Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Kocka, kocka, kockázat Most még csábító lehet devizahiteleknél az alacsony kamat, a kedvező törlesztőrészlet, de azt legfeljebb látnokok képesek megmondani teljes bizonyossággal, hogy ez változik-e, és ha igen mikor. Vagyis a felveendő összeg és a törlesztőrészletek mellett sosem szabad megfeledkeznünk az árfolyamváltozás (és természetesen a külföldi kamatszint változás) kockázatáról. A veszély nem csupán ránk, magánemberekre leselkedik, hanem a kis- és középvállalkozásokra is. Ebben a szektorban az üzletmenetből fakadóan (is) jelentkezhet árfolyamkockázat. Nézzük meg, mit is jelenthet ez, s hogyan lehet ellene védekezni!
Kockázat, kitettség
A különböző devizanemek átváltási arányában (azaz az árfolyamban) bekövetkező változások bizonytalanságát nevezzük árfolyamkockázatnak. Az, hogy ez mekkora mértékű, több tényezőtől is függ, alapvetően azonban a változás mértéke és iránya mellett az árfolyamváltozásnak való kitettség is meghatározza.
Az árfolyamkitettséget pedig eképpen definiálhatjuk: valamely vállalkozás (vagy háztartás) árfolyamváltozásra érzékeny eszközeinek, forrásainak nettó értéke nem nulla. Az árfolyamkitettség különböző fajtáit a vállalati szektorra vonatkoztatva egy tavaly készült MNB tanulmány a következőképp határozta meg:
· átváltási kitettség: mérleg- és mérlegen kívüli tételek, és a bevételek-kiadások eltérő devizaneme miatti változás;
· tranzakciós kitettség: a külkereskedelmi tevékenység, külföldi beruházások, és devizás szerződések átértékelődése miatti változás;
· működési kitettség: az árfolyamváltozás versenytársakra gyakorolt hatása miatti pozícióváltozás,
· kontingenciakitettség: a jövőbeli kötelezettségek és követelések átértékelődése,
· teljes, vagy gazdasági kitettség: a jövőbeli jövedelmezőség és a vállalati érték árfolyamváltozás miatti megváltozása.
Téged ez nem érint? Dehogynem!

Az MNB tanulmányban 580 kis- és középvállalkozást kérdeztek meg az árfolyamkockázatokkal kapcsolatosan. Az eladósodottsággal kapcsolatos kérdésekre a válaszadók közül 15 százalék nem adott meg adatot. A válaszadók között a vállalatok adósságának 87 százaléka belföldi, ebből 83 százalék forintban denominált, azonban 12 százalékos az euróban denominált hitelek aránya.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A felmérésben megfigyelhető tendencia azt mutatta ki, hogy a vállalatok adósságában a forinthitelek aránya a méret növekedésével együtt csökken. A felmérés szerint a megkérdezett vállalatok 40 százaléka rendelkezik árfolyamkitettséggel. Közülük 50 százalék valószínűleg nincs tisztában a kitettség mértékével, illetve elhanyagolhatónak tartja azt.
A megkérdezett vállalkozások nagy része fontosnak tartja az árfolyamkockázat kezelését, azonban nem méri azt rendszeresen fel, a felmérést legkevésbé fontosnak a mikrovállalkozások tartották. A vállalatok kis hányada használ saját bevallásuk szerint ténylegesen valamilyen árfolyamkockázat-kezelési módszert, akik alkalmaznak azok is valamilyen természetes módszert alkalmaznak.

A fortélyok
A technikák - semmi ördöngösség
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.


