, például a szabálysértések tettenérésének növelésénél sem sikerült áttörő sikert elérni - jelentette ki Holló Péter, a Magyar Tudományos Akadémia doktora a Kriminálexpo közlekedésbiztonsági fórumán, hozzátéve: ahhoz, hogy legalább olyan szintű rendőri ellenőrzéssel szembesüljenek hazánkban az autósok, mint Ausztriában, minimum hatszáz lézeres sebességmérő készülékkel kellene rendelkeznie az illetékes hatóságnak.
Siska Tamás szakpszichológus egy három évvel ezelőtti, 23 ország bevonásával készült felmérés eredményét ismertetve elmondta: az emberek ugyan tisztában vannak azzal a ténnyel, hogy az öv használata csökkenti a sérülés mértékét, ám - saját bevallásuk alapján - a gépjárművezetők csupán 77 százaléka csatolja be magát. Figyelemreméltó adat, hogy Magyarországon a 2000 köbcentiméter feletti autók vezetői kevésbé érzik az öv használatának fontosságát az 1300 köbcentiméter alatti autók sofőrjeihez képest.
Holló Péter közlése szerint ugyan nemzeti viszonylatban a biztonsági öv használata terén rendkívüli módon elmaradt Magyarország, ám az 1999-es mélypont után javuló tendencia figyelhető meg. Siska Tamás akkor lenne elégedett, ha a biztonsági öv becsatolása az embereknél reflexszerű mozdulattá válna, s a sofőrnek és az utasoknak hiányérzetük támadna az öv használatának mellőzésénél. A szakpszichológus úgy véli, ha a biztonsági öv viselésének jelenlegi 50 százalékos aránya 85-86 százalékra emelkedne, akkor 15 százalékkal kevesebben halnának meg az utakon.
Siska Tamás azon a véleményen van, hogy a halálos balesetek csökkentése érdekében differenciáltabb sebességhatárokra lenne szükség. Lakott területen kívül ugyanis nem biztos, hogy minden esetben megfelelő a 90 kilométer/órás sebesség, ugyanakkor egy főút egyes szakaszain ennél nagyobb sebességgel is lehet biztonságosan közlekedni. Holló Péter szerint az átlagsebesség tízszázalékos csökkentése 34 százalékkal csökkentené a közúti balesetek halálos áldozatainak számát.
Siska Tamás nagyobb jogot adna a rendőrségnek, például engedélyezné, hogy mozgó sebességmérésnél egy rendőrautó kéklámpa nélkül is túllépje a megengedett határt. Ugyanakkor a szabálysértések esetén a tulajdonosnak felelnie kéne a saját autójáért, akkor is, ha nem ő vezette, bár a nemzetközi felmérés azt mutatja, ezt az emberek nagy többsége nem támogatja.
A szakemberek hangsúlyozzák a büntetőpontrendszer továbbfejlesztését is. Holló Tamás kijelentette: az első, a politika által felpuhított változat használhatatlannak bizonyult, bevezetése után nemhogy csökkent, nőtt a halálos közúti balesetek száma. A jelenlegi rendszer azonban már nagyobb visszatartó erővel bír a szabálysértések megelőzése terén.
(Forrás: Kormányzati Hírportál)
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 28. péntek
Károly, Karola
4. hét
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?