dm rossmann

Új cseh drogérialánc tört be Magyarországra: retteghetnek a versenytársak, a dm és a Rossmann?

2022. november 13. 07:04

Tovább folyik a versengés a Magyarországon legnagyobb bolthálózattal rendelkező drogérialáncok - a dm, a Müller és a Rossmann - között. A helyzetet bonyolítja, hogy elindította magyarországi működését Csehország legnagyobb online patikája, a cég célja pedig nem kevesebb, minthogy hazánk elsőszámú, mobilapplikációról is elérhető online drogériája legyen. A három meghatározó üzletlánc közül a dm-nek sikerült növelnie a piaci részesedését a gazdasági évükről szóló sajtótájékoztatón elhangzottak alapján, árbevételben eddig is elsők voltak. Az adózott eredményt és béreket tekintve viszont a Rossmann elsőbbsége volt töretlen. Vajon fel tud hozzájuk zárkózni a Müller? Valódi fenyegetést jelent a cseh Pilulka? A Pénzcentrum áttekintette a meghatározó drogérialáncok utolsó üzleti éveit.

A Pilulkát a cég közlése szerint egy cseh testvérpár alapította 2013-ban, és azóta Csehország és Szlovákia legnagyobb csomagküldő gyógyszertárhálózatát építették ki. A társaság 2018-ban kezdte meg működését a román piacon, most pedig elindította magyarországi működését. A tervek szerint hamarosan az osztrák piacon folytatják a terjeszkedést.

Az e-kereskedelem nagyot fejlődött a koronavírus világjárvány kitörése óta. Azóta nemcsak a drogériák, hanem más jellemzően fizikai boltok online eladásai is nagyot bővültek a világon, és Magyarországon is. A lakosság megismerte az online rendelési lehetőségeket és sokan azóta is használják ezt a vásárlási formát. Egyre többen rendelnek a hazai drogériákból is online, a dm legutóbbi sajtótájékoztatóján például elhangzott: az online shop 50,7 százalékkal fejlődött a 2021/2022-es gazdasági évben. A hazai láncok bővülésében tehát meghatározó lehet a jövőben az online jelenlét, így a digitális versenyképesség.

A hazai drogériák piacán meghatározó jelenleg a ROSSMANN Magyarország Kereskedelmi Kft., a Müller Drogéria Magyarország Bt. és a dm-drogerie markt Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. tevékenysége. A Rossmann első hazai üzletét 1993. december 17-én nyitotta Debrecenben. A cég saját bevallása szerint 224 boltjával az egyik legdinamikusabban fejlődő drogéria-parfüméria hálózat Magyarországon. A honlap tanúsága szerint 2233 üzlettel rendelkeznek Németországban és  összesen több, mint 1890 üzlettel rendelkezik Albániában, Koszovóban, Lengyelországban, Spanyolországban, a Cseh Köztársaságban, Törökországban és Magyarországon.

A dm anyaországa szintén Németország, 1973-ban nyilt az első bolt. A drogárialánc a Rossmannhoz hasonlóan 1993 óta van jelen Magyarországon: július 8-án nyitották első üzletüket Budapesten, az Üllői út 445. szám alatt. A magyar nyitással szinte egyidőben Horvátországban, Szlovéniában, Csehországban, Szlovákiában terjeszkedtek tovább, majd 2004-től 2012-ig tovább terjeszkedtek Szerbiába, Bosznia-Hercegovinába, Romániába, és Bulgáriába, végül Macedóniába. Olaszországban 2017-ben, Lengyelországban 2022-ben nyitották első boltjaikat, így hazánkon túl jelenleg még 13 országban van jelen Európában. Magyarországon 231 üzlettel rendelkeznek.

A Müller eredetileg szintén német vállalat, melyet 1953-ban alapítottak. 1990-ben kezdték meg a nemzetközi terjeszkedést és 2019 júniusáig 848 üzletet hoztak létre, köztük 553-at Németországban, 56-ot Svájcban, 87-et Ausztriában, 83-at Horvátországban, 38-at Magyarországon, 18-at Szlovéniában és 13-at Spanyolországban. Hazánkban a Müller még nem rendelkezik webshoppal.

Meg lehet még említeni a "Parfümerie Douglas" Illatszer Kereskedelmi Kft-t, mely 25 bolttal van jelen a hazai piacon, azonban árbevételben, adózott eredményben még nem ér a fent említett cégek nyomába. A Müllerrel ellentétben azonban lehetőség van online rendelésre, házhozszállításra.

Élesedik a verseny

Áttekintve az utolsó elérhető üzleti beszámolókat, a két 1993 óta jelenlévő német bolthálózat fej-fej mellett terjeszkedik hazánkban. Boltok számában ugyan kevéssel, de a dm vezet a Rossmann előtt, a belföldi értékesítés nettó árbevételében szintén elől vannak, adózott eredményben viszont a Rossmann áll jobban. A Müller árbevétele még a felét sem éri el a vetélytársakénak, adózott eredményben viszont szépen zárkózik. Azt is figyelembe kell venni azonban, hogy akár egy fél éves eltérés is lehet a gazdasági évek között:

A megelőző üzleti évéhez képest a Rossmann árbevétele nőtt a többel, de csak egy hajszállal: 9,46%-kal, míg a dm-é 9,39%-kal. A Müller 7,73%-kal bővült. Árbevételben viszont a dm tört előre, 57,85%-kal növekedtek, a Müller 37,11%-kal, a Rossman pedig 17,82%-kal.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Dúl a bérháború

Az üzleti beszámolókból az is kiderül, mennyi pénzt fordítottak az egyes cégek bérköltségre. Ehhez tudni kell, hogy a cégek üzleti beszámolóikban minden személyi jellegű ráfordítást feltüntetnek, melyek lefedik az alkalmazottakhoz kapcsolódó összes költséget. A személyi jellegű ráfordítás összesít több különböző jellegű költséget, három főbb tétele a bérköltség, a személyi jellegű egyéb kifizetések és a bérjárulékok.

A bérköltség tartalmazza a munkavállalóknak és a megbízottaknak járó bruttó bért, jutalmat, prémiumot, bérpótlékokat, valamint a természetes személy tulajdonos (tag) személyes közreműködése ellenértékeként kivett összeget, ezért elemzésünkben ezt vizsgáltuk. Mivel tudjuk, hogy mennyien dolgoztak az adott üzleti évben átlagosan a vállalatoknál és azt is, mennyi pénzt fordítottak bérköltségre, ebből kiszámolható mennyi az átlagbér az adott cégnél. Azt azonban fontos tudni, hogy az átlagbér esetében a vezető beosztású alkalmazottaktól, a bolti eladókon át, a raktárosokon keresztül, a takarító személyzetig mindenkinek a bére számít. Azok is, akik például csak részmunkaidőben dolgoznak.

A beszámolókból látszik, hogy a dm foglalkoztatta a legtöbb dolgozót, 35,1 százalékkal többet, mint a Rossmann. A dolgozók száma viszont a Rossmannál nőtt leginkább (4,18%), a dm-nél kisebb volt a bővülés (2,25%), a Müllernél pedig stagnált a munkavállalók száma. A bérköltségre fordított összegek leinkább a Rossmannál emelkedtek a megelőző üzleti évükhöz képest (14,15%), a dm-nél kisebb volt a növekedés (6,22%) viszont utóbbi vállalat költi a legtöbbet összességében a bérekre.

A bérköltség, és az átlagos dolgozói létszám elosztásával megkaphatjuk, mekkora volt egy dolgozó átlegos bére. Viszont még egyszer hangsúlyozzuk: ez nem az eladók bruttó átlagbére, hanem a cégek összes alkalmazottjára fordított bérköltség elosztva a foglalkoztatottak teljes átlagos számával. Minden dolgozót beleszámítva. Így azt kaptuk, hogy a Rossmannál az átlagbér 358 848 forint volt havonta, a dm-nél 332 568 forint, a Müllernél pedig 279 237 forint.

Az új online vetélytárs, a Pilulka esetében még nincsenek információink arról, hány alkalmazottat foglalkoztatnak, illetve mennyi lehet a bér. Azonban mivel fizikai bolthálózatot nem is tartanak fent, így a bolti pozíciókat nem is kell feltölteniük. Kérdéses, hogy a jelenlegi inflációs viszonyok között, viszont karácson előtt jól időzítette-e piacra lépését a cseh cég.

Friss kiskereskedelmi adatok azt mutatják, hogy 2022. szeptemberben, az előző év azonos időszakához képest a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 1,0 százalékkal mérséklődött a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene. Karácsony előtt azonban jellemzően több illatszer, kozmetikai termék, étrendkiegészítő, stb. fogy. Azt viszont még nem lehet tudni, mennyiben rajzolja át az idei ünnepi költéseket a rezsiemelkedés és az infláció.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm